Storutgiver dropper barnespill

THQ satser heller på å lage egne spillkonsepter og -lisenser.

Det var en stund at det å utvikle og utgi spill basert på de største bok- og filmlisensene var en snarvei til rikdom, og at disse spillene i praksis solgte seg selv. Med årene har forbrukerne likevel blitt mer kritiske, og kanskje mindre lettlurte, og flere av de større spillselskapene har i senere tid uttalt at de vil satse mer og mer på egne serier og konsepter.

Red Faction: Armageddon er nok et originalkonsept fra THQ.

Denne gangen er det den amerikanske utgiveren THQ som uttrykker frustrasjon over at de taper penger på andres lisenser. Det melder spillnettstedet CVG. De refererer til uttalelser gjort av selskapets president, Brian Farrell, på den nylige Credit Suisse 2010-konferansen

– Vi kommer alltid til å ha en blanding av egeneide og andres lisenser, men nå har vi bestemt oss for å redusere barnespillporteføljen. Disse produktene selger rett og slett ikke like godt som de pleide å gjøre. Den store seieren ligger for vår del i å utvikle og eie helt nye konsepter, slik som Homefront, uDraw, Red Faction og Saint's Row, uttalte han til de oppmøtte.

Satser friskt

THQ har gjort det veldig klart at de satser tungt på sine egne konsepter de neste årene, noe som inkluderer Homefront (og oppfølgeren), Saint's Row 3og Red Faction: Armageddon. Det er forventet å kunne gi selskapet en oppsving, noe de nok ikke klager over etter noen tunge år med en rekke kutt i staben.

Homefront er et annet ferskt konsept som lover godt.

– Dette er åpenbart produkter vi eier selv, og som ikke innebærer noen utgående royalties. De er også lisenser vi kan selge rettighetene til på tvers av medier. Det er nøkkelen til ekte verdiskaping for vår del. Vi er veldig fornøyde med vår innsats på dette feltet, men jeg tror mye gjenstår å se hva utviklingen av egne lisenser angår, sier Farrell.

Det gjenstår å se hvorvidt THQ faktisk struper ned barne- og lisensspillene så mye som lovet, utgivere har en tendens til å bite over litt vel mye med slike uttalelser. Det er likevel ingen tvil om at selskapet har mye spennende på vei, også med sine to mystiske prosjekter fra henholdsvis Assassin's Creed-skaperen og den kjente regissøren Guillermo del Toro.

Lurer du på når THQ planlegger å slippe alle disse spillene? Ta en titt i vår Spillkalender!

Siste fra forsiden