SWAT: Global Strike Team

Det er noen år sida Sierra ga ut sitt første spill med den sagnomsuste elitegruppen SWAT. Fra dag èn kjørte de hardt på realisme framfor hjernedød action. Det kan virke som om de denne gangen har foretatt en kraftig snuoperasjon og heller satset på arkadeaction.

Hvor ble det av Internett?
Det at du kan bruke headsettet fra Xbox Live, samt det at det står at spillet er "online enabled" på coveret kan nok lure mange. De fleste vil nok regne med at spillet kan spilles via Xbox Live eller lokalnettverk. Den gang ei. Spillet har flerspiller, men dessverre bare på delt skjerm. Flerspilleren er ganske omfattende, med egen kampanje og spiller mot spiller. Derfor er det skuffende at man ikke har har gitt oss spillere muligheten til å prøve oss mot andre enn spillere på samme TV-skjerm. Det du kan gjøre via Xbox Live er å laste opp dine tider og poeng for å på den måten sammenligne med andre spillere. Du kan også laste ned nye baner til "deathmatch" i flerspiller. Resultatet er en tidvis god, men samtidig skuffende flerspilleropplevelse. Det er vanskelig å ikke tenke: "Dette hadde vært sinnssykt kult med flere spillere over Internett!"

Gjennomsnittlig grafikk
SWAT:GST har på ingen måte dårlig grafikk. Faktisk er den til tider meget bra, samtidig som den kan virke noe uinspirert til tider. Det holder en jevn, god kvalitet uten å virkelig ta av. Detaljene i brettene er gode, grafikken er fin og det er en del objekter spredt rundt som gir mer liv til banene. Det er også brukt "bump mapping" til den store gullmedalje, noe som gir en litt mer polert finish på grafikken. Spillermodellene er godt modellert og animasjonene er meget gode. Andre karakterer du møter i spillet, være seg det er venn eller fiende, er også godt laget. Hver modell blir dog brukt litt vel ofte. Dessverre ser man ofte at spillet mangler den siste finishen. Det kan nok komme av at SWAT:GST også skulle ut på PlayStation 2 og at man derfor måtte kutte litt ned på den villeste grafikkbruken.

I et spill som dette må man trå til litt for å holde spenningen og intensiteten oppe. Ikke minst gjelder dette for lyden. Uten gode våpenlyder og troverdige lyder fra miljøet rundt deg vil spillet mer eller mindre garantert feile. Heldigvis har man trådd til når man har jobbet med lyden. Med unntak av noen småting i dialogen plasserer lyden seg helt der oppe i toppsjiktet. Lydene fra miljøet virker ekte og troverdige, de gjør mye for at atmosfæren skal bli så god som mulig. Alle de "tekniske" lydene, altså våpen, eksplosiver og lignende er også laget til på en flott måte. Det som dessverre skuffer er deler av dialogen. Den innspilte dialogen er for det meste ganske god, det er bare når man prøver å lage utenlandske aksenter at det faller gjennom. Akkurat det høres nemlig utrolig dårlig ut det meste av tiden.

SWAT3 ble av mange vurdert som tidenes desidert beste taktiske skytespill. Dessverre bryter SWAT:GST med linjen man la opp den gang. Taktikk har falt offer for hardbarka action. Dette er en typisk arkadeskyter, noe som for så vidt passer plattformen godt. Mulighetene til å styre laget ditt ved hjelp av kommandoer gir spillet litt mer inntrykk av taktikk. Som actionspill fungerer det bra. At du må tenke litt mer enn normalt siden du har to lagkamerater å beordre trekker opp. Alt i alt en ganske underholdene opplevelse, selv om det gjerne kunne vært litt mer taktisk. Grafikken er stort sett god, selv om den bærer preg av å være programmert for å fungere på PS2 også. "Bump Mapping" og gode detaljer på modellene drar opp. Det samme gjør et godt gjennomarbeidet lydbilde, dog med tidvis foreferdelig skuespill. Liker du spill som Counter Strike og HALO kan dette være verdt å sjekke ut. Liker du taktikk er du nok bedre tjent med Rainbow Six 3. En siste ting, ikke la deg lure av at spillet er "online enabled", det finnes nemlig ikke flerspiller verken over LAN eller Internett. Xbox Live brukes kun til å laste ned nye baner til flerspiller på delt skjerm.