The Swapper

Bunnsolid indie-debut som krever at man tyner de små grå.

Med sprek hjernetrim, fantastisk stemning, unik grafikk og god musikk, er det ikke rart vesle Facepalm Games har greid å raske til seg en håndfull priser for The Swapper allerede. Indie-spillet har vært fast inventar på prisutdelinger i et par år, selv om det ikke ble sluppet på markedet før nå.

Det finurlige hjernetrim-spillet er Facepalm Games første forsøk på markedet, og her virker det som om utvikleren har funnet en utmerket oppskrift på et morsom todimensjonalt plattformspill.

Ingen romvesener her!

I The Swapper spiller du en astronaut strandet på romstasjonen Theseus. Før man tenkter på å sammenligne med Dead Space og Alien, kan jeg fortelle at det er ikke et slikt «strandet i verdensrommet»-type spill. I stedet for å kjempe mot horder av blodtørstige romvesener ligger kampen i en helt annen arena. Du må utmanuvrere Theseus sikkerhetssystem.

Jeg skal innrømme at tankene av og til vandret til andre spill. For eksempel fikk jeg Metroid-vibber da jeg så det vidstrakte kartet for første gang, mens stedet og det visuelle til tider minnet om de gamle todimensjonale Alien-spillene. Forskjellen fra disse spillene og The Swapper er at du ikke vil møte på en eneste fiende her, verken utenomjordiske eller menneskelige.

Fargerikt.

En av følgene av at du ikke støter på noe å plaffe ned er at det eneste «våpenet» du får er en skiftepistol (swapper). Pistolen er du helt avhengig av for å kunne løse problemene du møter videre i spillet. I løpet av det første kvarteret med duppedingsen får du i tillegg full innføring i hvilke evner du har og hvordan du kan påvirke omgivelsene dine.

Det hele er ganske enkelt: Med et lite tastetrykk kan du lage opptil fire kloner av deg selv, og disse hermer etter deg og dine bevegelser til punkt og prikke. Om du hopper, hopper de, og om du går frem eller tilbake vil de gjøre det samme. Om du vil kan du også bytte plass med din klone, noe som kan være smart. Ettersom klonene ikke har et eget liv eller følelser, bryr de seg nemlig ikke nevneverdig om de faller eller blir knust. Alt handler om at du kommer deg helskinnet videre til neste utfordring.

Vanskelighetsgrader

Facepalm har brukt lyskastere i omgivelsene for å øke vanskelighetsgraden for deg. Det blå lyset lar deg sikte med skiftepistolen, men lar deg ikke lage en klone i det. Det røde lyset derimot tillater kloner, men blokkerer siktet ditt. Sist med ikke minst har vi det vanskelig rosalyset som nekter deg begge deler.

Spennende lyssetting.

De aller fleste av The Swappers problemer kan løses ved at du og dine kloner tråkker på brytere i gulvet. Noen slukker de ulike lysene, mens andre åpner døren til neste utfordring. For variasjons skyld vil du av og til også måtte leke med tyngdekraften, og selv om dette oppsettet høres veldig enkelt ut er det absolutt ikke det bestandig. Titt og ofte måtte jeg trekke pusten tungt og tyne de små grå litt ekstra – og da føles det også ekstra godt å finne løsningen til slutt.

Ofte har du tilgang til flere problemområder samtidig, noe som gir deg muligheten til å ta en pause fra gåter du ikke klarer å løse. Dette er en morsom vri i hjernetrimsjangeren, og forhindrer at du blir sittende fast på ett sted.

Merkelig vakkert

The Swapper er helt enkelt et veldig vakkert spill, men det er mer komplisert å forklare hvorfor. Som en blanding av småskummelt, kaldt og mørkt, har omgivelsene et temmelig unikt utseende – mye på grunn av at flere ting er håndlaget i leire. Men forstå meg rett, det gir deg ikke følelsen av å ha blitt med Wallace og Gromit på nye eventyr. Leiren har en helt egen spesiell grafisk effekt.

Flotte farger.

Det er fryktelig mørkt, og store deler av omgivelsene er myke i kantene og nesten utydelige. Og om du legger til delene laget av leire blir stasjonen denne astronauten har landet på spesielt bisarr. Lyssettingen fungerer som flott instrument, og skaper et visuelt imponerende utrykk hvor detaljene overrasker. Det er vanskelig å se hva som er av metall, stein, kaldt og varmt.

Pianomusikken som følger deg på denne forunderlige utenomjordiske reisen er like bemerkelsesverdig og nesten skremmende på sitt vis. Av og til er den melodiøs, av og til statisk og skjærende. Du får virkelig en følelse av å være på et ugjestmildt sted som ikke ligner mye på «hjemme».

Der i bakgrunnen

Utenom hjernetrimmen ligger det også en historie bak The Swapper. Facepalm har valgt å sende deg på leit etter krypterte tekster gjemt i verdenen. Etter hvert finner du ut at det skjuler seg flere forunderlige hemmeligheter på Theseus, og enkelte er direkte knyttet til skiftepistolen din.

Litt uklart, men med skarpe detaljer.

Et av de interessante aspektene ved spillets historie er teoriene rundt hva en klone er. Spillet presenterer mange hypoteser både innenfor ulike trosretninger og vitenskap. For eksempel tas det opp teorier rundt det om klonene har sjel eller ikke, og det utgjør en liten filosofisk vri på det du gjør med skiftepistolen.

The Swapper tvinger ikke historien sin på noen. Den eksisterer i bakgrunnen, så om du kun er ute etter å bryne deg på litt hjernetrim er den absolutt ikke i veien for deg. Det er ditt valg om du vil ignorere den eller ikke.

Dessverre er The Swapper over alt for tidlig. Om du ikke blir sittende fast kan du gjøre deg ferdig i løpet av fire til fem timer. Jeg vil gå så langt som å si at dette ender opp som spillets største problem. Historien, med dets filosofiske spørsmål rundt klonenes mulige sjeleliv skaper nesten et antiklimaks når alt er over. Du ønsker deg på en måte mer, men på den andre siden er ikke spillet så langt at problemløsingen med skiftepistolen blir kjedelig.

Diffuse detaljer.

Med bare fire mann på laget har Facepalm Games klart å skape noe helt spesielt . Det er veldig imponerende hva denne gjengen har fått til, og hvor mange forskjellige og utfordrende situasjoner de har klart å lage kun ved bruk av skiftepistolen.

The Swapper gjør inntrykk, både på et estetisk og problemløsende plan, og med så mange små og store spillselskaper der ute er det uhyre viktig. Dette var en veldig spennende indie-utgivelse som gav meg en god spillopplevelse jeg kommer til å huske lenge, og jeg gleder meg til å se hva Facepalm Games gjør videre.

The Swapper finnes kun til Windows, og kan kjøpes både direkte fra utvikler og på Steam.