– Tragisk at ingen kjøpte Vigil

Jason Rubin er misfornøyd med at Darksiders-utviklerne må legges ned.

Denne uken ble store deler av spillutgiveren THQ auksjonert bort, bit for bit. Sega stakk av med Company of Heroes-skaperen Relic Entertainment, Deep Silver endte opp med Saints Row-utvikler Volition og rettighetene til Metro-serien, Ubisoft kjøpte utviklerstudioet THQ Montreal og utgivelsesrettighetene til South Park: The Stick of Truth, mens Take-Two kjøpte rettighetene til det ikke-annonserte spillet Evolve. Til og med CryTek var med i auksjonen; de kjøpte rettighetene til Homefront-serien, som de selv utvikler et nytt spill i.

Darksiders-skaperne Vigil var det imidlertid ingen som ville ha. Studioet fikk ikke et eneste bud, og legges nå ned sammen med resten av THQ. Studioet ble grunnlagt i 2005 av tegneserieskaperne Joe Madureira and David L. Adams, og holdt til i Austin i den amerikanske delstaten Texas.

Rubin er ikke fornøyd

THQ-sjef Jason Rubin, som nylig snakket med GameInformer, skjønner ikke hvorfor ingen var interessert i Vigil. Han er generelt ikke storfornøyd med resultatene av auksjonen:

– Prisen som teamene og produktene «gikk for» på auksjonen virker ikke som de har noe å gjøre med den faktiske verdien. Hvis noen forsøker å bedømme kvaliteten av produktene basert på prisen betalt for dem, gjør de seg en bjørnetjeneste.

Han fortsetter:

Over og ut for Vigil?

– Det beste eksempelet på dette er Vigils spill, med kodenavnet Crawler. Når teamene våre kom sammen nylig for å vise hverandre spillene sine, var det Crawler som imponerte flest. Det er bygd på en fantastisk idé, og er virkelig unikt. Det er tragisk at ingen bød på teamet og spillet. Jeg skjønner det ikke. Hvis jeg ikke hadde vært i en innsideposisjon og dermed hadde kunnet by selv, hadde jeg gjort det. Det er nok ingen stor trøst for teamet, men det er et faktum.

Rubin forstår imidlertid hvorfor Vigil ikke var like fristende som andre studioer. De har relativt nylig fullført et spill, og var derfor lengst unna lansering av sitt neste prosjekt. Dessuten var Crawler basert på en ny merkevare, og nye navn betyr større risiko for eventuelle kjøpere.

Vigil er nå stengt, men THQ-salget er ikke over

Salget av THQs eiendeler vil fortsette så lenge det er mulig. De ansatte hos Vigil har imidlertid mistet jobbene sine, og studioets kontorer ser ifølge Vigils Ben Cureton nå ut som en krigssone.

Cureton hadde også stor tro på Vigils kommende prosjekt:

– Jeg visste, uten et fnugg av tvil, at prosjektet vi jobbet med kom til å blåse folk av stolene deres. Faktisk gjorde det det. Vi skapte, på to måneder, det mange selskaper ikke klarer på et år. Stoltheten av å vite at ingen gjorde noe i nærheten var så tilfredsstillende at vi alltid kom tilbake til jobb og gjorde 100% hver eneste dag, selv i den mørke tiden, skriver han på Neogaf.

Det er en større sjanse for at Darksiders-serien kan få en fremtid hos en annen utvikler. I de kommende ukene vil det ifølge Rubin finne sted en separat prosess for å selge selskapets mange spillrettigheter, inkludert Darksiders, Red Faction og kultklassikeren Homeworld.

Les også
Slik kan spillgrafikk se ut i tiden fremover

Sjefen for Bajonetta-skaperen Platinum Games, Atsushi Inaba, har allerede uttrykt interesse for Darksiders:

– Wow, det ser ikke ut som noen kjøpte Darksiders i THQs store salg. Jeg skulle gjerne likt å kjøpe det (hvis det er billig), sa han på Twitterifølge nettstedet Polygon.

Siste ord er altså fortsatt ikke sagt i sagaen om THQ, selv om ting ser stygt ut for Vigil. THQ fikk heller ikke solgt unna utgivermaskineriet sitt, så uansett hva som skjer har mange mennesker mistet jobbene sine.

Les også: Anmeldelse: Darksiders II
Les også: THQ-eigedelar er nå solgt

Siste fra forsiden