Twitter-tullekonto inspirerer spillutvikling

Peter Molydeux-parodien har visst ledet til en game jam.

Mange av våre lesere har nok lagt merke til Peter Molydeux, en skriftlig karikatur av den velkjente britiske spilldesigneren Peter Molyneux – skaperen av storspill som Syndicate, Dungeon Keeper og Fable-serien. For øyeblikket abonnerer nesten 29 000 mennesker på gjøgling med overambisiøse spillkonsepter, abstrakte idéer og brutte løfter.

Det ligger mye innsats bak tullekontoen.

I utgangspunktet er de fantastisk banale idéene begrenset til komikk, men fremover kan de få nye bein å gå på. På tirsdag kastet Telltale-ansatte Anna Kipnis ut et forslag om å lage en game jam, en slags hurtigutviklingskonkurranse hvor alle som vil kan delta, basert på de sprø konseptene til tullekontoen. Nå har den blitt realitet med What Would Molydeux?

Originalen kan delta

Arrangementet har allerede over 100 påmeldte utviklere, og skal finne sted i både San Francisco og New York i USA, og Brighton i Storbritannia mellom 31. mars og 1. april. De som møter opp på sydspissen av England kan faktisk få sjansen til å prate med originalen. Ifølge Joystiq har Molyneux meldt interesse for å delta i Brighton.

Den tidligere Bullfrog-sjefen har fulgt den populære tullekontoen i lange tider, og har kommentert strabasene dens med jevne mellomrom. Sist uke twitret Molydeux om at hans første mobilspill kom til å være gratis, men at man kunne betale litt penger for at de datastyrte figurene behandlet deg bedre. Molyneux svarte at det var slettes ingen dårlig idé.

Så gjenstår det å se hva som kommer ut av konsepter som postmannen med røntgensyn, spillet hvor du styrer en foss som skal skjule hemmelige passasjer eller opplevelsen av å spille som et punktum.

Lang karriere

Sist uke ble det klart at Peter Molyneux forlater Lionhead Studios, selskapet han stiftet etter at han dro fra EA-eide Bullfrog. Han gir også slipp på plassen som kreativ sjef i Microsoft Game Studios for å oppsøke nye utfordringer i spillstudioet 22 Cans, som ble stiftet av en tidligere kollega.

Slike spill lagde Molyneux i gamledager.

I sin tid hos Lionhead og Microsoft har Molyneux vekket størst oppsikt med den overambisiøse Fable-serien, som nylig ble nøstet opp med Fable III – et spill briten skammer seg over.

Innsatsen hans har likevel ikke gått upåaktet hen, i fjor fikk han det britiske filmforbundets ærespris for sin innsats i spillbransjen. Det skyldes nok like mye hans involvement i spill som Populous og Theme Hospital som Fable og Black & White. Fra før av er han slått til ridder.

Les også: Geni eller løgner?

Siste fra forsiden