Valheim

Valheim har solgt to millioner eksemplar på under to uker

Oppdatert: Tallet har nå bikket tre millioner.

Coffee Stain Publishing

Oppdatering 19. februar: Ny dag, ny milepæl for Valheim. Som Iron Gate meldte fredag på Steam har vikingspillet nå solgt over tre millioner eksemplarer – altså enda en million solgt i løpet av de siste fire dagene.

Ifølge utvikleren er Valheim også mer populært enn noen gang på Twitch. Ferske tall fra strømmetjenesten plasserer spillet på 7. plass på listen over mest populære Twitch-spill, og til sammen har fans sett over 20 millioner timer med Valheim siden begynnelsen av februar.

Opprinnelig sak følger.

Valheim er det heteste early access-spillet for tiden, og vikingodysseen når stadig vekk nye milepæler. Mandag kunne spillets svenske utvikler – Iron Gate – kunngjøre at Valheim har solgt to millioner eksemplarer på bare 13 dager.

Valheim er populært for tiden.
Coffee Stain Publishing

Det tok bare så vidt fem dager for million nummer to å bli revet vekk fra hyllene. Til sammenligning tok det ni dager fra spillets lansering til den første millionen var solgt, som viser akkurat hvor populært Valheim har vokst seg.

I skrivende stund er Valheim det tredje mest populære spillet på Steam – kun bak CS:GO og Dota 2. Det har altså klatret seg forbi PUBG, og nådde en topp på 391 000 samtidige spillere i helgen – som holdt til 10. plass blant samtlige Steam-spill noensinne.

Unikt overlevelsesspill

Valheim er et overlevelsesspill, der spillere jobber sammen om å komme seg helskinnet gjennom en hektisk hverdag som viking. Spillet låner mange av de klassiske elementene fra overlevelsessjangeren, men som vår skribent konkluderte i sin sniktitt gjør Valheim nok til å skille seg fra mengden.

– Etter drøyt fire timer bak spakene har spillet fortsatt til gode å falle inn i den bedagelige og litt kjedelige tralten jeg føler mange andre overlevelsesspill ofte gjør. I stedet for å løpe rundt på tomgang, har det liksom alltid vært noe nytt å oppdage, enten det er en ny oppskrift jeg har lyst til å lage, en fiende vi må spore opp eller muligheten til å bare løpe rundt på kartet for å se nye deler av det tilsynelatende massive universet, skrev Espen Jansen.

LES OGSÅ: Cyberpunk 2077 ble den største digitale spillanseringen noensinne »

Siste fra forsiden