Valve ferdige med episodespill?

Gabe Newell sier selskapet har gått videre.

En håndfull år tilbake var episodebaserte spill den store, nye trenden som alle ville være med på. Tankegangen var at man skulle lage kortere spill, med kortere utviklingstid og dermed kortere tid mellom lanseringene. Noen utviklere lykkes med dette formatet, og eventyrspesialistene Telltale er et godt eksempel.

Valve lykkes nok ikke spesielt godt. Tiden mellom Half-Life 2: Episode 1 og Half-Life 2: Episode 2 var svært lang, og nå er det gått fire år siden Episode 2 kom ut, uten at vi har sett snurten av Episode 3.

I et intervju med bransjebladet Develop ser den mektige Valve-sjefen Gabe Newell ut til å si Valve er ferdige med episodebaserte spill:

Fremtidens leveringsmodell for spill?

– Vi har gått gjennom episodefasen, og nå går vi mot kortere og kortere utviklingstider. For meg er «spill som en tjeneste» en klar nedkoking av episodemodellen, sier han.

Poenget med «spill som en tjeneste» er å lansere spill som plattformer i seg selv, med konstante oppdateringer og mulighet for at brukerne kan laste ned nytt innhold om de ønsker det. Dette i motsetning til den tradisjonelle modellen, hvor spill har blitt lansert som enkeltstående produkter, og hvor både utviklere og spillere har blitt ferdige med dem relativt kort etter lansering.

Team Fortress 2 trekkes frem som det klareste eksempelet på Valves nye modell. Siden lanseringen i 2007 har spillet fått over 200 oppdateringer, inkludert nye våpen, nye muligheter og et innebygd marked for nedlastbart innhold. Dette er hva Newell tenker seg som fremtiden:

– Hvis du ser på Team Fortress 2, er det det vi nå ser på som den beste modellen for hva vi holder på med. Vår oppdateringsfrekvens og lanseringsmodell for Team Fortress 2 blir bare kortere og kortere.

Forrige episode i Half-Life-sagaen.

Dette er imidlertid ikke den eneste modellen Valve vil bruke i fremtiden. Newell forklarer:

– Det er lurt å ikke legge alle eggene i en kurv. Akkurat nå er det et stort press i retning av kortere og kortere utviklingstider. Men det kan endre seg. Jeg kan ikke se noen konkret grunn til at det skal gjøre det, men det kan. Jeg vil ikke bli tatt på sengen og ha investert alt i ett område.

– Så jeg tror du fortsatt kommer til å se gigantiske prosjekter fra oss, rett og slett fordi vi har muligheten til å lage dem, avslutter Newell.

Hva betyr så dette for fortsettelsen av Half-Life-sagaen? Det er et tema Newell holder munnen lukket om, men hvis selskapet virkelig er ferdig med episodespill er kanskje grunnen til den lange ventetiden på Episode 3 rett og slett at det ikke blir noen Episode 3, og at vi i stedet får Half-Life 3.

Siste fra forsiden