Dersom du er interessert i konsollutgaven av Assassin's Creed Unity som kommer om en måneds tid, slipper du å bekymre deg for om Xbox One- eller PlayStation 4-versjonen yter best. I et intervju med Videogamer skal sjefsprodusent Vincent Pontbriand ha uttalt at begge versjonene får en oppløsning på 900p og en bildefrekvens på 30 bilder i sekundet.
– Vi bestemte oss for å låse de til samme ytelse for å unngå all debatten og slikt, skal han ha sagt.
Mye oppmerksomhet
![](https://i.bo3.no/image/68324/original.jpg?c=0&h=281&w=500)
Kommentaren til Pontbriand har selvfølgelig vakt oppsikt blant spillinteresserte, siden den kan leses som at en av versjonene hadde potensialet til å yte bedre. Ser man mot fjorårets Assassin's Creed IV: Black Flag, som etter en oppdatering fikk en økning i oppløsning på PlayStation 4 men ikke på Xbox One, er det nok også lett å konkludere slik.
Ubisoft hevder i en uttalelse til Polygon i etterkant av intervjuet at dette ikke stemmer.
– Vi forstår hvordan Pontbriands sitater kan ha blitt feiltolket. For å legge alt på bordet: vi ga ikke en av konsollutgavene til Assassin's Creed lavere ytelse for å gjøre opp for den andre versjonen, lyder det offisielt fra selskapet.
![](https://i.bo3.no/image/70898/original.jpg?c=0&h=281&w=500)
Det hevdes også at prosessen heller har gått på å bygge opp spillet enn å skalere ned, og at utviklerne ikke skal ha vært nødt til å redusere ambisjonene i noen av versjonene på noe tidspunkt i prosessen.
Assassin's Creed Unity kommer 13. november til Xbox One, PlayStation 4 og Windows. Satser du på sistnevnte versjon trenger du selvfølgelig ikke å tenke videre på ytelsesbegrensningene som denne artikkelen tar for seg.
Det er også to andre spill i siktet for serien.
Xbox 360- og PlayStation 3-publikummet får Assassin's Creed Rogue samtidig »
Todimensjonale Assassin's Creed Chronicles: China kommer neste år »