When Vikings Attack

Sjarmerende og underholdende, men for repetitivt og enkelt.

En gang for lenge siden var vikingene et fryktet folk som dro verden rundt for å plyndre og drepe. Som tittelen antyder er denne blodtørstige gjengen ute på tokt igjen i When Vikings Attack, og dette skulle vise seg å være både et humoristisk og sjarmerende lite eventyr.

En bande av briter

Premisset i spillet er ganske enkelt. I introen får vi se en slags informasjonsvideo fra andre verdenskrig, med en tørr brite som fortellerstemme. Han annonserer at dette er Storbritannia på 70-tallet, og at vikingene truer med å invadere landet. For å hamle opp med trusselen må alle innbyggerne jobbe sammen, og kaste alt de finner på de illsinte typene. Det går rett og slett ut på at man plukker opp det som måtte ligge og slenge, og kaster det mot de angripende hordene.

Du kan velge mellom modiene «Quest Mode» eller «Vs. Battle Mode», som henholdsvis er en historiedel og en flerspillerdel. Riktignok kan du velge å spille «Quest Mode» med andre over nett også, så egentlig er begge modiene flerspiller. Jeg starter med historiedelen, som går over 15 ulike verdener med forskjellig utseende og tema.

Her begynner jeg som en rødhåra liten type, og etter hvert som jeg beveger meg bortover, kommer andre beboere i den lille bygda til for å bli med i sirkelen min. Lenger bort i gata står en gjeng vikinger, og vi er klare til dyst. Det er rett og slett så enkelt som å styre gruppa di bort til ting som ligger på bakken, og trykke på en knapp for å kaste de mot fienden.

Størrelsen på gruppa er viktig, den representerer nemlig helsen din, men bestemmer også hvor store eller små objekter du kan plukke opp. Har du mange folk på laget kan dere for eksempel plukke opp store kampesteiner eller biler, mens få folk gjør at du bare kan plukke opp søppelbøtter eller benker. Begge har sine fordeler og ulemper. Ei stor gruppe kan kaste store ting, men er også enkel for fienden å treffe. Med ei mindre gruppe er det enklere å dukke unna angrep.

Enkelt og greit

Mekanikkene i spillet er enkle, og alle de ulike brettene i «Quest Mode» følger mer eller mindre den samme formelen. Du rusler litt, slåss med noen fiender, rusler litt til og får muligens noen enkle gåter å løse på veien. Så rusler du litt til og møter på en sjef du må bekjempe med en litt annerledes type strategi enn du har brukt tidligere. Riktignok blir det introdusert en rekke nyanser på veien som er med på å friske opp de enkle spillmekanikkene, for eksempel at laget ditt kan få hurtigere bevegelse, bli sterkere eller kaste ting fortere ved å rekruttere spesielle type figurer. Etter hvert kan du plukke opp ting som kastes mot deg mens de enda er i lufta, for deretter sende de kjapt tilbake der de kom fra. En bombe som gjør at vikingene blir overbevist om å snu seg mot sine landsmenn og blir med på britene sitt lag er også en artig vri.

De 15 ulike brettene er varierte, og byr på forskjellige utfordringer og fordeler. På noen av brettene ble det veldig trange arenaer for slagene mellom briter og vikinger, og det var både kaotisk og uoversiktlig. Viktigheten av hurtig knappetrykking viste seg i disse situasjonene. Dette ble ofte min bane. Jeg klarte meg bedre på de større arenaene hvor jeg hadde bedre oversikt. Etter hvert deler nemlig vikingene seg opp i flere grupper, og kan ta bakholdsangrep om man ikke passer på.

En annen morsom side ved de ulike brettene er alle de forskjellige tingene du kan plukke opp og kaste rundt deg. Du går gjennom en gård, en by, en fabrikk, et kjøpesenter og tivoli, for å nevne noe. Her kan du bruke både deler av Stonehenge, en diger smultring, ei diskokule, traktorer, høyballer eller bomber for å jage vekk de fæle vikingene. Det hele er ganske absurde greier, men variasjonen gjør det litt mer spennende i lengden.

Sjarmerende typer

When Vikings Attack har en god estetisk presentasjon. Både britene og vikingene er lubne, kompakte typer med et barnslig og tegneserieaktig utseende. Vikingene ser for det meste ganske like ut, mens britene varierer både i bekledning, kjønn, yrke og utseende. Innimellom kommer de med vittige utrop mens de kjemper, noe jeg lo godt av. Musikken er fengende og litt fjollete, men ikke påtrengende nok til at den blir irriterende. Lydeffektene er også gode, og gir en ekstra liten piff til spillingen.

«Quest Mode» er en fornøyelig, men kort affære enten du velger å spille den alene eller med folk over nett. Du kan nemlig få litt hjelp av venner til å denge vikinger, og dette kan være både gøy og irriterende. Siden arenaene er såpass små i utgangspunktet, blir det vanskelig å velge noen som helst form for strategi. Det blir kaotisk, og man plukker opp og kaster det første og beste som ligger strødd rundt.

«Vs Battle Mode» gjør seg derimot litt bedre når det gjelder å spille med kjente eller ukjente over nett. Du får velge mellom en ren lagkamp eller en modus hvor du må gjennomføre ulike oppgaver for å gå av med seieren.

Spillet er tilgjengelig for både Vita og PlayStation 3. Om du kjøper en av versjonene får du tilgang på den andre gratis. Det vil si at om du vil konkurrere med venner eller familie hjemme, kan tre stykker spille på PlayStation 3-en, mens sistemann kan spille på Vita. Siden det er såpass enkelt, og etter hvert blir en ganske monoton opplevelse, vil jeg tro at dette er noe som gjør seg best som et familiespill, eller noe du tar frem når du har venner på besøk.

Det skorter ikke på humor og sjarm i When Vikings Attack, og jeg likte godt det tegneserieaktige og tullete utseende. Det er enkelt, både estetisk og spillmessig, noe som har sine fordeler og ulemper. I begynnelsen var det morsomt og annerledes, men etter en stund ble det rett og slett for enkelt. Om du koker det ned så er det kun analogstikka og én knapp du skal forholde deg til.

Variasjonen i spillmekanikkene er rett og slett for enkel til at det er mulig å gjøre noen særlig store endringer i strategien. Bossene utfordrer deg litt utover det å kaste objekter vilt rundt deg, men det er for lite givende og skjer for sjelden til at det holder i lengden. Ulike type evner, andre slags bomber eller objekter med forskjellige egenskaper kunne kanskje ha gitt en ny dimensjon til den enkle kjernen i spillet, nemlig plukk og kast.

When Vikings Attack er lett å plukke opp for de aller fleste, fra de som ikke spiller noe særlig, til de som spiller ofte. Hvis du er ute etter noe som er underholdene i korte perioder, er dette noe du kan satse på. Det gjør seg godt som ei tidtrøyte på offentlig kommunikasjon til og fra dagens gjøremål, men dette er en spillopplevelse som er best når den deles med familie eller venner. Om du har planer om å spille det alene ville jeg heller brukt pengene på noe annet.