Will Wright sitt hemmelige prosjekt

Skaperen av The Sims jobber med et nytt, hemmelig og kanskje fullstendig revolusjonerende spill. Nå har han lettet litt på sløret.

Det danske spillbladet "pcplayer" hadde akkurat et intervju med Will Wright, mannen bak SimCity og The Sims (og en rekke andre Sim-spill fra Maxis). Mot slutten av intervjuet begynte han å snakke om hans neste prosjekt, som journalisten egentlig ikke skulle få se i det hele tatt. Her er hva spillguruen hadde å si:

- Det neste målet er å skape spill hvor algoritmer kontrollerer hele spillsystemet. Skriptede sekvenser må bort. Modellen er at spillet reagerer selvstendig på alt og alle du plasserer i spillverdenen. Med det i orden kan vi komme fram til en mye mer realistisk simulasjon av virkelighetens liv.

På dette tidspunktet ble intervjueren vist en rekke små verktøy, som lar spilleren skape hans egen komplette spillverden. Will Wright fortsetter:

- Etter min mening er målet å gå tilbake til matematiske kalkulasjoner. Skriptede spill er absolutt de letteste å skape, men utrolig krevende hvis du vil simulere noe i en stor skala og befolke det med flere hundre tusen autonome, tenkende og derfor intelligente enheter.

Mer informasjon har vi ikke, men disse kommentarene gir i alle fall en viss innsikt i hva det er den geniforklarte Will Wright jobber med. Journalistene ble vist en fullstendig ferdiglaget spillboks og informert om spillets tittel, men dette får de ikke lov til å dele med omverdenen. De sier imidlertid at det ser ut som at Will Wright jobber med et av de mest ambisiøse spillprosjekter noensinne.

I og med at både tittelen og boksen er klar bør det ikke være alt for lenge til vi får de første offisielle detaljene om spillet. Det ville ikke overraske oss om dette prosjektet vil bli Electronic Arts sitt trumfkort til årets E3-messe, som vi naturligvis kommer med grundig dekning av her på Gamer.no.

Som en sidenote kan vi fortelle at Electronic Arts nå jobber med å flytte mesteparten av Maxis fra deres tidligere (og overfylte) kontorer i Walnut Creek, California, til EA sitt hovedkvarter i Redwood. De eneste av Maxis drøye 300 ansatte som forblir i Walnut Creek er, interessant nok, Will Wright og resten av teamet som jobber med dette hemmelige spillprosjektet.

Electronic Arts forsikrer imidlertid om at skaperen av The Sims-franchisen fortsatt kommer til å være med på utviklingen av kommende The Sims-produkter.

Siste fra forsiden