Xbox - Matt Booty

Xbox Game Studios-sjefen mener folk må forstå at spillutvikling tar lengre tid nå

– Spill tar ikke to eller tre år lenger. De tar fire, fem eller seks.

Starfield er blant flere Xbox-eide spillprosjekter som har trengt lang utviklingstid.
Bethesda

Siden lanseringen av Xbox Series X/S i 2020 har det vært mye snakk om mangelen på spill fra Xbox' egne spillstudioer. Det kan enkelt forklares med at spillutvikling tar mye mer tid enn før, ifølge Xbox Game Studios-sjef Matt Booty.

I et intervju med Axios forklarte Booty at utviklingsprosessen har endret seg de siste årene. Han mener fans somler med å innse at det ikke lenger bare tar et par år å lage nye spill.

– Jeg tror at bransjen og fansen henger litt etter med en slags omstart for å forstå at spill ikke tar to eller tre år lenger. De tar fire, fem og seks år.

Ifølge Booty er den lange utviklingstiden knyttet til at spill er blitt mer kompliserte. Samtidig har spilleres forventninger gått opp, som legger press på utviklerne til å levere bedre produkter. Koronapandemien fikk mye skyld for lange ventetider, men Xbox Game Studios-sjefen mener at dette bare vil fortsette.

Xbox Game Studios-sjefen påpeker likevel at det fortsatt er mulig å få ut spill raskt. Det gjelder riktignok i hovedsak mindre studioer og indiespill, mener Booty.

Under en spørrerunde avholdt i Los Angeles søndag (via GamesHub), kunngjorde Xbox-ledelsen at målet fremover er å lansere minst fire egenutviklede spill hvert år. Senere i år kommer Starfield og Forza Motorsport, mens Avowed, Microsoft Flight Simulator 2024 og Senua's Saga: Hellblade II rager høyest blant Xbox-planene for 2024.

LES OGSÅ: Xbox' sommerpresentasjon var bedre enn på lenge »

Siste fra forsiden