Block N Load

Tilfører en kreativ dimensjon som vanlige skytespill mangler

Block N Load er et originalt og givende spill med masse dybde.

Jagex

Det er interessante tider for skytespillene. Nintendos Splatoon marsjerte nylig inn på Wii U og snudde opp ned på skytespillkonvensjonene våre. Men rett før Splatoon ble lansert dukket det opp et litt mindre markedsført spill for Windows, utviklet i Norge, som også gjør noe helt eget og unikt i skytespillsjangeren. Block N Load blander Minecraft med Team Fortress og resultatet er helt unikt.

Minecraft har snudd opp ned på spillvanene og forventningene våre. Spill gikk fra å være rene spill der vi skulle mestre utfordringer og komme i mål til å bli åpne kreative sandkasser der kreativ frihet trumfet spillskapte utfordringer. Minecraft lærte oss at et spill ikke trenger å handle om å vinne, men om å skape. At det å lage sine egne mål kan være mer verdifullt enn å overvinne et spillsystem skapt av noen andre. Og det er denne filosofien norske Artplant har klart å blande med onlineskytespillenes struktur.

Standardfiguren er en rambo-aktig soldat. Masse skytekraft og fin å ha på frontlinjene.

Beskytt og angrip

Block N Load er et nettbasert skytespill der ti spillere deles inn i to lag som skal prøve å ødelegge fiendens base. Hver base har tre kuber som må ødelegges i rekkefølge for at basen skal rase sammen. Det handler om å beskytte sin egen base samtidig som man angriper fiendens base.

Spillerne kan være ulike klasser som alle har forskjellige ferdigheter og evner. Vi finner varianter på tradisjonelle skytespillklasser som angrepseksperten, ingeniøren, legen og snikskytteren. Nye klasser har kommet til etter lansering og alle har egenart og egne taktikker, og takket være byggedelen får alle et unikt ekstra lag som man ikke finner i andre onlineskytespill.

Man kan nemlig grave vekk blokker eller bygge nye i landskapet, og man kan også bygge spesialblokker og gjenstander. Ammunisjonsbokser, trampoliner, startpunkter, radarer som viser fiender i nærheten, miner og så videre. Dette åpner for en kreativ dimensjon til spillet som vanlige skytespill ikke har. Man kan grave seg frem til fiendens kube, under bakken og forbi forsvaret deres, eller bygge et tårn man kan snikskyte fienden fra.

Hver klasse har sine egne styrker og svakheter og man kan konfigurere spillfiguren og velge hvilke spesialkuber man skal ha tilgang til. Det handler om å finne riktig spillestil. Er du mest opptatt av å forsvare basen bør du bygge automatkanoner, feller og kanskje noen radarer som varsler når fienden nærmer seg. Man kan grave groper med feller og plassere lureblokker som forsvinner over gropen slik at fienden ramler i de når han kommer. Vil du angripe fiendens base bør du for eksempel lage en oppvåkningsplate i nærheten av den slik at dine allierte kan vekkes til live ved fronten.

Sprengstoff og granater er fine instrumenter å ha med når man angriper fiendens base.

Lekent og variert

Det er såpass mange ulike typer blokker, feller og dingser man kan bygge i Block N Load at det tar mange timer med leking og eksperimentering å sette seg inn i de mest fundamentale. Og det er gøy. Hver nye klasse jeg prøver byr på en ny spillestil, nye utfordringer og nye taktikker.

Det imponerer meg hvordan Artplant har klart å ivareta lekenheten fra Minecraft i dette skytespillet. Det hadde vært enkelt å bare lage en 3D-shooter som ser ut som Minecraft der man kan grave bort blokker og bygge nye, men det at så mange av blokkene har funksjoner og fungerer som dingser og gadgets gjør spillet rikt på innhold og variasjon og spillmuligheter.

Spillet virker merkverdig bra balansert og. Det finnes nok av feige taktikker men det finnes som regel alltid mottaktikker. Så langt har jeg ikke støtt på noe som virker helt ubalansert og det er en ganske bra prestasjon for et såpass åpent spill med så mye makt hos spillerne.

Å ødelegge blokker gir deg poeng til å bygge nye blokker. Kraftige dingser og blokker er kostbare å bygge.
Voldsomme ødeleggelser kan forekomme.

Spillet spilles kun på nettet (bortsett fra en kort opplæringsdel) og hver kamp er delt opp i to faser. I den første fasen har man noen minutter på seg til å bygge et forsvar for basen sin. Her må man plassere ut feller, miner, kanoner, radarer og så videre. Man kan bygge murer og tårn, vollgraver og hindre. Når man begynner å få kontroll over blokkene og havner på et lag med en samkjørt forsvarstaktikk er denne delen av spillet svært givende. Det finnes flere måter å forsvare seg på og å bygge opp et godt forsvarsfundament er viktig når kampen endelig starter.

Når fløyta går må man dele seg opp. Noen bør gå frem og prøve å ødelegge fiendens kube mens noen blir i basen for å forsvare den.

Spillmodusene skapes nesten av spillerne

Grafisk har utviklerne lagt seg på en tegneseriestil som minner om Team Fortress. Alle klassene er overdrevne stereotyper, fra Rambo-soldaten til den engelske koloniherren og ninjaen. Det gjør det lett å identifisere hvem man møter i kamp. Grafikk på blokker og omgivelser er pent nok men viktigst av alt er at det er funksjonabelt og oversiktlig.

Selv om det så langt ikke er spesielt mange moduser eller voldsomt mange kart i Block N Load er kartene såpass åpne og dynamiske at det ikke gjør noe. Spillmodusene skapes nesten av spillerne mens man spiller. I et lag jeg var med på spesialiserte vi oss på tunneler. Vi grov lange tunneler under brettet frem til fiendens base og kom tett inn på kuben uten å bli oppdaget. Motstanderne måtte tilpasse seg vår taktikk.

Den store variasjonen i blokker og det faktum at man kan grave og endre på kartene i stor stil gjør at hver eneste kamp nesten føles unik. I spill som Counter-Strike: Global Offensive eller Call of Duty handler det om å lære seg kartet og posisjonere seg bra, i Block N Load former du kartet etter dine egne ønsker. Grav et lite hull i en vegg du kan stå og skyte gjennom, for eksempel. Eller bygg ditt eget snipertårn.

Cogwheel er tanken i gruppa, han tåler masse og skader masse, men er ganske treg.

Er du veteran av skytespill tar det litt tid å venne seg til dette. Som skytespill mangler det intensiteten til klassikerne i sjangeren, man beveger seg relativt tregt og fiender har som regel ganske mye livspoeng som må reduseres til null. Dette er litt uvant, men nødvendig for at balansen mellom bygging og skyting skal gå opp. Intenst blir det til slutt uansett, spesielt når baser er under beleiring og fiender er overalt.

Som i alle onlineskytespill avhenger spillegleden i stor grad av lagarbeid. Her har jeg opplevd det meste i mine uker med spillet, alt fra helt håpløse lag som tror de spiller Counter-Strike, til rene Minecraft-lag som bare vil grave og bygge. Dessverre er ikke matchmaking-systemet helt topp, man kan bli kastet inn med nybegynner mot veteraner og bli massakrert i en halvtime, noe som er frustrerende.

Det blir bedre når man har spilt nok og låst opp den rangerte modusen. Lagsammensettingen er viktig og man merker umiddelbart når man kommer på et lag som har peiling på hva man gjør der spillerne utfyller hverandres roller perfekt. Det er i disse øyeblikkene potensialet til Block’n Load virkelig skinner, når man ser hvor dynamisk og kreativt spillet faktisk er i hendene til folk som vet hva de driver med.

Det blir fort hett rundt kubene i fiendebasen.

Det som ved første øyekast ser ut som et overfladisk plagiat av Team Fortress og Minecraft viser seg å være et originalt, krevende og svært givende spill med masse dybde og variasjon. Block N Load er et spill som står støtt på egne ben og som klarer å definere noe helt nytt innenfor en sjanger som har stagnert de siste ti årene.

Det er mye å sette seg inn i i Block N Load – masse å teste, eksperimentere med, finne ut av og lære. Men har du litt tålmodighet og aller helst en håndfull venner å spille sammen med og utforske spillet med - så er dette helt klart noe av det mest unike som har dukket opp på skytespillmarkedet på lenge. Block N Load er komplisert, kreativt og givende for de som er villig til å investere tid og krefter i spillet.

Spillet er ikke uten feil – og spiller man alene havner man litt for ofte i frustrerende situasjoner med lag som ikke kan samarbeide eller mot motstandere som valser over en, men fundamentet er solid og potensialet til spillet er gigantisk.

8
/10
Block N Load