FIFA 08

Mobil straffebom

FIFA 08 på mobiltelefon er like interessant som å se gress gro.

Med sitt UEFA Euro 2008 viste Electronic Arts at de er i ferd med å nærme seg noe stort på fotballspillfronten. FIFA 08 er også et solid spill, i hvert fall til de stasjonære konsollene. I kjent stil vil EA favne så bredt som mulig med sine titler, og man har derfor ikke gått av veien for å lage et spill til Nokia-plattformen N-gage. Dette kunne man kanskje spart seg. FIFA 08 på mobiltelefon har nemlig bare navnet til felles med sine mer avanserte brødre.

Får vi scoring seks minutter på overtid?

Strippet

Som du sikkert forstår er FIFA 08 på N-gage en noe nedstrippet versjon i forhold til det spillet vi fikk servert på blant annet Xbox 360 og Playstation 3. Likevel har man klart å få med noe mer enn bare vennskapskamper. Her kan du ta ulike utfordringer, som for eksempel å snu oppgjør der du ligger under. Slike oppgaver er faktisk vel så interessante som vanlige kamper, siden du prestere for å «vinne» kampen – her holder det sjelden med 0-0 og uavgjort. Videre kan du bruke tid på sesongmodusen og cupmodusen.

N-gage-versjonen har imponerende mange ligaer med. Her snakker vi øverste divisjon i England, Spania, Italia, Frankrike, Tyskland, Nederland, Korea, Mexico, Portugal og USA. I tillegg kommer «resten av verden» og landslag. Som ventet er det ingen norske klubblag med, men du kan i hvert fall ta over Åge Hareides jobb på landslaget. Det skal jo ikke så mye til for å gjøre det bedre enn ham om dagen. De fleste lisensene er på plass, så her snakker vi ekte navn og klubbemblemer. Draktene er så grøtete at det er umulig å si om disse også er autentiske.

Banespillet er også forenklet, men noen av finessene er bevart. Her kan du slå gjennombruddspasninger, dra kjappe finter og sende av gårde noen susere. Knotete kontroller gjør det imidlertid lite fristende å spille pen fotball. På min telefon (Nokia N95 8GB) fungerer i hvert fall kontrollsystemet svært dårlig (selv om det kan personaliseres), dette burde vært forenkelt i langt større grad.

En sviende takling.

Nå trenger man ikke å være veldig avansert av seg, for spillet har et smutthull som sikrer scoring i 90 prosent av angrepene. Det er nemlig bare å slå gjennombruddspasninger, fra forsvar til angrep, da garanterer jeg mål. Slik sett blir dette en øvelse i hvor mange mål du kan score, og da brekker spillet fullstendig ryggen.

Motstanderens kunstige intelligens defensivt er nemlig helt horribel, selv på de høyere vanskelighetsgradene. Her opptrer rivalene som en gjeng blinde høns på jakt etter frøet som er ballen. De finner den svært sjelden. Dermed blir spillopplevelsen som å måke uten snø. Svært lite givende, med andre ord. Offensivt er den kunstige intelligensen noe bedre, og de er faktisk kapable til å få til småfikse kombinasjoner. Flotte scoringer fra den kanten hører likevel til unntaket fra null-baklengs-regelen.

Minispill?

Når banespillet er såpass kjedelig hadde det vært en glimrende idé å legge ved et minispill eller to. Hva med straffesparkkonkurranse? Det er jo alltid spennende. Eller triksing, frispark, hva som helst! Her har EA sviktet. Når du er på farten passer jo slike småspill perfekt, spesielt du har målbare parametere (slik som hvor mange ganger du kan trikse) å forholde deg til.

Grafisk er FIFA 08 op N-gage en grå mus. Banene er det eneste positive, disse er friske og grønne – de innbyr til spill. Ellers er det lite å juble for. Spillernes animasjoner er oppstykkede og modelleringen er kantete og stygg. Du får ikke noe inntrykk av hvilke drakter du spiller med i det hele tatt. Jeg er klar over at vi snakker om et mobilspill, men jeg har sett andre titler med langt sterkere visuelle inntrykk.

Farlig foran keeper.

Man kan heller ikke bruke telefonens automatiske vippefunksjon for å få spillet inn i en annen skjermmodus. Hvilke skjermmodus du skal ha må du bestemme før du fyrer opp spillet, og du må starte på nytt for å endre dette. Reprisefunksjonen skal man ha skryt for, den gir i hvert fall en liten opptur etter scoringer. Lyden er omtrent like anonym som grafikken, og du får ikke akkurat følelsen av å være på storkamp når publikum setter i gang.

Det kunne forresten vært smart å ha med en eller annen form for flerspiller i dette FIFA 08, det kunne i det minste satt i gang konkurranseinstinktet. Den eneste kontakt med omverdenene du faktisk får er at du kan laste opp dine prestasjoner til en database. Lite interessant.

FIFA 08 er et helt greit fotballspill på mobil. I fem minutter. Etter dette blir spillet mer og mer uinteressant. Banespillet blir for knotete på grunn av kontrollene og når du først finner formelen til suksess er du ustoppelig. Det gjør det ikke akkurat bedre at du ikke kan by menneskelig motstand opp til dans, og at det grafiske uttrykket er svært lite sjarmerende. Hvis du absolutt vil ha FIFA med deg på tur foreslår jeg en nærmere kikk på PSP-versjonen, denne er langt dypere og mer underholdende.