Sniktitt

Halo Wars

LEIPZIG (Gamer.no): Master Chief har tatt en pust i bakken, men det betyr ikke at spilleventyrene i Halo-universet er over. Strategiveteranene i Ensemble Studios vil nemlig gi oss en helt ny ringopplevelse med Halo Wars. Her utkjempes kampene fra et fugleperspektiv og det vi har spilt kan tyde på at disse blir vel så intense som i skytespillene vi så langt har fått servert på Xbox 360.

Slik er Halo Wars

Vis større

Video: Halo Wars


Sjefsprat

Vi satte oss ned sammen med sjefsdesigner for spillet, Graeme Devine, og spilte litt Halo Wars. Devine står blant annet bak historien og kontrollsystemet, og er fullt klar over at det er mange fans der ute som virkelig følger med på denne strategitittelen. Likevel er hans lepper dekket av et par solide segl når det gjelder enkelte detaljer.

– Historien og kampanjemodusen kan vi dessverre ikke snakke om i det hele tatt nå, sier Devine til Gamer.no.

Nei vel, hvis du ikke kan snakke, så får vi gjøre det. Vårt inntrykk er at Halo Wars er et actionstrategispill. Her snakker vi kjapp basebygging, voldsomme kamper og store eksplosjoner. Ensemble ville heller ikke røpe noe om flerspillermodusen, men vår mistanke er at denne står helt sentralt i den endelige versjonen.

Det oser imidlertid Halo av dette spillet. Menyer, musikk, lydeffekter og det visuelle sitter som støpt – dette er Halo. Historien finner sted ti år før Halo: Combat Evolved, og vår venn Devine kan avsløre at det har vært en svært tung oppgave å snekre sammen en smekker og unik historie:

Vi spilte Halo Wars sammen med sjefsdesigner Graeme Devine. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)
Vi spilte Halo Wars sammen med sjefsdesigner Graeme Devine. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

– Det var ganske skremmende å skrive historien til dette spillet. Man må respektere kanonen når man begynner helt fra bunnen, for å si det slik. Det er en stor tilhengerskare som følger oss med argusøyne og vet alt om universet. Dette må vi respektere ved å levere en historie som virkelig tåler kritiske blikk.

Men han understreker:

– Nå får vi ikke lov til å si noe om historien, men vi snakker om et særs episk spill her. Vi legger virkelig opp til det som skjer i det første Halo-spillet.

Devine vil også være tro mot de tidligere spillene når det kommer til kampene i spillet.

– Kampene er ekstremt viktig for oss å få helt korrekte. Alle som spilte Halo vet jo hvordan disse ser og høres ut, sier designeren.

Kuler og krutt

De kampene vi kjørte gjennom var da også ganske hektiske. Det minte oss mest om et førstepersons skytespill sett ovenfra, enhetsfloraen til tross. Her fikk vi se soldater, Spartan-enheter, kjøretøy og flygende våpenplattformer i aksjon. Siden dine styrker jobber ut i fra krysseren Spirit of Fire, har du også mulighet til å kalle inn luftangrep fra atmosfæren. Offensivt bør det dermed være mer en nok å leke seg med i Halo Wars.

Denne brokampen er det utviklerne kaller en middels stor kamp.
Denne brokampen er det utviklerne kaller en middels stor kamp.

Devine peker på Spartan-enheten som en av de aller mektigste. Denne kan ta over motstanderens kjøretøy, akkurat som i Halo 1-3, og dermed skape en utrolig mektig enhet. Best av alt, siden alt skjer ti år før det første Halo er det ikke bare én Master Chief.

– Nei, siden spillet skjer såpass lang tid før Halo 1 kan vi ha hele armeer av Spartan-enheter, gliser Devine.

Før han bekrefter:

– Når de får kontroll over kjøretøy blir de nesten det vi kaller überenheter.

For å få slike styrker må du imidlertid ha en base eller tre å bygge dem på. Baser bygges ut i fra en grunnenhet som sendes ned fra Spirit of Fire. I starten kommer denne enheten med plass til fire tilleggsbygg, men dette kan etter hvert økes til sju.

Dermed har du litt begrenset plass til å bygge kraftverk, kaserner og fabrikker, men du kan til gjengjeld ta over andre baser og bygge ut der. Handlekraften din baserer seg på ressurser du får tilsendt fra Spirit of Fire. Jo flere mottak for slike du har, jo mer kontanter får du mellom hendene. Ressursbyggene dine kan heldigvis oppgraderes, slik at mottakskapasiteten økes.

Spirit of Fire hjelper deg gjerne ut av en knipe.
Spirit of Fire hjelper deg gjerne ut av en knipe.

Fokuset på basebygging er egentlig mindre enn man skulle tro. Som nevnt er det kampene som er i fokus i Halo Wars. En av nøklene til et godt actionstrategispill på konsoll er selvsagt kontrollsystemet. Dette virker det som om Ensemble Studios har løst på en svært enkel og intuitiv måte.

Strømlinjeformet

Med enkle trykk kan du dele styrkene dine opp i grupper og velge mellom disse. Et annet trykk velger alle styrkene på skjermen, mens en siste knapp velger samtlige styrker du har tilgjengelig. For detaljstyring kan du velge enheter enkeltvis, eller flere via en sirkel som kommer opp når du trykker inn en av de analoge stikkene. Det å styre enheter enkeltvis oppleves imidlertid som knotete, noe som understreker at dette spillet er svært actionpreget.

Når du etter hvert får flere baser kan du raskt bytte mellom disse, og bygging av enheter og bygg skjer gjennom fine sirkelmenyer som sikrer hurtig navigering. Kommunikasjonen med Spirit of Fire blir gjort på samme måten, og det er lett som en lek å kalle ned angrep fra oven i pressede situasjoner. Det er ingen tvil om at Ensemble har fått til kontrollsystemet like godt, og Devine er ikke i tvil om at Xbox 360 er den perfekte plattform for Halo Wars.

Enhetsvariasjonen virker å være ganske god.
Enhetsvariasjonen virker å være ganske god.

– Når det gjelder strategi på konsoll har alle fortalt oss at det er umulig å få til. Nå som vi har utviklet et spill til 360 synes vi faktisk vi kan få det bedre til på konsoll enn PC, sier Devine.

Ensemble har da også beholdt kontakten med utviklerkollega Bungie, bare for å være sikre på at de faktisk gjør jobben sin riktig med Halo Wars.

– Vi har hele tiden vist Bungie hva vi driver med, og de har gitt oss veldig mange nyttige tilbakemeldinger, avslutter Devine.

Konklusjon

Halo Wars er skreddersydd for Xbox 360, det er det ingen tvil om. Her blir det nok et skarpt fokus på action fremfor dyp strategisk tenkning, i hvert fall i enspillerdelen. Flerspillerdelen er fortsatt et lite mysterium, men vi mistenker at denne kan bli svært populær over Live om den er laget skikkelig. Halo-stemningen er det i hvert fall ingenting å si på, og selv blodfans må lete hardt før de finner noe feil i dette turbostrategispillet.

PS: Halo Wars gis ut eksklusivt til Xbox 360, men har foreløpig ikke fått en offisiell slippdato.

Kommentarer (38)

Forsiden akkurat nå

Til toppen