Intervju

Destiny

– Destiny er spillet vi alltid har drømt om å lage

Bungie er forberedt på å holde storsatsingen i live i mange år.

David Dague er lederen for spillsamfunnet til Destiny.
Håvard Ruud/Gamer.no

KØLN (Gamer.no): For mange er nok Bungie mest kjent for sin innsats med Halo-serien. Nå kommer imidlertid straks spillet de selv hevder de alltid har hatt lyst til å lage.

Etter det de selv, og vi her på bruket, kaller en vellykket betatest, er Bungie nå klare til å slippe Destiny løs for alvor. Men spillet skal ikke bare leve sitt eget liv etter lansering. Etter at spillet slippes 9. september, skal utvikleren sørge for å holde liv i prosjektet i mange, mange år.

Actionfylt.

Uhyre populært

Over 4,6 millioner personer lastet ned Destiny-betaen. Den enorme interessen gjorde at Destiny holder rekorden i flest spillere logget på i et Bungie-spill samtidig, allerede før det er utgitt. For utvikleren betyr flere spillere mer data og informasjon om hvordan spillet deres fungerer.

– Hver gang noen plukker opp en kontroller og spiller spillet vårt, lærer vi noe om det vi har skapt. Vi spør alltid spillsamfunnet vårt for å få vite hvorfor spillene våre er bra, eller hva spillene våre mangler for at spillerne skal få mest mulig underholdning ut av dem, sier lederen for spillsamfunnet, David Dague.

Bungie går hardt ut med at det skal være noe nytt å gjøre hver gang du skrur på konsollen din, og fyrer opp deres mest ambisiøse spill.

– Vi vil at Destiny skal foregå i en verden som føles levende, hvor spillerne skaper action for hverandre. Å se at det skjer, og se at teknologien gjør det mulig for så mange samtidig, var veldig betryggende, sier Dague.

God pekepinn

Sannsynligvis er flere enn de 4,6 millionene som lastet ned betaen interessert i å spille Destiny. Det kan dermed bli solid pågang for serverne, som skal gjøre det mulig for Destiny å sette nye rekorder i antall påloggede spillere samtidig.

– Betaen var en god test for teknologien vi har funnet opp for å støtte den sosiale og levende verdenen vi har sett for oss veldig lenge, slår David fast.

Ifølge David Dague satte de aller fleste beta-testerne pris på det de fikk prøve, men han forteller at de oppdaget ting med forbedringspotensial for å gjøre opplevelsen enda bedre når fullversjonen kommer ut neste uke.

De aller fleste hadde det gøy i betatesten, mener David Dague.

– I tillegg til de tekniske spørsmålene kunne vi også fornye våpenbalansen og hvordan kjøretøymekanikkene påvirker den kompetitive sandkassen, samt generell behandling av problemstillinger som hindret folk i å logge seg på. Brorparten av de som spilte betaen hadde det gøy, men vi fikk også rapporter om visse problemer og endringer vi må gjøre for å sikre at lanseringen 9. september vil være en bra, stabil opplevelse av høy kvalitet for alle som ønsker å nyte Destiny, forteller Dague.

Les også
Anmeldelse: Destiny

Drømmespillet

For et utrent og uforberedt øye kan Destiny til forveksling minne om Halo. David legger ikke skjul på at det er visse likheter, men han er klar på at det er flere ting som skiller de to merkevarene.

­– Dette er spillet vi alltid har hatt lyst til å lage. Vi har holdt oss til ting vi elsker, som å sette spilleren som en helt i sentrum av opplevelsen. Jeg tror alle som liker Halo vil finne noe å relatere til umiddelbart i Destiny.

– Men like fort vil de konfronteres av ting som vil overraske. Ting som vil gjøre at Destiny føles friskt og nytt. Figurene i dette spillet er heraldiske riddere, i stedet for skapte superhelter på et superoppdrag, utdyper Dague.

Til tross for sine estetiske likheter med Halo, mener David det har vært bra for Bungie å jobbe med et annerledes prosjekt.

– Det har vært forfriskende, frigjørende, utfordrende og inspirerende å jobbe med dette prosjektet. Vi har tatt noen drastiske steg for å gjenoppfinne studioet vårt, fordi vi ville prøve noe nytt. Flere hos oss i Bungie har fantasert om å lage noe sånn veldig lenge.

Destiny skal by på noe nytt hver gang man spiller det.
Activision

Vær deg selv

Det er sentralt for Bungie at man kan spille som man vil i deres foreløpig største prosjekt. Det legger grunnlaget for å tiltrekke seg et bredt spekter av spillerpersonligheter. Dague legger ut om hvordan spillerne I Destiny får mye større frihet til å selv bestemme retningen i eventyret sitt enn de har gjort i tidligere Bungie-spill. De kan haste gjennom historien om de vil, oppdage alle de små omveiene vi har laget i landskapet, utforske og lete etter skatter, eller gjennomføre samarbeidsscenarier med venner.

– Vi har sett at Destiny når ut til mange typer spillere, og vi har sett at det betyr forskjellige ting for forskjellige mennesker. For noen er det en historiebok, for andre er det en arena for å utfordre andre spillere og for andre er det et sosialt sted å henge, sier Dague.

Det blir digert.

Mange forskjellige personligheter som skal tilfredsstilles krever en omstendelig verden og innsats for å fylle den med innhold. Utvikleren har ifølge Dague gitt seg selv en stor oppgave i å legge til rette for at det skal være noe for en hver i Destiny.

– Vi ville skape en følelse av at hva som helst kan skje her. Man vet aldri hvem man kan møte på, eller hvordan man slår seg sammen med noen for å bekjempe en felles fiende. Vi måtte ombygge teknologien vår fullstendig for å bygge disse verdenene, og fylle dem med action. Samtidig klarte vi å se for oss en ny historie og nye helter.

Uendelig tidperspektiv

Målet til Bungie er at det alltid skal være noe nytt å gjøre, og at man aldri skal bli ferdig med å spille Destiny. De er klare for lansering, men også til å holde spillet gående langt forbi overskuelig framtid.

– Vi er klare! Men dette er et spill som aldri vil bli ferdig. Det er det viktig å påpeke. Vår intensjon er å støtte Destiny mer enn noe annet vi har laget. Vi har et team som vil studere hele brukermassen til Destiny og sørge for at det er noe nytt å gjøre hver gang de skrur på konsollen sin. Nye hendelser å delta i, nye utfordringer å gjennomføre, nye måter å få tak i spesialvåpen og utstyr. Vi skal ikke bare kaste spillet ut i rommet, vi skal lansere et spill og holde det i bane mens det er ute, utdyper Dague.

Bungie har allerede annonsert en utvidelsespakke til Destiny. I den kan vi visstnok forvente enda mer innhold av den samme typen vi får servert i grunnspillet om en drøy uke. Ordet «tiårsplan» ble nevnt, men ikke utdypet, under praten med Dague. På spørsmål om tidsperspektivet Bungie har satt for Destiny svarer han:

Heng med venner eller bekjemp fiender, eller gjør noe helt annet.

– Vi kan snakke om tiårsplaner og utvidelsespakker, men hvis noen investerer i grunntittelen, skal det være noe som er verdt å bruke mer tid på enn noe annet Bungie-spill de har spilt. Destiny blir det du gjør det til. Vi skal sørge for at spillerne har nok av grunner til å returnere gang etter gang. Enkelte har kommet til oss og hevdet at de har gjort alt som er å gjøre i Destiny, men det er ikke mulig å ha gjort alt, mener Dague.

Dague hevder man skal få mer enn nok å bruke tiden sin på selv om man ikke investerer i utvidelsen. Det er først og fremst de som ønsker seg flere våpen, flere områder og nye historier som er målgruppen for utvidelsespakke.

– Kanskje har de gjort alt det de har lyst til, og vil ha mer. Og da skal vi være der for å utvide opplevelsene, gi dem nye historier, våpen og utstyr, nye aktiviteter og nye arenaer for å bekjempe andre spillere. Hvis vi gjør jobben vår riktig skal vi være der for å tilby nye episoder i deres egne personlige reise. Til syvende å sist skal vi hedre de som kjøper spillet vårt, ved å sørge for at det er verdt tiden og oppmerksomheten deres i lang tid framover.

Destiny lanseres førstkommende tirsdag, så det er med andre ord mindre enn en uke til vi får se om Dague snakker sant om at det er umulig å gjøre alt i Destiny, og at noe nytt skal skje hver gang man spiller.

Siste fra forsiden