– Microsoft betalte YouTube-skapere for skjult Xbox One-omtale

Fikk angivelig ikke fortelle at innslag var sponset.

Skjult reklame er noe herk.
Audun Rodem, Gamer.no

Oppdatering 22. januar 14:40: Vi har skrevet en oppfølgersak der Microsoft dementerer flere av påstandene. I tillegg forteller de at de har bedt mediepartner Machinima om å merke alle de aktuelle videoene som betalt annonsering.

Ifølge nettstedet Ars Technica skal Microsoft og nettvideosiden Machinima ha gjennomført en promokampanje der Machinima-partnere på YouTube kan få betalt for positiv omtale av Xbox One. I seg selv er ikke dette problematisk – produktplassering har blitt en omdiskutert, men vanlig praksis. Promokampanjen havner dog i mer uvørent farvann når man leser den medfølgende kontrakten.

Utsnitt av mailen Machinima-partnere skal ha fått.

For å motta kompensasjon måtte nemlig YouTube-skaperne unnlate å oppgi at de er med i reklamekampanjen. Faktisk kan de ikke nevne hverken kontrakten, kampanjen eller at man tar imot penger for innholdet. Med andre ord: Microsoft betaler YouTube-skapere for skjult reklame.

Avtalen ble også kort promotert av Machinimas britiske nettsamfunnsjef på Twitter, men den korte beskjeden skal siden ha blitt fjernet.

Fikk tre dollar for hver tusende seer

Jeg fikk ikke betalt for å ta dette bildet.

Lekkasjene nevner at videoskaperne kan få tre dollar for hver tusende seer, så lenge videoen oppfyller enkelte krav. Videoen måtte inneholde minst 30 sekunder med spilling på Xbox One, og det må nevnes hvilken konsoll det spilles på. I tillegg er det et krav at man må tagge videoen med «XB1M13».

Microsoft hadde satt en sluttgrense på 1,25 millioner visninger før kampanjen skulle avsluttes. Planen var å holde kampanjen aktiv mellom 13. januar og 10. februar, men den ble avsluttet allerede 16. januar. Om dette er fordi Microsoft nådde sluttmålet, eller om kampanjen ble trukket av andre grunner vites ikke.

Bryter med norsk og amerikansk lov

I Norge vil en slik praksis være forbudt. Markedsføringsloven er svært tydelig på at reklame må utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig fremstår som reklame – noe flere såkalte rosabloggere har fått en rapp på fingrene for de siste par årene. Også i Amerika regnes praksisen som et brudd på retningslinjene for markedsføring lagt frem av den amerikanske handelsinstansen, Federal Trade Comission.

Gamer.no har tatt kontakt med Microsoft, og kommer til å oppdatere saken når vi får svar på våre henvendelser.

Det spørs om Microsoft egentlig trenger så mye reklame:
Xbox One har solgt over 3 millioner konsoller siden lansering »

Siste fra forsiden