Alvebikere og trollmenn med uzi

– Gode rollespill har mange veivalg, ifølge Shadowrun-produsenten.

Ikke alle var fornøyde med forrige spillmatisering av det populære «penn-og-papir»-spillet Shadowrun, minst av alle mannen som skapte det opprinnelige konseptet. Jordan Weisman svarte med å starte sin egen kronerulling for en tolkning som står mer i stil med cyberpunkseriens røtter, og de kritikerroste rollespillene fra tidlig nittitall.

Kickstarter-prosjektet har blitt en kjempesuksess, og har i skrivende stund samlet inn mer enn tre ganger målsummen. Det er fortsatt fire dager til innsamlingen stenges, og i den anledning har produsenten utdypet planene for Shadowrun Returns til Shacknews.

Hopp inn i The Matrix

– Vi jobber fortsatt med å kartlegge denne delen av spillet, men jeg føler at et godt rollespill må mange avgreininger og veivalg. Du må gi spilleren evnen til å utforske ulike retninger både fysisk og følelsesmessig, hevder han overfor nettstedet.

Starten på Shadowrun til Super Nintendo.

Grobunnen for Shadowrun Returns er den gedigne omveltningen mayakalenderen spår skal skje 21. desember 2012. I spilluniverset leder den ikke til jordas undergang. I stedet hentes magi tilbake til jorda, noe som blant annet fører til at mennesker begynner å føde alver, dverger, orker og troll og at digre drager våkner.

To generasjoner inne i denne skjellsettende fasen har rasene som befolker planeten begynt å tilvenne seg den nye hverdagen, blant annet ved hjelp av avansert teknologi som lar dem koble hjernen direkte på «The Matrix». Her kommer spilleren inn som en «Shadowrunner», sivile leiesoldater som rydder opp etter megaselskapene verdenen styres av.

Fire måter å se verden på

Hovedinspirasjonen er de to hyllede Shadowrun-rollespillene til henholdsvis Super Nintendo og Sega Mega Drive. Derfor låner utviklerne blant annet inspirasjon fra spillenes samtalemotorer og valget om å gjøre kampene turbaserte.

Samtidig må man sjonglere fire virkeligheter samtidig: en fysisk og en digital, i tillegg til den mystiske og den astrale. Disse representeres igjen gjennom ulike figurklasser. «Street Samurai» observerer verden gjennom et taktisk grensesnitt, hvor man får opp våpeninformasjon og dekningsmarkeringer.

«Shaman» ser for sin del verden gjennom en åndelig visning hvor alt levende eller magisk lyser opp etter deres sanne natur, mens døde gjenstander bare opptrer som skygger.

Shadowrun til Sega Mega Drive.

– Jeg ville understreke at vi alle ser verden gjennom prismer av våre egne erfaringer og ferdigheter. Ser man ekstremt på det er verden gjennom en snekkers øyne bare en serie av ting han kan løse med en hammer, forklarer Weisman til Shacknews.

Flerspiller med tiden

Les også
– Månedsavgiften er her for å bli

Videre lover Weisman alt fra alver på motorsykler til trollmenn med uzi illustrert gjennom detaljrik 2D-grafikk, i tillegg til et nivåverktøy som lar spillerne lage sine egne oppdrag eller «runs».

Handlingen er i utgangspunktet satt til Seattle i USA, men siden de sprengte minstesummen har Harebrained Schemes planer om å la støttespillerne velge hvilke andre byer som skal flettes inn i det skitne fremtidsuniverset.

Med tiden ønsker utviklerne også å utvide spillet med en flerspillerdel. De har ingen konkrete planer for hvordan dette skal løses, selv om produsenten frister med spekulasjoner om både «spiller mot spiller-kamper i en arena» og samarbeid. Motoren skal i det minste støtte det.

Weisman og Harebrained Schemes planlegger å ha Shadowrun Returns klart til januar neste år, til Windows, OS X, iPad og Android-nettbrett.

Siste fra forsiden