Star Wars - Amy Hennig

Amy Hennig har avslørt mer om sitt kansellerte Star Wars-spill

Skulle bli et Uncharted-lignende actioneventyr med flere spillbare figurer.

EA

Uncharted-forfatter Amy Hennig avslørte denne uken noen flere detaljer om det kansellerte Star Wars-spillet hun jobbet på sammen med Visceral Games.

Amy Hennig har blant annet vært med å skape Uncharted-spillene.
Twitter

I et intervju med Eurogamer fortalte Hennig at spillet – som gikk under kodenavnet Ragtag – skulle by på et Uncharted-lignende actioneventyr satt i Star Wars-universet. I motsetning til spillene om Nathan Drake skulle det riktignok ha flere spillbare figurer, med ulike historiesekvenser som ville fortelles side om side.

En fortelling fra ulike perspektiver

– Jeg innså at dersom vi skulle lage en Star Wars-fortelling ville mye lignet på Uncharted, fordi spillet var i samme sjanger. Men vi trengte også å fortelle historien fra skurkenes side, noe jeg aldri tillot med Uncharted, sa Hennig.

I motsetning til Indiana Jones-filmene, som Uncharted ble inspirert av, veksler Star Wars hele tiden mellom ulike perspektiver. Slik skulle det også være i spillet, og planen var at figurene ville jobbe sammen både side om side og i parallell for å overkomme spillets utfordringer.

– Vi ville trenge spillbare figurer i parallelle sekvenser, fordi det er slik Star Wars funker. Du oppnår bare målene ved å jobbe sammen eller ved å jobbe i parallell eller en kombinasjon av de to. Vi trakk alltid frem Death Star-rømningsscenen (fra slutten av den første Star Wars-filmen) som et perfekt eksempel på det.

Strategiendring

Vi fikk aldri se mye av Ragtag, som ble kansellert i 2017.
EA

Som vi vet ble det aldri noe av prosjektet, da EA bestemte seg for å skifte fokus vekk fra lineære enspilleropplevelser. Akkurat det skapte mye forvirring den siste uken, da EA valgte å markedsførte sitt kommende Star Wars Jedi: Fallen Order-spill som nettopp en enspilleropplevelse uten mikrotransaksjoner eller noen form for nettbasert element.

På spørsmål om strategiendringen innrømmet Hennig at det er litt merkelig, men hun påpekte samtidig at spillverdenen hele tiden endrer seg og at EA selv har gjennomgått store endringer siden den gang.

– Det er rart, jeg må være ærlig. [...] Beslutningen om å kansellere Ragtag ble tatt i sommeren 2017, mens vi fant det ut i oktober 2017. Så det er nesten to år siden, og mye har skjedd i den tiden, inkludert mye kritikk mot tanken om at spillere ikke vil ha enspilleropplevelser.

– Så må du forstå at mye har endret seg i ledelsen der siden alt det skjedde også. Både Patrick Söderlund og Jade Raymond har forlatt studioet, og Laura Miele – som var sjef for Star Wars da jeg ble med – har nå Patricks rolle. Jeg har ingen innsideinformasjon, men det er mange grunner til at de kan ha endret mening om dette. Og jeg gleder meg på Respawns vegne, fordi jeg er spent på spillet deres da jeg har hørt mye bra om det, sa Hennig.

Les også: Amy Hennig klandrer ikke EA for kanselleringen av Star Wars-spillet »

Les også
– EA har kansellert kommende Star Wars-spill

Siste fra forsiden