ANMELDELSE: Skater XL
(Foto: Easy Day Studios)

Ingenting er «extra large» med dette skatespillet

Skatingen sitter som et skudd i Skater XL, men rammeverket rundt skrangler.

En gang i tiden var skatespill en av de mest populære sjangerne på markedet. Tony Hawk's Pro Skater 2 er fremdeles det nest høyest rangerte spillet på Metacritic, og har «skylden» for at skating var en stor fritidsaktivitet for en hel generasjon ungdom på starten av 2000-tallet.

Tony Hawk-spillene ble bare bedre og bedre, helt til det plutselig sa bråstopp. Serien forfalt fullstendig, og slet med å engasjere. I vakuumet som oppsto, så EA sitt snitt til å kapre skatespilltronen med en mer realistisk tilnærming. I EAs Skate., bruker man en stikke til å svinge fram og tilbake, mens den andre brukes til å utføre triks. 

Etter tre utgivelser i Skate-serien, gadd ikke EA mer, og siden har verden vært sulteforet på realistiske skatespill. De siste årene har det imidlertid dukket opp noen «early access»-prosjekter som vil ta mekanikkene ytterligere et steg.

Stokk stikkene

Tunga må sitte rett i munnen for å få til det trikset man vil i Skater XL.

Et av disse heter Skater XL. Spillet har vært i Early Access en stund, men utvikleren, Easy Day, mener Skater XL nå kan kalles et ferdig produkt. Jeg kan vel avsløre så mye som at jeg ikke er helt enig i det. Easy Day bedyrer imidlertid at dette bare er starten for Skater XL, og at det skal utvikles og utvides videre.

Easy Day har utviklet et system hvor stikkene kontrollerer hver sin fot. Gitt at man kjører regular (venstre fot foran), må man først peke høyre stikke ned og så venstre stikke opp for å utføre en Ollie. En Shuvit vil kreve at man høyre stikke først ned, så en kvart rotasjon til en av sidene. 

Det tar tid å venne seg til, og det krever litt motorikk og tunga rett i munnen for å utføre det trikset man vil. Det er vanskeligere enn tidligere skatespill, men desto mer tilfredstillende når et triks eller en linje ble akkurat sånn man hadde sett for seg.

Systemet er for så vidt intuitivt nok, og gir mening om man har forståelse for hvordan de enkelte triksene utføres i virkeligheten. Selve triksingen sitter bra, og områdene utvikler Easy Day har laget har drøssevis med innbydende «spots» man kan bli sittende – nærmest hypnotisert – mens man forsøker å lande det perfekte trikset igjen og igjen.

Et verktøy lar deg sette et sted å begynne på nytt igjen fra, om man går på snørra eller ikke får til det trikset man hadde sett for seg. Med et trykk på styrekorset er du tilbake på toppen av trappa for å prøve igjen.

Det er tilfredsstillende når linjen man har prøvd og prøvd på lenge endelig sitter. Skater XL er mer tilgivelig enn Session – som har et tilsvarende styresystem – i at det er lettere å lande triks, og da særlig grinds.

LES OGSÅ: Skate-serien gjenoppstår

Skrangler i kulelageret

Easy Day omtaler spillet sitt som et instrument. Og den sammenligningen er for så vidt god. Her er det ingen progresjon eller noe som forteller deg hva du skal gjøre. Verdenen ligger for ditt rullebrett. Det er opp til deg å skape noe og ha det gøy.

Det mangler ikke på inspirasjon til steder å skate i hvert fall. Foto: Easy Day Studios

Problemet er at Skater XL er som en sliten og ustemt gitar du finner innerst i bruktbutikken.

Grafisk er mildt sagt kun middels god. Et par skateskikkelser fra virkeligheten har sneket seg inn i spillet, men de kan umulig være fornøyd med sine digitale representasjoner. De ser stive og livløse ut. Man kan riktignok tilpasse en egen karakter, uten at det hjelper nevneverdig. 

Men – dårlig grafikk kan kanskje tilgis så lenge det er gøy å spille spillet? Ja, men nei. Skater XL sliter dessverre også med hakkete bildeoppdatering, og tidvis fryser spillet fullstendig på vei inn og ut av menyer. I menyene finner man noen utfordringer av typen «gjør en kickflip ned denne trappen» eller «gjør en tre flip over denne benken». Når man prøver seg på disse utfordringene har man et «spøkelse» foran seg som viser hva man skal gjøre, når man skal gjøre det. Det takler spillet dårlig. Her er bildefrekvensen så lav at det er direkte ubehagelig. i hvert fall på en PlayStation 4.

LES OGSÅ: De to første Tony Hawk's Pro Skater-spillene pusses opp

Konklusjon

Den neste tittelen som tar markedet for skatespill med storm lar vente på seg. Kontrollsystemet hvor hver stikke styrer hver sin for er et steg videre fra systemet som ble innført med Skate-serien i 2007. Systemet er både innovativt og intuitivt, men dessverre skorter det på rammeverket det presenteres i.

For selv hvor tilfredsstillende det er å sette triksene og linjene man har prøvd på lenge, er det forstyrrende at spillet hangler sånn teknisk. Easy Day sier de er stolte av skaperverket sitt, og kaller det et fullverdig produkt. Det er vanskelig å være enig i det.

Easy Day formoder at Skater XL skal videreutvikles og vokse til å bli noe større. Jeg foreslår at de kvalitetstesting. Fundamentet er der, og potensialet for en formidabel skatesandkasse ligger og lurer under overflaten. Men det er et tjukt lag med grums som må til livs før Skater XL virkelig kan skinne.

Vurdering

"Den neste tittelen som tar skatespillverden med storm lar vente på seg."

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen