Yoshi's Crafted World

Uforskammet søt

Yoshi's Crafted World er en meget sjarmerende og hyggelig affære, men er samtidig livredd for å utfordre spilleren.

Nintendo

Med eller mot sin vilje har Yoshi, som tidligere var Marios lojale ridedyr, blitt Nintendos foretrukne frontfigur i søte og barnevennlige spill som også er litt sære. På samme måte som Teletubbiene og Drømmehagen var søt, barnevennlig TV med en sunn dose uforklarlig «merkelig» i seg, gjør Nintendo nå noe lignende med Yoshi.

Selv om jeg som mange fra min generasjon vil foretrekke Yoshi slik han var i de udødelig klassikerne Super Mario World og Super Mario World 2: Yoshi’s Island, kan jeg ikke nekte for at denne noe distanserte, merkelige estetikken, med halvveis disharmonisk munter musikk, kler den lille dinosauren veldig godt. Selv om verden brenner i bakgrunnen, kan Yoshis uskyldige, noe tomme ansiktsuttrykk alene redde dagen. Og når det spontane smilet dukker opp, er det vanskelig å fornekte harde fakta: Ingen er så søt som Yoshi!

Kunst og håndverk

Brettene er jammen laget av nye forskjellig.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Der det hans forrige spill, Yoshi’s Woolly World, plasserte Yoshi i en verden laget utelukkende av garn og ull, tar Yoshi’s Crafted World konseptet et hakk videre: Nå består verden av … vel, kunst og håndverk? Forgrunn og bakgrunn – alt er nå ting som vi kunne ha laget i kunst og håndverk-timene på skolen – bare ganske mye penere, selvfølgelig. Papputklipp, kollasjer, dioramaer og mye mer i alle slags farger. Med andre ord, et vakkert og unikt visuelt uttrykk – perfekt for et sideveis plattformspill med Yoshi i hovedrollen.

Historie? Den gamle erkefienden, heksa Kamek, og Bowsers snørrunge Bowser Junior stjeler noen krystaller, og Yoshi, og alle de andre Yoshiene, må få de tilbake. Det er det vi får av historie, men trenger vi egentlig mer for å begi oss ut på eventyr? Det gjør ikke Yoshi. Vel, én av Yoshiene, i det minste – med mindre dere er to, da spillet støtter samarbeid mellom to spillere på skjermen samtidig. Du velger hvilken Yoshi du liker best, og kan når som helst bytte til en Yoshi med annen farge.

På jakt etter blomster

Blomster er alt.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Dere skal gjennom en håndfull verdener utformet rundt et sentralt tema, med ett til to brett per verden. På vei til mål kan dere samle vanlige mynter, røde mynter og blomster. Mynter er valutaen for å kjøpe «rustninger» laget av papp som Yoshi kan ha på seg eller rundt seg. Her finner vi alt fra en gaveesker, damplokomotiv og et fjell (!), men som spillet selv sier, beskytter rustningene deg fra skade, men enda viktigere er det at de ser skikkelig kule ut!

Å finne alle blomstene på et brett er faktisk ganske gøy, og det er en av de få gjøremålene i spillet som faktisk byr på en utfordring, da det ikke alltid er innlysende hvor blomstene gjemmer seg. Du trenger blomster for å gå videre til neste verden, men hvis du ikke har samlet så mange som du trenger, er det alltid måter å skaffe flere.

Spillet inviterer deg da tilbake til tidligere baner for å fullføre diverse oppdrag, som å skyte ned en bestemt type pappfigur et bestemt antall ganger, og belønningen er en eller flere blomster. Av og byr spillet på noen ekstra brett, som for eksempel går ut på å finne tre hundevalper på fem minutter. Ganske gøy og uforskammet søtt, faktisk.

En av de gode, sprø ideene i spillet: Mekanisk, boksende kjempe-Yoshi!
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Perfekt for de yngste

Yoshis’s Crafted World er veldig, veldig enkelt. Selv de mest uerfarne kan trygt styre unna «mellow mode», da spillet er mer enn nok «mellow» allerede. I likhet med forgjengeren, Woolly World, mener jeg at dette er et perfekt spill å spille sammen med yngre barn. Ingenting voldelig eller støtende her, og bare masse søte, fargerike inntrykk, og alt som trengs er grunnleggende hånd-til-øye koordinasjon og enkel problemløsning.

Tog er alltid gøy.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Det som vil fungerer godt for den yngste målgruppen og deres foreldre, vil nok være det største ankepunktet for mer erfarne spillere som liker at sideveis-plattformspillene sine har en merkbar vanskelighetskurve. Crafted World innfører mange interessante plattformelementer og forholdsvis uvanlige utfordringer, som å skyte egg i bakgrunn og forgrunnen, men spillet tar sjelden ideene sine videre til nye brett for å skape større utfordringer med dem.

Ingen av ideene føles fullt realisert – spillet hadde tjent mye på å ha et strammere fokus. Ideene i seg selv er likevel veldig gode, så jeg hadde nok elsket dette spillet hvis det tok større sjanser og tillot seg å ta det «sære» aspektet fullt ut. Spillet gir oss et par baner å spille etter av hoveddelen er over, og jeg skulle gjerne sett mange flere av disse. Med tanke på hvor gode Nintendo har blitt på valgfrie, ekstra vanskelige baner etter sistesjefen i Super Mario-spillene, hadde noe av det samme virkelig hevet dette spillet også.

En gammel kjenning der borte.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Alt i alt er Yoshi’s Crafted World et meget godt spill. Det har den velkjente Nintendo-finpussen, med solid spillbarhet og få tekniske feil. Det er temmelig kort, og tar rundt 6 timer å gjennomføre, med et par ekstra timer hvis man ønsker å samle på alt. Veldig greit hvis man trenger et spill som gir et par hyggelig spilløkter med minstemann, men det er veldig liten grunn til å spille det igjen når det er over.

Yoshi’s Island vil nok alltid være kongen av Yoshi-spill, men Nintendo har funnet en interessant nisje for den grønne sjarmklumpen. Jeg håper de viderefører konseptet til enda mer fokusert opplevelse som tar større sjanser. Yoshi’s Crafted World er likevel en meget sjarmerende opplevelse, så hvis du har savnet litt fargerik plattform-moro med Yoshi og vennene i livet ditt, er der bare å hive seg på Yoshi’s Crafted World.

6
/10
Yoshi's Crafted World