Apex Legends justerer to av spillets kraftigste våpen
(Bilde: EA)

Apex Legends

Apex Legends justerer to av spillets kraftigste våpen

Wingman og Peacekeeper svekkes, mens «hitbox»-endringer er på vei.

Etter Apex Legends-lanseringen i februar har Respawn for det meste lent seg tilbake for å se hvordan spillet ville utvikle seg i spillernes hender. Teamet har selv sagt det ikke ønsker å gjøre for mange og hyppige endringer, men etter gransking av data og tilbakemeldinger er tiden inne.

Wingman er ikke lenger like kraftig. Bilde: Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

I en fersk Reddit-post forteller Respawn om noen endringer som allerede er implementert i spillet, som balansering av noen av spillets våpen. I tillegg hintes det om justeringer for flere av figurene, som vil rulles ut i ukene som kommer.

Wingman og Peacekeeper svekkes

Respawn har registrert at pistolen Wingman og halgen Peacekeeper har dominert spillets første uker, både når det gjelder utdeling av skade og hvilke våpen spillere velger. Derfor er disse nå blitt noe vanskeligere å håndtere.

Wingman går ifølge utvikleren over til å være en håndkanon, fremfor en helautomatisk «Deagle». Både pistolens avfyringsfrekvens og skaden fra hodeskudd med Skullpiercer-tilbehøret er redusert. I tillegg er den mindre nøyaktig når man skyter fra hofta.

Skal du bruke Peacekeeper-haglen bør du sørge for å være treffsikker. Bilde: Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

For Peacekeeper er Bolt-tilbehøret mindre effektivt, ved at det tar lengre tid før man kan fyre av et nytt skudd dersom man bommer. Spillere blir da forsvarsløse og langt mer sårbare mens de venter på at ladesekvensen fullføres. 

Videre reduseres sjansen for å finne både Wingman og Peacekeeper overalt, mens våpen som bruker Energy-ammunisjon – Triple Take, Devotion og Havoc – vil dukke opp oftere. Tross all kritikken har Respawn valgt å ikke forbedre de to pistolene P2020 og Mozambique, da disse er ment å sitte nederst på våpenkurven.

Våpenendringene er allerede implementert i spillet, og du kan hoppe inn og teste dem nå.

Fikser «hitbox»-uregelmessigheter

Utvikleren har også kikket på balanseringen av Apex Legends' ulike helter, og har lagt planer for diverse justeringer. Først og fremst vil teamet rette opp noen uregelmessigheter knyttet til figurenes «hitbox» – eller området som kan treffes av prosjektiler.

De større heltene er enklere å treffe, og stiller dermed svakere i kamp. Bilde: EA

Dette gjelder i utgangspunktet de større heltene; Caustic, Pathfinder og Gibraltar, som akkurat nå er svakere og velges sjeldnere enn sine mindre motstykker.

– Vi planlegger å justere hitbox-størrelsen til de større figurene, slik at de passer bedre til modellen. Dersom disse endringene ikke strekker til vil vi vurdere andre tiltak, som redusering av skade eller individuelle forbedringer, skriver Respawn.

Fordi disse endringene er ganske omfattende, ønsker Respawn å bruke lang tid på å teste, forbedre og teste igjen før de går ut til spillere. Målet er å slippe figurjusteringer ved begynnelsen av spillets første innholdssesong, men når denne kommer er fortsatt ikke klart.

Du kan lese mer om de nye og kommende Apex Legends-endringene på Reddit.

Les også: Nvidia skal nå ha løst frustrerende Apex Legends-krasj »

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen