Ashen

Et nytt og utvilsomt mye tryggere alternativ til å bære en håndpistol i bukselommen er Ashen - noe så sjeldent som et førstepersons-skytespill til N-Gage. Evner spillet faktisk å underholde, eller er Ashen kun et mislykket forsøk på å skape N-Gage-konsollens første skikkelige FPS-spill?

Litt for kort Spillets lengde er ikke all verden. Historien er både fengende og fargerik, men det hele er over litt for fort. Spillet inneholder åtte forskjellige kapitler man må igjennom, og man har mulighet til å lagre spillet etter hvert kapittel - eller, i noen tilfeller, etter å ha kommet halvveis i et kapittel. De forskjellige kapitlene er ikke voldsomt store, og følgelig tar det da heller ikke voldsomt mange timer å fullføre spillet. Spillet har heller ingen stor gjenspillingsverdi når det gjelder enspillerdelen. Heldigvis inneholder spillet også en flerspillerdel, hvor opptil fire spillere via Bluetooth kan føre heftig FPS-krig mot hverandre. Denne modusen øker selvfølgelig spillets levetid en god del.

Teknisk står spillet frem som noe av det peneste hittil på N-Gage. 3D-grafikken er virkelig imponerende, og de forskjellige bygningene og gatene fremstår både detaljerte og tydelige. Det eneste som må trekke litt ned hva grafikken angår er de noe uklare og pikslete våpnene, som kunne ha trengt en liten oppussing. Spillets menyer er preget i en dunkel, gotisk-inspirert stil og skaper en god sammenheng med den øvrige grafikken i spillet.

Lyden er preget i samme, dunkle stil som de øvrige sidene av spillet. Dunkle middelalderrytmer er med på å sette den riktige stemningen, og selv om musikken enkelte ganger kan bli litt vel ensformig og dyster, så gjør den i stor grad jobben sin. De forskjellige skuddavfyringslydene fungerer relativt godt, og det er heller ikke noe nevneverdig å trekke ned for hva angår det øvrige lydbildet i spillet.

Konklusjon Ashen er det første skikkelige FPS-spillet til N-Gage, og det er også et spill som alle N-Gage-eiere - FPS-tilhengere eller ikke - burde merke seg. En solid handling og et godt kontrollsystem kombinert med en meget tiltalende grafikk gjør dette til et av de best gjennomførte N-Gage-spillene så langt. Selvfølgelig finnes det småfeil og mangler også ved dette spillet, men helhetsinntrykket man sitter igjen med er meget godt. Ønsker du skikkelig revolveraction på N-Gage-konsollen din, er dette spillet absolutt et godt valg.