Battlefield 3

Et mesterstykke som holder entusiastene både varme og mette i lang tid fremover.

1: Side 1
2: Side 2

Jo flere vi er sammen

De skikkelig gode flerspillerskytespillene har alltid hatt en slags magisk effekt på meg. Hva er egentlig tid? Hvordan kan det ha seg at to, tilsynelatende normale DVD-plater som ligger i et cover på pulten min, kan ha en slik innvirkning på noe så universelt som tiden? Hvorfor er det slik at jeg og de jeg spiller sammen med går inn i et slags vakuum i tid og rom i det vi går inn på en server i disse spillene? Det hoies, kommanderes og koordineres på Teamspeak/Ventrilo, og i et par-tre minutter av gangen, er det viktigste målet i livet ditt å kapre det flagget, ta ut den stridsvognen eller sprenge den M-Com-stasjonen. Battlefield 3 leverer så til de grader på dette punktet. Det er dette som er Digital Illusions sin hjemmebane, og som har gjort dem til det de er i dag.

Her lukter trøbbel lang vei!

Battlefield 3 støtter inntil 64 spillere over en rekke splitter nye brett. Modusene er slik vi kjenner dem fra tidligere spill, der kun raffinering og finjustering skiller «conquest»- og «rush»-modusene fra hva de var i Bad Company 2. I førstnevnte handler det om å inneha fem kontrollpunkter, eller flagg, på brettet. I den andre skal det ene laget angripe et punkt på kartet og sprenge en såkalt M-Com-stasjon, mens det andre laget prøver å forsvare. Hvis laget i angrep lykkes, flyttes striden nærmere forsvarslagets startpunkt, helt til man har tatt ut deres siste stilling.

En kjærkommen forbedring er at det nå ikke er mulig for angriperne å sprenge M-Com-stasjonene i «rush» ved å skyte på dem med stridsvogn eller få bygningen til å rase over dem. Dette gjorde mange ganger forsvarsjobben vanskeligere enn nødvendig. I tillegg til de to standardmodusene er det også en lagbasert «rush»-modus der mindre lag spiller mot hverandre, samt den klassiske «team deathmatch».

Jeg synes kartene balanseres veldig fint mellom de store, åpne variantene med fly, kjøretøy og full baluba, til plasser som egner seg bedre til de tettere og mer intensive kampene. Om ikke dette var nok skaleres også de ulike kartene flott ned for å passe spillerantallet og modus, og det er tydelig at dette har blitt godt gjennomarbeidet på kontorene i Stockholm. Jeg ønsker å dra frem flotte Damavand Peak som et eksempel, hvor brettet i «rush»-modusen gjennomgår en forandring som gjør at soldatene må endre på oppsett og tankegang. Fra å være et åpent område på et høydedrag, blir det (hvis angriperne klarer å presse seg frem) en knallhard kamp i en mørk tunnel i dalbunnen. Jeg aner nok også her et ønske om å spise mer av kaka til Modern Warfare-serien når det kommer til et noe økt fokus på nærkampene, men jeg skal la det bli med spekulasjonen.

Jeg vasket selvsagt gulvet med de andre europeiske journalistene under testperioden.

Dekkstilling!

Det er gjort flere endringer som direkte påvirker spillets gang i flerspillermodusen. For det første er det nå endelig mulig å legge seg ned, slik at snikskyttere slipper å stå i buskene. Legger du deg ned er du et vanskeligere mål, og dette gagner både angripere og forsvarere. Innføringen av nedholdende ild er en annen velkommen nyhet. Hvis noen skyter mye mot din posisjon blir synet ditt tåkete, og du må komme deg i dekning for å unngå å dø. Man får ekstrapoeng som går rett i erfaringsnivåbanken hvis noen tar ut en fiende som du holder nede ved å skyte mot han, og dette insentiverer lagspill i større grad.

Som i tidligere spill (og hos konkurrenten) er det selvsagt et erfaringsnivåsystem som lar deg gå opp i rang, låse opp nye våpen, ferdigheter og lignende. Et tøft system her, er at erfarne spillere med høy rang får muligheten til å låse opp ferdigheter som blir gjeldende for hele laget. Dette betyr at en spiller med høy rang for eksempel kan låse opp muligheten for å bære mer ammunisjon. Hvis den samme spilleren har dette aktivert som sin ferdighet, vil hele laget kunne bære mer ammunisjon – en flott nyvinning som har mye utviklingspotensiale.

Battlefield 3 har fire ulike klasser å velge mellom. Det er gjort noen rokeringer på hvilke egenskaper som tilhører hvem, samt at det har kommet til en del nytt utstyr. Ingenting er likevel så nytt at noen som har spilt skytespill ikke kommer til å skjønne hva det dreier seg om. Vær for øvrig også forberedt på å bli blendet. Flere våpen har nå muligheten for å ha en lommelykt på forskjeftet. Hvis en fiende lyser denne i øynene dine, klarer du ikke se han, og må skyte mot lyset i ren panikk. Dette er en morsom taktisk vri som har sine fordeler og bakdeler. En lommelykt er ikke ideelt hvis du forsøker å finne deg et skjulested på mørke avsatser, så den er ikke bare til besvær for fiendene.

Damavand Peak er et flott gruveområde for en real krangel mellom voksne menn og våpen.

Statistikk har kommet for å bli, og Battlefield 3 går amerikanske sporter en høy gang når det gjelder å stadfeste hva som skjer. Hvert poeng, hver nedlagte fiende og så videre blir ført opp og brettet ut for alle på den nye og flotte Battlelog-tjenesten. Battlelog er en side som åpnes i nettleseren din, og det er fra denne man koordinerer og starter spillet. Her kan man legge til venner, lage seg små klaner («platoons»), samt få full oversikt over dine egne handlinger. Å starte spill med kompiser har sjelden vært enklere, enten dette gjelder flerspiller eller samarbeidsmodus. Kamprapporter fra hver kamp sørger også for at du kan gå inn å se hvordan du eller de andre gjorde det etter at kampen er over.

Det tredje kapittelet markerer en aldri så liten endring i fokus for den populære skytespillserien fra søta bror. Der de foregående (foruten Bad Company-spillene) har fokusert ene og alene på flerspiller, går Battlefield 3 mot røkla med enspillerdel og samarbeidsmodus i tillegg.

Samarbeidsmodusen er bedre enn enspillermodusen, som til tross for sin intensitet og gode spillbarhet dessverre er noe uinspirert. Førstepersons skytespill av denne typen er ikke den beste arenaen til å fortelle gode historier. Flere av samarbeidsbrettene er genuint godt designet, men jeg skulle ønske det var flere av dem, og at spillerne var like viktige for hverandre på alle brettene.

Stillingsrydding med stridsvogn. Effektivt!

Spillet parkerer all motstand når det kommer til tekniske parametre som grafikk og lyd, og det både ser og høres fantastisk ut. Det har en mesterlig fysikkmotor og en våpenmekanikk få andre kan skilte med. Dette gjør det til et svært givende skytespill hvor man får mestringsfølelse og visuell bekreftelse på sin egen progresjon.

Flerspillerdelen er spillets solide fundament, og det er fornøyelig å se at Digital Illusions ikke har glemt hvor de kom fra. Det er riktignok ingen store revolusjoner å spore her, og spillet er ikke like viktig som Battlefield 1942 og Battlefield 2 var for sjangeren. Det er likevel et bunnsolid flerspillerskytespill, og graden av detaljer og finpuss som ligger til grunn her, sier meg at dette mest sannsynlig er så langt flerspillermoduser i realistiske krigsskytespill kan komme under dette paradigmet. Det er riktignok et spill ved navn Modern Warfare 3 som skal ha et ord med i laget når det kommer ut om et par uker, men per i dag er Battlefield 3 det beste flerspillerskytespillet som er utgitt siden Team Fortress 2. Det er bare å stille seg i rett og føre hånden opp til bereten, for dette er et spill vi kommer til å spille i lang, lang tid fremover.

Battlefield 3 kommer i salg torsdag 27. oktober, for PC (testet), Xbox 360 og PlayStation 3.

1: Side 1
2: Side 2