Feature

Spillåret 2022 - Andreas Bjørnbekk

Blir 2022 et bedre spillår enn 2021?

Stortitlene står på rekke og rad i år for Andreas.

Starfield er på lista til Andreas.
Bethesta Studios, Privat, montasje Gamer.no

Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om spillene de gleder seg til i 2022. Fra før av har vi hørt fra Jørgen Bordal Andersen og Espen Jansen. Nå er det Andreas Bjørnbekks tur.

2021 var for meg et særdeles skuffende spillår – ikke nødvendigvis fordi spillene ikke stod i stil med forventningene, men aller mest fordi det var preget av utsettelser og titler som aldri kom, eller spill som rett og slett kommer i 2022 istedenfor. Dette er jo et toegget sverd, for sannelig kommer ikke 2022 til å smake særdeles godt når vi kommer ekstremt godt i gang allerede i løpet av februar. Jeg har nok ikke gledet meg så mye til et spillår siden 2020 (som morsomt nok ikke er altfor lenge siden), mest fordi året byr på titler som står mitt hjerte nært, og som i tillegg befinner seg i sjangerne jeg liker aller best. Så, uten videre introduksjon: her er spillene jeg gleder meg aller mest til i år.

Elden Ring

Sjanger: Actioneventyr/rollespill
System: PlayStation 4/5, Xbox Series X/X, Xbox One, Windows
Utvikler: From Software
Kommer 25. februar 2022

Elden Ring
From Software

Det er få spill som har påvirket meg så mye som Dark Souls-spillene. De er mørke, heslige, forferdelige og samtidig så varmende og oppløftende på en og samme tid, og universene From Software har maktet å skape er nærmest uten like. Det er derfor med en nesten usann hype at jeg legger til Elden Ring i denne listen, et spill jeg virkelig håper jeg kommer til å utforske i mange år fremover.

Elden Ring lover Dark Souls i en åpen verden, og ved første øyekast er dette noe som både skremmer og gleder meg. Jeg er nemlig utrolig spent på hvordan utvikler kommer til å klare å oversette de stramme og eksakt korrigerte brettene i tidligere spill til noe potensielt veldig annerledes i dette nye universet. Likevel, når vi vet at forfatterstjernen George R.R. Martin er med på laget er det lite som uroer, og jeg er rett og slett utrolig spent på å kaste meg inn i en helt ny verden som kommer til å gjøre alt den kan for å holde meg ute. Man tenner ikke flammen tre ganger uten å glede seg til å gjøre det sammenlignbare en fjerde.

Total War: Warhammer III

Sjanger: Strategi
System: Windows, Mac, Linux
Utvikler: Creative Assembly
Kommer: 17. februar

Total War: Warhammer III
SEGA

Total War-serien er en av de jeg har brukt absolutt mest tid på oppgjennom årene, men jeg har ikke nødvendigvis vært en ukritisk tilhenger av Warhammer-serien. Spillene har for meg som en ikke-Warhammer-nørd virket litt for fantastiske, men dette er noe jeg håper Warhammer 3 kan bøte på. Ikke bare virker det som om utvikler Creative Assembly har fikset litt på spillmotoren for å gi oss en like sømløs opplevelse som den i A Total War Saga: Troy, men fraksjonene vi får spille og kampanjekartet ser aldeles nydelige ut.

Warhammer III er den siste tittelen i den planlagte trilogien, og jeg er sikker på at vi kommer til å avslutte med et brak. Ikke bare virker den nye kampanjen dypere og mer spektakulær enn noen gang, men den etterlengtede tredje versjonen av Mortal Empires-kampanjen – som kombinerer alle de tidligere kartene og fraksjonene til en eneste enorm mega-kampanjene – kommer også i perioden etter utgivelse, og er noe jeg håper blir helt unikt. Forhåpentligvis tar CA med seg lærdommen de har gjort fra Warhammer-spillene med i neste fase av utgivelser, men enn så lenge er det mye som taler for at Warhammer III blir det beste spillet i serien.

Starfield

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 4/5, Xbox Series X/X, Xbox One, Windows
Utvikler: Bethesda Game Studios
Kommer: 11. november 2022

Starfield
Bethesda Softworks

Det er helt vilt å tenke på at det nå er over ti år siden vi fikk et nytt, massivt rollespill fra Bethesda som ikke hører til Fallout-serien. The Elder Scrolls-serien er en av mine favoritter, men jeg er da også en rimelig stor sci-fi-elsker. Derfor er Starfield, et spill som er blitt markedsført som «Skyrim i verdensrommet», en ikke ubetydelig blipp på radaren min i år.

Nei, faktisk er jeg svært spent på Starfield, og jeg vet allerede nå at jeg kommer til å bli enda mer spent i ukene som leder opp til spillets lansering. At det er en slags arvtager til en av utviklerens forrige titler er nok til å interessere meg, men jeg håper samtidig at Bethesda har klart å virkelig innovere. Jeg ønsker meg skyting som er interaktiv og morsom, muligheter jeg aldri har sett før, oppdagelsesferder som imponerer og en grafikkstil som ikke er gammel før spillet har blitt sluppet. Ikke minst håper jeg utvikleren husker at musikk omkranser deres verdener så til de grader at de aldri kunne vært de samme uten, og at Starfield dermed blir noe jeg sent kommer til å glemme – og noe jeg vil returnere til så ofte som jeg tenker på det.

Knights of Honor II: Sovereign

Sjanger: Strategi
System: Windows
Utvikler: Black Sea Games
Kommer: 2022?

Knights of Honor II: Sovereign
THQ Nordic

Det originale Knights of Honor var et strategispill som på en eller annen måte kombinerte sanntidsstrategi på et massivt Europa-kart, med sanntidsstrategi på detaljerte slagmarker. Men Knights of Honor kom i 2005, og spillet er kraftig utdatert på flere måter. Derfor er jeg ekstremt spent på oppfølgeren, Sovereign, som ble annonsert så tidlig som i 2019, og som egentlig var planlagt til 2020. Nå, to år etterpå, er vi fortsatt uten en utslippsdato, men jeg føler sterkt på meg at i år, ja, i år er det noe som kan skje.

Knights of Honor II: Sovereign skilter med et ekstremt vakkert kart over Europa. Vi blir lovet et slags giftemål mellom Crusader Kings-spillene og Total War-serien her, hvor kampanjekartet tilbyr dype statsmekanismer, bykonstruksjon og farlige affærer, mens vi fortsatt skal kunne utkjempe bitre kamper på slagmarken. Trailerne som er sluppet ser lovende ut, og jeg håper virkelig utvikler Black Sea Games klarer å levere varene. For hvis de klarer det, ja, da har Paradox Development Studios og Creative Assembly en ordentlig formidabel utfordrer å hanskes med.

God of War: Ragnarok

Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 5/4
Utvikler: Santa Monica Studio
Kommer: 2022

God of War: Ragnarok
Sony Interactive Entertainment

Da God of War kom i 2018 tok det meg med storm. Ikke bare var det et av årets beste spill, men om mulig et av tiårets aller klareste diamanter. Den gangen ga jeg det 10/10, og har siden gledet meg til neste gang vi skulle få leke oss med Kratos, Atreus, og å utforske mer av Valhalls riker og de norrøne gudene. Vi skal heller ikke se bort i fra hvor mye God of War endret seriens gang, både spillmekanisk og i fortellerstil, og spesielt dette er noe jeg er svært stolt av serien for å ha gjort.

Vi kan definitivt ikke forvente noe like stort med Ragnarok. Likevel blir det ikke nødvendigvis noen nedtur av den grunn; nei, tvert imot gleder jeg meg nettopp fordi jeg håper spillet tar lærdom av det forrige, og gir oss en oppfølger som klarer å bringe serien videre på en enda mer spektakulær måte. Jeg vil ha nye, kule måter å kjempe på, flere måter å forholde meg til figurer på, jeg vil se forholdet mellom Kratos og Atreus fortsette, og ikke minst håper jeg vi får en verden som kan måle seg – og om mulig være enda mer fantastisk – enn den vi så sist gang. Ragnarok er det siste spillet i norrøn-sagaen, og jeg håper så sannelig det står i stil med hva forgjengeren satt opp.

A Plague Tale: Requiem

Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, Windows, Nintendo Switch
Utvikler: Asobo Studio
Kommer: 2022

A Plague Tale: Requiem
Focus Entertainment

A Plague Tale: Innocence var et fantastisk stykke spill som ikke trengte være noe mer enn det var. I det hele tatt ble vi servert en unik og mørk fortelling om to søsken som stod opp mot alle odds i en fiendtlig og forferdelig middelalderverden hvor en dødelig og overnaturlig pest herjet over jorden. Spillet var perfekt pakken inn i spiselige 10-15 timer med innhold, og jammen om ikke stemmeskuespill og visuelle effekter spilte godt på lag med hverandre.

Requiem er arvtageren etter Innocence, og lover et dypere innblikk i denne dystre verdenen. Selv om Innocence godt kunne overlevd på egne ben er jeg veldig spent på hva oppfølgeren vil tilby av nye områder, kampmuligheter og fortellingsmomenter, og jeg håper vi får en like stram, om ikke litt mer actionfylt opplevelse neste gang, kanskje med enda flere måter å komme seg rundt på i en noe større og litt mer åpen verden. Hvis utvikler Asobo kan treffe gull en andre gang, kan dette bli en av spillhistoriens kuleste serier.

Gran Turismo 7

Sjanger: Bilspill/racing-simulator
System: PlayStation 5/4
Utvikler: Polyphony Digital
Kommer: 4. mars 2022

Gran Turismo 7
Sony Interactive Entertainment

Jeg er glad i ordentlig gode bilspill, og på en eller annen måte har Sonys Gran Turismo og Microsofts Forza Horizon klart å dekke helt unike, men like viktige baser. Der Forza Horizon skilter med åpne sletter og utforskning, er Gran Turismo en mye mer strukturert affære. Her begynner vi i det små, med biler som kanskje ikke er de kjappeste og stiligste, men i ordentlig gode Gran Turismo-spill betyr det bare en ting – at spillet bare blir bedre, kulere og råere i timene og dagene som kommer.

Det er dette jeg elsker med Gran Turismo, og som gjorde serien til mine favorittbilspill i barndommen. Følelsen av progresjon i bilspill er nemlig noe denne serien gjør så mye bedre enn alle andre, og det setter jeg pris på. Det som likevel er viktig er at alt rundt også fungerer. Jeg ønsker meg et enkelt og stilig brukergrensesnitt som er lett å komme seg rundt i. Jeg vil ha et enkelt system for flerspilling med venner, og en karrieremodus som virkelig gjør at jeg føler meg knyttet til garasjen og trofeene mine. GT Sport fra 2016 var en altfor enkel pakke hva Gran Turismo angår, men jeg har all tro på at Gran Turismo 7 vil utgjøre et markant hopp i kvalitet. Hvis ikke er jeg redd serien er i fare for å bli irrelevant ganske snart.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl

Sjanger: Actionrollespill
System: Xbox Series X/X, Windows
Utvikler: GSC Game World
Kommer: 8. desember 2022

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl
GSC Game World

Jeg er ikke den største tilhengeren av post-apokalyptiske fortellinger som foregår diverse steder i Øst-Europa, men jeg må si Metro-serien har gjort sitt for å gjøre at jeg liker den bedre enn før. Jeg har ikke spilt det første STALKER-spillet, men traileren for oppfølgeren som nå kommer mange år etter, satte virkelig spor.

STALKER lover en skremmende og intens opplevelse fra start i slutt i en i det minste relativ åpen verden. Samtidig står fortellingene og figurene i sentrum, og spesielt var det interaksjonene og de virkelighetsnære ansiktene og bevegelse i spillet som fanget blikket mitt. Jeg forventer mer av dette, samtidig som jeg ønsker meg skyting med mål, mening, og god rekyl, samt flere måter å overleve og komme seg videre på. Forhåpentligvis tør jeg sette kontrollen i hendene når spillet endelig kommer neste vinter.

Victoria 3

Sjanger: Strategi
System: Windows, Mac, Linux
Utvikler: Paradox Development Studios
Kommer: 2022?

Victoria 3
Paradox Interactive

Victoria 3 ble endelig annonsert i mai 2021. Dette var litt som en tilsvarende annonsering av et Half Life 3 for Paradox-fansen, så dette er ikke noe å snyte av. Selv om vi ikke har fått noen utgivelsesdato enda har Paradox blitt flinke til å ikke annonsere spill altfor lenge før selve utgivelsen, og hvis jeg skulle gjette ville jeg trodd Victoria 3 er planlagt for en utgivelse i september – men det vil bare tiden vise.

Victoria 3 er noe så unikt som et storstrategispill satt til 1800-tallets verden, med spesielt fokus på kolonirikene og innovasjonene som kom i denne perioden. Men ikke fortvil – alle stater i verden kan spilles i dette spillet, og er det noe jeg er spent på er det hvordan alle de nye systemene kommer til å fungere på lag med hverandre. Her har vi nemlig nye kart, nye innbyggermekanismer, nye måter å drive økonomi, diplomati og krig på, og spesielt sistnevnte er noe Victoria 3 virkelig endrer på. Om det vil bli en braksuksess eller en flopp er alt for skremmende å tenke på, men du verden som jeg gleder meg til enda mer Paradox i en altfor lite utforsket tidsperiode som Victoria-tiden faktisk utgjør.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2

Sjanger: Actioneventyr
System: Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Kommer: 2022?

The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2
Nintendo

Det opprinnelige Breath of the Wild var for meg en opplevelse med enorme høyder og stusslige lavmål. Den åpne verdenen satt tidvis tydelige spor og gjorde sterke inntrykk, og jeg elsket hvordan den spilte på lag med en noe dyster, post-apokalyptisk stemning. Samtidig gremmes jeg over hvor uinspirerte figurene fremstod, og hvor seigt kampsystemet fremsto sammenlignet med andre spill med lignende systemer.

Breath of the Wild var derfor en blandet opplevelse for min del, men det betyr ikke at jeg ikke er klar for å bli såret enda en gang. For er det noe jeg liker er det oppfølgere, for om utvikler har tatt bryet med å lære fra sine feil og mangler, er det ofte at nr. 2 overgår nr. 1 på de fleste områder. Jeg håper virkelig at Breath of the Wild 2 tar innover seg det originalen gjorde så godt – det satte opp en verden som var voksen og atmosfærisk, og som – elsk eller hat det – i det minste gjorde noe nytt for Zelda-serien. Samtidig håper jeg de grunne figurene blir igjenværende i 2017s Hyrule – for Breath of the Wild 2 kan heve seg så til de grader hvis vi får en ordentlig fortelling med figurer som faktisk har noe de ønsker å si, med en fortelling som har tro på seg selv, og som våger å bli personlig. Ønsker jeg en Link som faktisk prater? Ja. Tror jeg at jeg får det? Nei. Men så lenge alle rundt Link kan gjøre opp for ham, og invitere meg like mye inn i Hyrule som verden selv, ja, da kan dette bli noe ordentlig kult.

Og ja, jeg håper virkelig spillet slippes samtidig som en-til-nå uannonsert Nintendo Switch Pro, for dette vil jeg se i 60 bilder i sekundet i minst 1080p.

Siste fra forsiden