Feature

Spillåret 2022 - Beste musikk, Beste historie og Beste originale idé

Vi kårer årets beste spill – her er de siste tre kategoriene (del 3)

Vi runder av vår årskåring.

I år som i fjor har vi i Gamer.no tatt en titt på spillene som har definert året som har gått, og trukket frem årets beste spillopplevelser på tvers av ulike plattformer.

Vi har totalt ni kategorier: Beste enspilleropplevelse, Beste flerspilleropplevelse, Beste originale idé, Beste musikk, Beste lyddesign, Beste visuelle opplevelse, Beste historie, Største skuffelse og Største overraskelse. Som alltid har vi kåret én vinner i hver kategori, og to spill som deler på andreplassen.

Kåringen har vi valgt å dele i tre – rett og slett fordi det blir mer oversiktlig. Dette er den tredje av tre artikler, alle med tre kategorier hver.

LES DEL 1: Våre favoritter i kategoriene Beste enspilleropplevelse, Beste flerspilleropplevelse og Største skuffelse »

LES DEL 2: Våre favoritter i kategoriene Største overraskelse, Beste visuelle opplevelse og Beste lyddesign »

Over nyttår publiserer vi en egen artikkel som tar for seg skribentenes favoritter fra året. Det er der vi nok for se litt andre spill enn de som troner på toppen her i felleskåringen.

Vi fortsetter kåringen med spillene som hadde best musikk:

Beste musikk:

Metal: Hellsinger

Tilgjengelig på Windows, PlayStation 5, Xbox Series X/S, PlayStation 4 og Xbox One.

Skal du lage et spill med hovedfokus på musikk, er det alfa og omega at lydsporet treffer. Metal: Hellsinger – utviklet av svenske The Outsiders – taklet den oppgaven med glans, og gledet oss med mange knallgode låter.

Som navnet tilsier er det tungmetall det går i. Låtene fra musikkstudioet Two Feathers fenger og det er svært vanskelig å ikke trampe med til takten – ikke minst fordi det hjelper å plaffe ned hordene med demoner som stadig vekk jager deg gjennom brettene.

Når du så får dreisen på ting og vokalen kommer inn, er Metal: Hellsinger i en kategori for seg selv. At spillet har fått med seg vokalister fra band som System of a Down, Trivium og Lamb of God bidrar også til å løfte den audiovisuelle opplevelsen flere hakk.

Boblere:

God of War Ragnarök

Tilgjengelig på PlayStation 4 og PlayStation 5.

Bear Mccreary viste i det forrige God of War at han kan lage spillmusikk. Og han stadfester den posisjonen i God of War Ragnarök, med et fantastisk bra lydspor. Ikke bare er det med å stadfeste en stemning gjennom hele spillet, det ligger alltid der og bygger opp under det som skjer, forsterker når det trenger, og forsvinner til de rette øyeblikkene.

I videosekvenser bygger det opp og forsterker det som skjer, men kanskje aller best er det i actionsekvenser, der det er hardt og heftig, og virkelig drar deg som spiller inn i kampene på en helt fantastisk måte.

Totalt sett er det variasjonen og dybden i lydsporet som gjør at det stikker seg fram som et av årets aller beste lydspor. Det er trist og dempet, men eksplosivt når det trengs.

Elden Ring

Tilgjengelig på PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One
og Xbox Series X/S.

Heftige sjefskamper krever heftig musikk. I Elden Ring har FromSoftwares komponister levert noen av seriens mest minnerike musikkstykker, og det er flere av sjefskampene der en nesten kan høre bakgrunnsmusikken spille bare en ser for seg fienden.

Soulsborne-serien har alltid hatt musikkstykker som bygger opp under opplevelsene, om de så er rare, underlige eller skrekkelige. Det gjelder både de store sjefskampene og områdene mellom.

I Elden Ring kjenner du det på mystikken i tonene når du utforsker Liurnia of the Lakes, eller «jeg vil hjem nå»-vibbene du får mens du hører musikken i Caelid.

Blant sjefskampene er det flere mesterlige stykker, som kampene mot Radagon eller Godfrey, der gåsehuden truer med å dukke opp når som helst.

Musikken lykkes i å skape den rette stemningen for å lokke deg lenger og lenger inn i universet til du er helt oppslukt.

Beste historie:

God of War Ragnarök

Tilgjengelig på PlayStation 4 og PlayStation 5.

Det er mange gode historier å velge mellom i 2022, men den aller beste av de er God of War Ragnarök. Det er en ren fortsettelse av God of War fra 2018, så hvis du ikke har spilt det vil jeg absolutt anbefale det først og fremst.

Ragnarök skrur opp det aller meste et hakk, med store farer og mulige verdensendene konsekvenser. Båret av meget gode stemmeskuespillere på alle figurene tas vi som spillere med på en reise gjennom 9 ulike riker, der historien i de to spillene skal nøstes sammen. Og det greier utviklerne å gjøre på en utmerket måte.

Og selv om det er stort og massivt, er det allikevel de mellommenneskelige, rolige sekvensene der det ikke er kamper eller guder involvert, men der figurene prater sammen, reflekterer over sin rolle og sin plass i verden, som i hvert fall gjorde mest inntrykk på meg.

Boblere:

Pentiment

Tilgjengelig på Windows, Xbox Series X/S og Xbox One.

Mange spill forteller en historie, men få forteller den så godt som Pentiment. Her får vi virkelig delta i tilsynelatende ordinære personers liv en gang på 1500-tallet. Vi møter ikke bare hovedpersonen Andreas Maler og hans utfordringer i møte med den katolske kirken og et samfunn i konflikt med den strenge kirken, men også de mange menneskene som blir en viktig del av denne transformative epoken i verdenshistorien.

Spillets historie utspiller seg i en liten landsby et sted i Tyskland, men den følest så mye større. Måten Josh Sawyer og hans team hos Obsidian lar deg komme nær de mange ulike personene er både jordnær og varm. Spillet skaper en utrolig følelse av å ta steget inn i en annen tid som samtidig er veldig nær og kjent. På toppen av det hele får vi fortalt et spennende mordmysterium som påvirker flere generasjoner.

Elden Ring

Tilgjengelig på PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One
og Xbox Series X/S.

Vanskelighetsgraden er kanskje det Soulsborne-spillene er mest kjente for, men den kryptiske historieformidlingen er minst like viktig for å forstå hvorfor spillene har blitt så populære.

For dem som sprinter gjennom spillene, er det ikke sikkert at en får med seg et kvidder av hva som egentlig foregår i de skrekkelige universene som FromSoftware maner frem.

Det er i detaljene du finner ut av hvordan alt henger sammen. I beskrivelsene av våpen, rustninger og magi, i det som blir sagt mellom linjene av de få figurene du møter på reisen din.

Det finnes store samfunn på sosiale medium som bruker mengder av fritid på å dykke ned i disse detaljene. De leter etter hva spillskaperne egentlig vil fram til for å fortelle hele historien, den som ligger gjemt under.

Elden Ring er kanskje ikke like kryptisk på overflaten som noen av forgjengerne, men det er mye, mye mer å dykke ned i her når en først får blod på tann for pusle sammen alle bitene i det store bildet.

FromSoftware problematiserer mange av de sentrale temaene fra SoulsBorne-serien; som død, religion, gjenfødelse og forråtnelse, kaos og orden.

Men det er bare med å følge med på myriaden av detaljer, og være en slags etterforsker som setter sammen det hele, at du får mest ut av historien. Elden Rings historie er som en skatt du må grave frem, bit for bit.

Beste originale idé:

Metal: Hellsinger

Tilgjengelig på Windows, PlayStation 5, Xbox Series X/S, PlayStation 4 og Xbox One.

Metal: Hellsinger var kanskje ikke det første spillet til å kombinere førstpersonsskyting med rytmespill. Det er imidlertid måten utvikler The Outsiders snekret det hele sammen som fortjener ros fra ende til annen.

Spillet går ut på å slakte demoner i en opplevelse tydelig inspirert av de nyeste Doom-spillene. For å være mest effektiv med de varierte våpnene Metal: Hellsinger kaster etter deg, må du skyte i takt med musikken og desto oftere du treffer, desto fortere faller motstanden.

Spillets virkelige sjakktrekk ligger i måten det fletter inn vokalen i dets herlige lydspor. Ved å nå maks effektivitetsnivå kommer vokalistene på banen, som sender opplevelsen i høygir og gir deg enda mer incentiv til å prøve hvert brett igjen og igjen til du får opplevd Metal: Hellsinger på sitt aller beste.

Boblere:

Pentiment

Tilgjengelig på Windows, Xbox Series X/S og Xbox One.

Hva skjer om du prøver å bruke spillmediet til å lære spillerene litt historie, i stedet for å bare gi dem en opplevelse? Om det er det Josh Sawyer tenkte da han kom på ideen til Pentiment vet vi ikke, men ut av resulatet er det absolutt trolig. Pentiment er et spill som blander historisk korrekthet med klassisk Obsidian-gameplay.

Her får vi valg og konsekvenser som aldri før, men i en helt ny setting. Vi reiser til et Tyskland sterkt påvirket av Martin Luther sitt oppgjør med den katolske kirken. Et mord blir begått, og vår hovedperson blir etterforskeren som prøver å finne ut hva som skjedde. Det som følger er en utrolig smart og spennende historie der du som spiller hele tiden må gjøre valg som dytter historien i ulike retninger, samtidig som du lærer nye ting om livet for 500 år siden.

Stray

Tilgjengelig på PlayStation 4, PlayStation 5 og Windows.

«Alle ønsker at de var en katt». Suksessen til gærningene i BlueTwelve Studio og Annapurna viser at sangen fra Aristokattene er tett på sannheten. Alle som skulle ønske at de var en katt, fikk sjansen i Stray. Med en liten dronevenn i kattesekken traverserer man en dystopisk by befolket av roboter og skumle bakterier, og opplever en historie om tap og ensomhet i imponerende nivådesign.

Spillet fortjener stor ros for eksepsjonell animasjon av en katts bevegelser. Detaljer i animasjonene som det lille øyeblikket katter bruker før de hopper opp eller ned fra noe er et lite grep som gjør en stor jobb med å underbygge innlevelsen i spillet. Vi skal heller ikke glemme at spillet har en knapp dedikert til å mjaue, en funksjon som ifølge vår PlayStation Wrap Up er brukt over én milliard ganger.

Med det er vi ferdig med årskåringen. Følg med i løpet av de neste dagene, når skribentenes personlige favoritter legges ut.

Siste fra forsiden