Sniktitt

Darksiders: Wrath of War

– Et Zelda fra helvete

Tro meg, det er ikke femi for mannfolk å galoppere rundt på hesteryggen.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Verdens undergang er her. Vel, det er i hvert fall det noen vil at du skal tro. I Darksiders: Wrath of War spiller du en av de fire bibelske rytterne som har den tunge jobben med å klinisk fjerne alt liv på jorda når det endelige oppgjøret mellom himmel og helvete skal avgjøres. Vår rytter heter War, og kommer til jorda under litt spesielle omstendigheter. Han har nemlig blitt lurt, og kommer for tidlig. Resultatet blir katastrofalt, og som straff for sin tabbe starter War spillet uten de fleste av kreftene sine.

En liten smakebit

Vis større

Teaser: Darksiders: Wrath of War

Stikkord:
  • action
  • spill
  • xbox 360
  • playstation 3
  • darksiders
  • wrath of war


– Vi har gjort verdens undergang til vår egen, og snudd litt opp ned på den, sier David Adams, sjef for Vigil Games, til Gamer.no.

Lure døden

Darksiders blir et oppdrag i å finne ut hvem som har lurt deg til å tro at verdens undergang var nær. Her ferdes du i en gigantisk by som fortsatt infiseres av falne mennesker, engler og demoner. Slik sett høres det ut som du må ta moralske valg underveis, men som War har du verken samvittighet eller allierte.

– Du kan slåss med engler eller demoner, du er verken god eller ond. Hovedpersonen bryr seg ikke om konfliktene i verdenen og tar ikke side, sier Adams.

Det eneste vår helt tenker på er nemlig seg selv, og det kan gi ganske voldelige resultater. War går nemlig med et gigantisk sverd i høyrehånden (se videovindu) som han mer enn gjerne bruker på fiender. Man kan også ta våpen fra falne fiender, for her er det ikke uvanlig at engler og demoner går rundt med tunge maskingevær. Objekter som biler og lyktestolper kan også brukes til å knuse fiender, her er det nesten bare fantasien som setter grenser.

Du føler deg litt mer som en mann med dette sverdet i høyrehånda.

– Vi vil gjerne at spilleren skal kunne bruke absolutt alt som våpen, supplerer Adams.

Spillet er satt til en gigantisk by, preget av ødeleggelser etter striden rundt den falske undergangen. Du låser opp litt og litt av byen etter hvert som du spiller, og vi loves at Darksiders ikke vil bli en lineær spillopplevelse. Hvis du har låst opp alle bydeler vil hele kartet være sømløst, uten lasting, og du kan bevege deg fritt rundt i byen. I starten av spillet kan du faktisk bevege deg flere steder hvor du garantert kommer til å dø under hånden til mektige fiender, men det viser litt av den relative friheten du har i spillet.

Brettvariasjonen er god. Her kan du ferdes i åpne landskap og mer lukkede miljøer. Brettene som foregår i friluft virker å ha et tungt fokus på kamp og action, mens innendørssekvensene skal gi de små grå litt å jobbe med.

Byen er gigantisk og fiendene svært stygge.

– Hovedinspirasjonen vår er Zelda, bare at vi har en skikkelig harding i hovedrollen. Vi vil lage et actionspill som gir en følelse av eventyr og mye utforskning av miljøet rundt deg, sier Adams.

Og han fortsetter:

Les også
Anmeldelse: Darksiders

– Du kan kaste et eget våpen som overfører elementer som flammer og is til andre overflater. Gåteløsning som dette er viktig på blant annet innendørsbrettene.

Innendørsmoro

I løpet av den korte demonstrasjonen vi fikk ble vi ikke vist de store gåtene, men innendørsbrettene gir også flere klassiske plattformutfordringer. Eksempler her er at War må hoppe fra stein til stein i flytende lava for å komme seg fra et sted til et annet. Får Vigil til denne miksen av spillelementer kan Darksiders bli svært interessant.

War og Ruin i kamp mot en sandorm på Ashlands.

Darksiders er ikke bare et actioneventyr, det har også flere rollespillelementer. War kan nemlig utvikles til å bli stadig mektigere. Det vil si, han får tilbake evnene han mistet da spillet startet. Dette gjøres blant annet ved å samle på sjelene til de du dreper underveis. Disse kan selges til en spesiell sjelekjøpmann, som igjen gir deg muligheten til å kjøpe diverse våpen og oppgraderinger.

En av de ypperste handelsvarene her er nok hesten din, Ruin. Hva er vel en skikkelig rytter uten hest? Denne sorte hingsten med flammeføtter kunne nesten vært tatt ut av World of Warcraft, men Ruin er nok litt mer sofistikert enn de firbente vi finner i Blizzards nettsamfunn. Hesten gir deg økt fart og manøvreringsevne, men også flere offensive kvaliteter. Du kan meie ned fienden over en lav sko når Ruin først har fått opp farta. Det tøffeste er uten tvil å svinge sverdet fra hesteryggen, da føler du deg utvilsomt mektig. Ruin har også den spesialegenskapen at han er usynlig når du ikke er i kontakt med ham, slik som når du blir kastet opp i luften av fiender. Din trofaste venn dukker imidlertid alltid opp mellom beina dine igjen når du faller tilbake mot bakken.

Vi fikk demonstrert litt rideaction i en bosskamp på Ashlands, en svært ugjestfri plass i byen. Her ferdes demoniske sandormer på størrelse med dem vi finner i Dune, og du er helt avhengig av Ruin for å drepe disse. Vi fikk se en kombinasjon av ildgivning, riding og sverdbruk som var svært interessant og som toppet seg da War kuttet ormen fra hale til kjeft med en fantastisk manøver. Kontrastene er fantastiske: fantasikamper i miljøer du kan kjenne deg igjen i.

Det som skjer innendørs skiller seg en smule fra kampene ute i friluft.

– Spillet er satt til det som kan synes som en virkelig verden, men det er langt fra realistisk. Vi vil gjerne at spillet skal ha et fantasypreg over seg, kommenterer Adams.

Visuelt blir du da også slått i bakken av Darksiders. Brettene er enorme, og du kan stort sett reise til alle steder du kan i horisonten. Du må bare ha evnen til å komme deg dit først. Kampsekvensene er herlig intense, mye takket være flotte animasjoner både på War og alle fiendene du møter. Spesialeffektene holder også et høyt nivå, og det er fint at miljøet rundt deg er såpass interaktivt at det føles naturlig å bruke det meste som våpen.

Konklusjon

Vi fikk så alt for liten tid med Darksiders: Wrath of War i San Francisco, det er så mye mer vi gjerne ville sett. Nå er det nesten et år til spillet kommer ut, og Vigil Games kan fortsatt gjøre mange endringer før vi ser det endelige produktet i butikkene. Det vi testet virker likevel lovende allerede. Blandingen mellom action, eventyr, gåteløsning og rollespillelementer kan gi et veldig bra sluttprodukt. Dessuten er både setting og historie original og høyinteressant. Gamer.no følger selvsagt utviklingen av spillet tett, og ser frem til å gi deg mer informasjon om spillet når denne kommer oss forbi.

Darksiders: Wrath of War kommer til Xbox 360 og PlayStation 3 og ventes å komme i salg i løpet av første kvartal 2009.

Siste fra forsiden