Feature

Krysningen av to medier

De mest interessante overgangene fra tegneserie til dataspill

Interaktive spill og tegneserier har hatt tette bånd siden 80-tallet.

1: Side 1
Side 2

Batman (1984 - i dag)

Det er kun Spider-Man som har hovedrollen i flere spill enn Batman. Batman har vært en uhyre populær tegneseriefigur, godt hjulpet av filmer og revitaliseringer gjennom ikoniske tegneseriebøker på 80- og 90-tallet. Historien om millionærsønnen som skal hevne sine foreldres død resonnerer godt hos tegneserielesere, kinopublikum og spillere.

Noe av det mest interessante med Batman-spillene er hvordan spillfiguren har passet inn i mange ulike sjangere opp gjennom årene. Batman inntok hovedrollen i et strålende 3D-isometrisk plattformeventyrspill på ZX-spectrum på 80-tallet. På 90-tallet dukket filmlisensierte spill opp med bilkjøringssekvenser og slåssing mens han de siste årene har gjort Metroidvania-sjangeren til sin egen takket være skottene i Rocksteady Studios og Arkham-serien.

Batman debuterte i en kjær 80-talls-sjanger: 3D-isometriske plattformspill.

Til og med Lego-spillene har omfavnet Batman med egne Lego-spill.

Batmans spillkarriere har vært som hans filmkarriere, full av opp- og nedturer. EAs masseproduksjon av Batman-spill bør forbigås i stillhet, men mange av de eldre spillene holder seg overraskende godt og gir et solid inntrykk i datidens tidsriktige sjangere og uttrykk.

Spill i serien:

Batman (1986)
Batman: The Caped Crusader (1988)
Batman The Movie (1989)
Batman (1990)
Batman: Return of the Joker (1991)
Batman Returns (1992)
Batman: The Animated Series (1993)
The Adventures of Batman & Robin (1994)
Batman Forever (1995)
The Adventures of Batman and Robin Activity Center (1996)
Batman Forever: The Arcade Game (1997)
Batman & Robin (1998)
Batman Beyond: Return of the Joker (2000)
Batman: Chaos in Gotham (2000)
Batman: Gotham City Racer (2001)
Batman: Vengeance (2001)
Batman: Dark Tomorrow (2003)
Batman: Justice Unbalanced (2003)
Batman: Toxic Chill (2003)
Batman: Rise of Sin Tzu (2003)
Batman Begins (2005)
Lego Batman: The Videogame (2008)
Batman: Arkham Asylum (2009)
Batman: The Brave and the Bold (2010)
Batman: Arkham City (2011)
Lego Batman 2 (2012)
Batman: Arkham Origins (2013)
Batman: Arkham Origins Blackgate (2013)
Batman Arcade (2013)
Lego Batman 3 (2014)
Batman: Arkham Knight (2015)

Førstepersonsspillet The Darkness var en fenomenal tolking av tegneserien med samme navn.

The Darkness (2007)

Det har for det meste handlet om store og kjente tegneserier frem til nå, men også de mindre kjente tegneseriene har blitt til suksessfulle dataspill. The Darkness er et av de.

The Darkness var en tegneserie av Marc Silvestri, Garth Ennis og David Wohl og ble gjenskapt som et førstepersonsspill av svenske Starbreeze Studios. Serien passet ekstremt godt som spill, og spillet ivaretok mange av referansene og figurene fra tegneserien på en ypperlig måte. Starbreeze gjorde rett og slett en ypperlig jobb med å spillmatisere mange av elementene fra tegneserien og gjenskape de som spillelementer.

Spill i serien:

The Darkness (2007)
The Darkness II (2012)

Les også
Anmeldelse:
Flerspillerdelen til Spy vs Spy var innovativ og tematisk helt riktig.

Spy vs. Spy (1984)

Jeg var en ivrig leser av min fars samling av Mad-blader fra 60- og 70-tallet da jeg vokste opp, og min favorittserie var uten tvil Spy vs. Spy. Ensidersfortellingene om den sorte og hvite spionen som forsøkte å narre hverandre og ta livet av hverandre mens de stjal statshemmeligheter var herlig sadistisk og fatalistisk.

I stedet for å lage et vanlig plattformspill - som de fleste andre tegneseriebaserte spill på den tiden - skapte First Star Software et konkurransespill der to spillere skulle plassere ut feller og forsøke å utmanøvrere hverandre i et hus.

Spy vs. Spy var noe så sjeldent som en tegneserielisens som innoverte spillmediet. Tematisk lå spillet tett opp til originalmaterialet, å åpne en dør og få en bøtte elektrisk vann i hodet var som hentet rett fra serien. Gleden over å se fienden gå i en felle du har lagt var stor.

Som tegneserielisens klarte Spy vs. Spy å lokalisere nerven til kildematerialet og spant en original og nyskapende spillopplevelse ut av et morsomt grunnkonsept.

Spill i serien:

Spy vs. Spy (1984)
Spy vs. Spy - The Island Caper
Spy vs. Spy - Arctic Antics

Frilanspolitibetjentene Sam og Max gjenoppstod på 90-tallet takket være Telltale Games.

Sam & Max (1993 - i dag)

Noen tegneserier har tettere bånd til spill enn andre. Sam & Max er den eneste tegneserien i denne artikkelen der tegneserieskaperen faktisk har stått bak et av spillene basert på sin egen tegneserie.

Steve Purcell begynte å tegne striper om de to frilansdetektivene Sam & Max, en dresskledd bikkje og en smågærn kanin, i 1980. I 1987 debuterte Purcell med eget tegneseriehefte om radarparet og året etter fikk han jobb i Lucasarts hvor han tegnet for Lucasarts internavis.

I testversjoner av SCUMM - Lucasarts rammeverktøy for eventyrspill - lagde Purcell animerte utgaver av Sam & Max for testerne, og på grunn av populariteten til kaninen og bikkja i internavisa tilbød Lucasarts Purcell muligheten til å lage et spill med de to figurene. Dermed var eventyrklassikeren Sam & Max Hit the Road født.

Spill i serien:

Sam & Max Hit the Road (1993)
Sam & Max Save the World (2006)
Sam & Max Beyond Time and Space (2007)
Sam & Max: The Devil's Playhouse (2010)

Superman gjør seg dårlig som spillhelt. Det finnes knapt noen bra spill med stålmannen i hovedrollen.

Superman (1978 - i dag)

Less is more, heter det i USA, og i tilfellet med Supermann-spillene kan det se ut til å stemme. Supermann var nemlig den opprinnelige superhelten, mannen av stål som tålte alt og klarte alt. Problemet med Supermann har alltid vært at han er litt for kraftig. Hans eneste svakhet er kryptonitt, vanlige kuler preller bare av ham.

Det gjør Supermann til en litt kjedelig superhelt, og kanskje er det derfor så mange Supermann-spill også er så kjedelige. Han dukket opp i et middelmådig spill på Nintendos 8-bit-konsoll, et halvhjertet arkadespill der to spillere kan styre hver sin Supermann samtidig, et kjipt Megadrive-spill som utgiveren ikke en gang orket å konvertere til Super Nintendo fordi de skjønte at det var en kalkun og den største floppen av alle: Superman 64 på Nintendo 64. Sistnevnte spill ble slaktet i alle medier.

Kanskje vi bare skal bli enige en gang for alle? Supermann stinker.

Spill i serien:

Superman (1978)
Superman: The Game (1985)
Superman (1988)
Superman: The Man of Steel (1989)
Superman (1992)
Superman: The Man of Steel (1993)
The Death and Return of Superman (1994)
Superman (1997)
Superman: The New Adventures (1999)
Superman: Shadow of Apokolips (2002)
Superman: The Man of Steel (2002)
Superman: Countdown to Apokolips (2003)
Superman Returns (2006)

Turtles på Nintendo 8-bit var en perfekt kompanjon til TV-serien.

Turtles (1989 - i dag)

Få hadde vel trodd at en gjeng ninjaskilpadder i New York skulle bli en essensiell del av 80-tall-barnas oppvekst. Teenage Mutant Ninja Turtles startet som en egenpublisert amerikansk undergrunnstegneserie men takket være egen animasjonsserie og påfølgende leketøy ble serien vanvittig populær på slutten av 80-tallet.

Kanskje var det nettopp fordi Turtles var et produkt av 80-tallet at de gjorde seg så godt i dataspillform. De fire skilpaddene var akkurat forskjellig nok til å bli fire interessante spillfigurer og settingen med kampsport i New York var et perfekt bakteppe for de mange dataspillene om Turtles. Skilpaddene var et produkt av sin egen samtid og føltes helt naturlige som dataspillhelter.

Turtles og Nintendo gikk hånd i hånd med en rekke spill på NES, Super Nintendo og Game Boy. Suksessen fortsatte på Playstation og frem til moderne spillkonsoller takket være en jevn flyt av nye TV-serier og spillefilmer som har nådd nye barn.

Spill i serien:

Teenage Mutant Ninja Turtles (1989)
Teenage Mutant Ninja Turtles: The Arcade Game (1989)
Teenage Mutant Ninja Turtles 2: Splinter Speaks (1990)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Pizza Drop (1990)
Teenage Mutant Ninja Turtles: World Tour (1990)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Manhattan Missions (1991)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time (1991)
Teenage Mutant Ninja Turtles 3: Shredder's Last Stand (1991)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Fall of the Foot Clan (1991)
Teenage Mutant Ninja Turtles 3: The Manhattan Project (1992)
Teenage Mutant Ninja Turtles 2: Back from the Sewers (1992)
Teenage Mutant Ninja Turtles: The Hyperstone Heist (1992)
Teenage Mutant Ninja Turtles 3: Radical Rescue (1993)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Tournament Fighters (1993)
Ninja Turtles: The Next Mutation (1997)
Teenage Mutant Ninja Turtles (2003)
Teenage Mutant Ninja Turtles 2: Battle Nexus (2004)
Teenage Mutant Ninja Turtles 3: Mutant Nightmare (2005)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Melee (2005)
Teenage Mutant Ninja Turtles Fast Forward. Ninja Training NYC (2005)
TMNT: The Power of 4 (2006)
TMNT: Ninja Adventures (2007)
TMNT (2007)
Teenage Mutant Ninja Turtles: The Ninja Tribunal (2009
TMNT: The Shredder Reborn (2009)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash-Up (2009)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-Shelled (2009)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Arcade Attack (2009)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Rooftop Run (2013)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Rumble (2013)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows (2013)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Training Lair (2014)
Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)
Teenage Mutant Ninja Turtles: Danger of the Ooze

The Walking Dead-spillene byr på et like minneverdig figurgalleri som tegneserien.

The Walking Dead (2012 - i dag)

Robert Kirkmans tegneserie om zombieapoklaypsen startet allerede i 2003 men ble for alvor berømt i 2010 da AMC gjorde serien om til en TV-serie. Kirkmans serie var jordnær og handlet mer om forhold mellom mennesker enn kampen mot zombiene. Historiefortelling - ikke actionscener - er viktig i tegneserien. Derfor passet det utmerket at Telltale Games fikk rettigheter til å lage et spill basert på serien.

I stedet for å gjenskape tegneserien i spillform valgte Telltale å fortelle sine egne historier om sine egne figurer satt til samme virkelighet som skildres i tegneserien. Det skapte en større helhet til Kirkmans univers. Spillfigurene Lee og Clementine føles like virkelige og ekte som sheriff Grimes og de andre i tegneserien og TV-serien.

The Walking Dead-spillene viser hvordan tegneserieestetikken og visjonene til en tegneserie kan gjenskapes som et dataspill. Spillets fokus på vanskelige valg i kritiske situasjoner illustrerer de desperate og håpløse situasjonene de overlevende i spillet og tegneserien stadig står ovenfor.

Spill i serien:

The Walking Dead Season 1 (2012)
The Walking Dead: Survival Instinct (2013)
The Walking Dead Season 2 (2014)

1: Side 1
Side 2

Siste fra forsiden