Derfor gikk det så lang tid før vi fikk se et nytt Half-Life-kapittel
(Bilde: Valve)

Valve/Half-Life: Alyx

Derfor gikk det så lang tid før vi fikk se et nytt Half-Life-kapittel

Valve forklarer hvorfor det ble stille etter Half-Life 2: Episode 2.

Etter mange år med håpefulle spekulasjoner om et Half-Life 3 overrasket Valve med en noe uventet retur til universet i form av VR-spillet Half-Life: Alyx.

I et ferskt intervju med IGN kaster Valve nå mer lys på hvorfor Half-Life 2: Episode 2 ble det siste innslaget i serien på svært lang tid. 

Dario Casali, som har jobbet hos Valve siden 1996 som blant annet nivådesigner, forteller i intervjuet at planen egentlig var å holde Half-Life 2 gående i lengre tid med episode-løsningen sin, men at studioet ikke lyktes med planene sine.

Tok for lang tid

– Etter å ha jobbet med Half-Life 2 i seks år ville vi ikke gå i svart så lenge. Det er derfor vi begynte å lage episodene. [...] Vi tenkte «La oss bite av små biter og lansere oftere. Vi tror spillere foretrekker det fremfor å vente seks år og gå gjennom alle de forsinkelsene vi gikk gjennom», forteller Casali.

Skjermbilde fra Half-Life: Alyx. Foto: Valve

Planen var å utvikle og lansere en ny episode hvert år, men at dette etter hvert ble umulig å få til.

– Vi krøp stadig nærmere mot "vel, la oss bare legge mer og mer innhold inn i spillet fordi vi vil gjøre det så bra som mulig", og deretter innså vi at disse episodene lignet mer og mer på oppfølgere, legger Valve-veteranen til.

Ifølge Casali tok Episode 2 to år å lage, og studioet begynte arbeidet samtidig med Episode 1. Studioet konkluderte dermed med at episode-konseptet var en god idé, men at det ikke ble mulig å gjennomføre. Derfor kom aldri Episode 3.

Den nøyaktige årsaken til at heller ikke det etterlengtede Half-Life 3 ble lansert er ennå ikke helt klar, men Casali håper det nye Half-Life: Alyx representerer en ny begynnelse når det gjelder ventetider mellom Valves spill.

Som Gamer.no rapporterte tidligere har også andre Valve-ansatte antydet at Alyx er begynnelsen på en større Half-Life-satsing fremover.

Les også: Hvilket VR-headset bør du velge for Half-Life: Alyx? »

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen