Etter PlayStation 4-lanseringen i fjor høst var det mange som stusset litt på hva baklyset på den nye Dual Shock 4-kontrolleren egentlig er til. Selv om noen spill og aplikasjoner bruker det i sparsommelig grad virket det ulogisk å la lyset stå på hele tiden og trekke batterikapasitet.
![](https://i.bo3.no/image/67611/news_photo_40137_1399570689.jpg?c=0&h=281&w=500)
Nå har en Sony-ansatt kastet litt lys på funksjonaliteten til det blå feltet. I et intervju med nettstedet TechRadar forteller en av selskapets teknisk designere, Jed Ashforth, at det faktisk var Sonys VR-gjeng, som jobbet med Project Morpheus, som trumfet gjennom blåslyset. Aberet var at ingen kunne si noe om hvorfor lyset var der.
– Det var for å å kunne spore VR. Da alle disse tingene kom ut for seks måneder siden, og alle klagde på at lyset ble reflektert i TV-en og slikt, så tenkte vi «Å nei!». Vi kunne jo ikke si noe om hvorfor lyset var der, fortalte Ashfort om det omdiskuterte baklyset.
Morpheus og ny oppdatering
![](https://i.bo3.no/image/67266/IMG_5398.956x538c.jpg?c=0&h=281&w=499)
Det er nå litt over en måned siden Sony trakk sløret av VR-brillene Project Morpheus. Brillene ble først diskutert under Game Developers Conference, og er etter sigende langt unna en slippdato ennå. Den argeste konkurrenten er nok Facebook-oppkjøpte Oculus Rift som vi har prøvd i ulike utgaver det siste året.
For øvrig er det faktisk mulig å dimme baklyset på PlayStation 4-kontrolleren nå, etter at Sony slapp en ny oppdatering med denn muligheten. I tillegg til dimmingen inkluderte oppdateringen videoredigeringsverktøyet SHAREfactory, muligheten til å skru av HDCP-beskyttelse for spill slik at man kan ta opp video fra HDMI-porten, og en rekke annet snadder. Hele listen kan du se på PlayStations blogg.
Facebook-gründeren prøvde også Project Morpheus før konkurrentoppkjøpet.
Zuckerberg tok på seg brillene bare én uke før Facebook kjøpte Oculus »