David Brevik – mannen som i sin tid skapte Diablo – er ikke fornøyd med dagens ARPG-spill. Actionrollespillene i varianten ovenfra-og-ned gjør ting altfor lett for spilleren, mener han.
I et intervju med nettstedet VideoGamer forklarer Brevik at han savner å måtte jobbe for å oppnå ting i spill som Diablo 2. Moderne sjangertilskudd har mer fokus på å belønne spilleren for absolutt alt hele tiden, som gjør helhetsopplevelsen mindre spennende.
– Jeg tror at rollespill generelt har begynt å gå i retning av at man dreper horder med fiender overalt, ekstremt raskt. Din valgte spillestil dreper alskens greier så du kan få mer utstyr og du kan gå opp i erfaringsnivå, og skjermen er stappa med ting som du ikke bryr deg om.
Når så store deler av tiden går med på å meie ned endeløse fiender, mister reisen sitt personlige preg, hevder Brevik.
– For meg blir det ikke like personlig og realistisk som for eksempel Diablo 2. Tempoet i Diablo 2 var flott, synes jeg. Det er en av grunnene til at det har holdt seg. Jeg synes bare ikke at det å knerte en hel skjerm full av ting på et øyeblikk og pløye ned fiender i øst og vest er veldig appellerende. Jeg synes ikke det er en kul opplevelse og jeg tror det blir litt tøysete.
Han viser til en lignende utvikling i nettrollespillsjangeren, der spill som World of Warcraft gradvis har kuttet ned på tiden det tar å komme til maksnivå.
– Hvor raskt kan du gå opp i nivå? Hvor raskt kan du drepe alt? Alt handler om hurtighet og den type ting, men jeg synes egentlig at det resulterer i en verre opplevelse og jeg pleier å styre unna den slags.
– Når du korter ned på den reisen og gjør det litt latterlig. Da har du gjort at hele opplevelsen blir mindre verdt, er min mening.
LES OGSÅ: Path of Exile 2-utvikleren sliter med å levere oppdateringer til det første Path of Exile »