Rykte: Star Wars-spill fra EA kanselleres

– EA har kansellert kommende Star Wars-spill

Kilder hevder at tidligere annonsert åpen verden-spill er skrinlagt.

Illustrasjonsbilde fra Viscerals Star Wars-spill, som i 2017 ble overlatt til Vancouver-studioet.
EA

Det tidligere annonserte Star Wars-spillet fra EAs Vancouver-studio skal etter sigende være kansellert. Det melder Kotaku i en fersk rapport.

Konseptkunst fra Star Wars-spillet til Visceral Games.
EA

Det mystiske spillet skulle ifølge EA by på en stor og åpen verden, men tre personer med kjennskap til saken forteller nå at det aldri vil se dagens lys. Mens EA har bekreftet prosjektets eksistens har utvikleren aldri vist det fremtil offentligheten, og nå får vi tilsynelatende aldri vite hva det skulle handle om.

Turbulent utviklingstid

Spillet ble kunngjort i november 2017, i forbindelse med at EA la ned Visceral Games. Studioet med Uncharted-forfatter Amy Hennig i spissen hadde frem til da arbeidet med et Star Wars-basert enspillereventyr, men ifølge utgiveren ble spillet for lineært – noe fans visstnok ikke ville ha lenger.

Prosjektet ble deretter overlatt til Vancouver, som fikk i oppgave å forvandle hele greia til en såkalt «games as a service»-opplevelse, eller et spill som stadig vekk oppdateres og som kan holde på fansen i lengre tid.

– Det har blitt tydelig at for å levere en opplevelse som spillere ønsker å komme tilbake til i lang tid fremover, var vi nødt til å forandre på designet. Vi beholder det fantastiske utseendet, den ekte følelsen av Star Wars-universet og fokuserer på å bringe en Star Wars-historie til live. Hovedsakelig vil vi tilby en bredere opplevelse, som åpner for mer variasjon og større grad av påvirkning fra spillere, sa EA-topp Söderlund den gang.

EA har foreløpig ikke kommentert saken, og hva dette eventuelt vil bety for Vancouver-studioet er uvisst. Vi oppdaterer artikkelen så snart vi vet mer.

Oppdatering 11:00: Siden publiseringen av den opprinnelige artikkelen har flere utviklere tatt kontakt med Kotaku. Ifølge de nye kildene gikk spillet under kodenavnet Orca, og det skal enda ha vært tidlig i utviklingsfasen.

I spillet ville man ha vært en kjeltring eller dusørjeger som fikk utforske flere store planeter fra ulike deler av Star Wars-universet. Etter sigende ble prosjektet for langsiktig, og i stedet for Orca skal EA ha valgt å fokusere på et mindre prosjekt som kan komme en gang i 2020.

Tross de store omveltningene for Vancouver-studioet skal EA ikke ha permittert noen ansatte. Enkelte som arbeidet med spillet forteller også at de har et lite håp om at Orca kan plukkes opp en gang i fremtiden.

Titanfall-studioet lager også Star Wars-spill.
JedI: Fallen Order ble avduket i fjor sommer »

Siste fra forsiden