Er norske spillpirater døende?

En større undersøkelse av Forbrukerrådet avslører mye interessant om oss norske spillere.

Spillere er selvsagt forbrukere som alle andre, og da er det ikke rart at Forbrukerrådet involverer og engasjerer seg i den stadig voksende fritidssysselen.

I sammenheng med Forbrukerrådets spillkonferanse 2010, som går av stabelen i dag, presenterte man en større undersøkelse om hvem som spiller hva. Tallene er mange og interessante, men det er kanskje ett av dem som vekker aller mest oppsikt.

Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet. (Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven)
Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet. (Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven)

Til tross for at PC er den mest populære plattformen, hele 55 prosent av de 1300 i undersøkelsen spilte sist på PC, er andelen som piratkopierer forsvinnende liten. Ifølge statistikken er det bare én av åtte som skaffer seg spillene gjennom ulovlige kanaler.

Da er det kanskje like utrolig at bare 17 prosent av de som spiller har brukt penger på spill siste måneden, spesielt med tanke på stadig økende omsetning innen spillbransjen her til lands. Da er det en mindre gruppe som kjøper mange flere spill enn resten av demografien.

Bruker ikke rettigheter

Forbrukerrådet har selvsagt også kikket på rettigheter for oss som kjøper spillene, både i butikk og på nett, og om vi i det hele tatt bruker dem om noe går skeis.

– De fleste opplever ingen større forbrukerproblemer knyttet til spillingen. Men selv om tjenestene i stor grad fremstår som problemfrie, så unnskylder det på ingen måte at vi som spillere må å si ok til vilkår som fratar oss elementære rettigheter knyttet til personvern og eierskap til personlig data, sier fagsjef Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet.

Det er først og fremst digitale tjenester som ses på som en utfordring for våre rettigheter som kunder.

– Når leverandørene gi seg selv rett til å endre både kontrakt og tjenesten etter eget forgodtbefinnende, etterlates forbrukerne tilnærmet rettsløse. Spilltilbydere og andre som tilbyr digitale tjenester, skal ikke kunne avtale seg bort fra våre lovpålagte rettigheter, eller vise til lover i California, Nortvedt.

Likevel registrerer Forbrukerrådet få klager og henvendelser knyttet til spill, selv om de fleste i undersøkelsen sa at de hadde opplevd problemer knyttet til produktene. Av de som opplevde problemer, sa hele én av tre at de ikke fikk løst problemet.

Hele undersøkelsen finner du altså på Forbrukerrådets egne sider.

PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!

Kommentarer (35)

Forsiden akkurat nå

Til toppen