Feature

Fem herlige nettutgivelser

Disse spillene bør du teste.

1: Side 1
2: Side 2

Lara Croft and the Guardian of Light (PC, Xbox 360 og PS3)

Av spillene i denne saken er nok dette det som har størst utviklingsbudsjett. Her har nemlig utviklerne av de ordinære Tomb Raider-spillene bestemt seg for å prøve noe nytt, og lage et isometrisk actioneventyr med massevis av gåter og kamp. Men selv om spillets stil kan virke retropreget, er presentasjonen fullstendig moderne.

Spillet foregår et eller annet sted i Mexico, hvor Lara Croft har funnet eldgamle aztekerruiner. Disse huser en livsfarlig hemmelighet, og naturligvis klarer noen grådige banditter å sette verden i fare ved sin skjødesløse behandling av skattene i ruinen. En eldgammel gud vekkes til live, og som vanlig med disse eldgamle gudene tenker han å ta over verden. Det vil selvfølgelig ikke Lara ha noe av.

Lara Croft and the Guardian of Light.

Det som imponerer meg mest med Lara Croft and the Guardian of Light er hvor forseggjort det er. Både de mentale utfordringene og sekvensene hvor fingerferdighet er det som teller er utrolig velbalanserte og tilfredsstillende å arbeide seg gjennom, og det finnes ikke noe som er overlatt til tilfeldighetene. Nøttene er smarte, kampene er heftige og selv om spillet i utgangspunktet er totalt ulikt sine storebrødre i Tomb Raider-serien, er det likevel aldri tvil om at vi spiller et ekte Lara Croft-spill.

Spillet kan også skilte med en fabelaktig samarbeidsmodus hvor den ene spilleren får rollen som Lara og den andre får rollen som en eldgammel kriger ved navn Totec. Mens Lara kan skyte ut slengtau med krok, kan Totec kaste spyd som setter seg fast i veggen, og dermed la Lara klatre på dem (i enspillermodus får Lara muligheten til å gjøre begge deler selv). Spillet er en herlig og fullgod opplevelse enten du spiller alene eller med en venn, og det føles faktisk såpass annerledes i samarbeidsmodus at jeg vil anbefale deg å spille det på begge måter.

Lara Croft and the Guardian of Light er definitivt en type spill jeg ønsker å se mer av. Dette er et spill laget spesifikt for det nedlastbare markedet, av en stor og erfaren utvikler som vanligvis lager storproduksjoner for butikkene. Ikke bare det, men det er tydelig at de aldri tok lett på oppgaven. De har gått inn i prosjektet med den samme entusiasme og den samme graden av seriøsitet som med en storproduksjon.

Lara Croft and the Guardian of Light.

Denne flotte blandingen av action, plattformelementer og hjernetrim byr på mange timers herlig underholdning, både i enspiller- og samarbeidsmodus. Miljøene er spennende å utforske og fulle av hemmeligheter, kamp er raskt og tilfredsstillende, og gåtene er intelligente og ofte sentrert rundt spillets gode fysikkmotor. Dessuten er presentasjonen svært forseggjort, og både musikk, lyd, skuespill og grafikk holder samme nivå som langt dyrere butikkutgivelser. Lara har kanskje ikke vært like heldig med alle spillene hun har vært i, men The Guardian of Light er en skikkelig perle.

Worms Reloaded (PC)

Det er cirka femten år siden Worms debuterte på Amiga, men det grunnleggende konseptet er fortsatt like underholdende. Men etter at Worms: World Party kom ut i 2001 har utvikler Team 17 med varierende hell å overføre det klassiske 2D-gameplayet til 3D. Sent på nittitallet og i første halvdel av totusentallet var det nemlig ingen som trodde på 2D-spill lenger, og selv de mest glimrende 2D-konsepter ble regnet som utdaterte og foreldet.

Heldigvis har tidene forandret seg, og det er nok ikke minst takket være den økende utbredelsen av digital distribusjon. Med Worms Reloaded har Team 17 lansert det første 2D-spillet på PC siden World Party (konsollene har også fått noen flotte 2D-varianter i de siste årene), og det har de gjort med stil. Spillet er proppfullt av innhold, moduser og fantasifulle våpen, samtidig som grunngameplayet er så godt som uforandret fra nittitallets klassikere.

Worms: Reloaded.

Som vanlig møtes opp til fire lag med meitemarker på todimensjonale slagmarker, med ett mål for øyet: Å utrydde alle de andre. Våpnene inkluderer alt fra bazooka til eksploderende sauer og hellige håndgranater, og markene får også en rekke defensive virkemidler til rådighet. De kan for eksempel grave seg inn i de ødeleggbare miljøene, og forsøke å lage ugjennomtrengelige bunkere. «Forsøke» er imidlertid nøkkelordet her; det er alltid en måte å ødelegge motstandernes planer på, uansett hvor hardt de prøver.

Spillet fokuserer selvsagt på flerspiller, men det skilter også med en enspillerkampanje. Denne byr på litt mild underholdning, og kan være en grei måte å lære seg noen snedige triks på (da flere oppdrag gir deg begrensede virkemidler til å utføre vanskelige ting). Den er likevel ikke sterk nok til at dette er et spill du bør kjøpe for å spille alene.

Hvis du spiller med en venn, kan det uansett være en god idé å ta med en datamotstander eller to for å gjøre det hele litt mindre forutsigbart. Datamotstanderne er halvkompetente; de gjør ofte elendige taktiske valg uansett vanskelighetsgrad, men til gjengjeld er de urettferdig gode til å sikte inn bazookaskudd og granater. Dermed kan de i det ene øyeblikket gjøre utrolig elegante ting, og i det andre øyeblikket ta livet av to egne ormer med en håpløst malplassert dynamittkubbe.

Worms: Reloaded.

Presentasjonen er flott, men jeg har en liten ting å utsette på grafikken. Terreng-grafikken har tynne, sorte kanter, og disse kan noen ganger være vanskelig å se. Jeg har ved flere anledninger fått ormene mine til å ta selvmord ved å skyte rett i en nærmest usynlig kant (dette skjer spesielt ofte hvis jeg står på en avsats og forsøker å skyte en orm under meg).

Worms Reloaded er det gamle Worms-tilhengere på PC har ventet på i en årrekke, nemlig et todimensjonalt Worms-spill med klassisk gameplay og tonnevis av innhold. Spillet fungerer perfekt sammen med en venn foran PC-en, og kan også skilte med nettbasert flerspiller hvis du ikke har noen å spille mot lokalt. Enspillerdelen og datamotstanderne er av en heller laber kvalitet, så dette er ikke et spill du bør skaffe deg hvis du ikke planlegger å spille mot andre. For min del har det uansett fått fast plass på PC-en.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden