Feature

Her er ti nye retroskatter på nettet

Trenger du en klassiker eller ti å bryne deg på i julen?

1: Side 1
2: Side 2

Spillmediet utvikler seg stadig, men om det er til det bedre er et tema som stadig diskuteres flittig på nettet. Derfor er det greit at mange av de gamle klassikerne har blitt relansert i versjoner som er kompatible med dagens maskinvare og operativsystemer. Dette lar både nye og gamle spillere kose seg med favoritter fra fordums tid, samtidig som tidlige innovasjoner ikke går i glemmeboken. I denne artikkelen tar vi en titt på ti gode retrospill som alle er tilgjengelige via digital distribusjon på PC.

Vi laget forøvrig en slik artikkel i 2011 også, med ti andre klassiske spill.

Doom.

Doom

Skytespill i førsteperson har hatt en lang utvikling, og sjangerens røtter finner vi allerede med Maze War på syttitallet. Men det var på nittitallet at ting virkelig begynte å skje. Det viktigste spillet i sjangerens utvikling er sannsynligvis Doom. Det var verken først eller spesielt nytenkende, men kombinasjonen av glatt og detaljert 3D-grafikk, dyster presentasjon og rask action skapte en revolusjon i spillverdenen. Todimensjonale spill ble avleggs i en håndvending, og det sier litt om spillets enorme påvirkningskraft at dagens kanskje største spillsjanger gikk under navnet «Doom-kloner» i flere år.

Doom er altså et spill alle med interesse for skytespill bør ha vært innom. Men hvis du gir det en sjanse, vil du sannsynligvis bli positivt overrasket selv i 2012. Doom er nemlig fortsatt et underholdende spill. Det fremstår som langt enklere enn dagens skytespill, men byr likevel på utfordringer så det holder og intrikate nivåer fulle av hemmeligheter. Der mange andre eldre spill kan være vanskelige å komme inn i, leverer Doom og oppfølgeren umiddelbar underholdning og det tar ikke lang tid å skjønne hvorfor det ble en slik suksess på nittitallet. Doom-spillene har utrolig nok ikke dukket opp på GOG enda (hva somler dere med, Bethesda?), men du finner dem i alle fall på Steam.

Ultima VII: The Black Gate.

Ultima 7: The Black Gate

Jeg tok nylig en titt på Ultima 7: The Black Gate, et rollespill som i manges øyne representerer sjangerens absolutte høydepunkt. Selv om det ikke er en oppfatning jeg nødvendigvis deler, er det et spill som imponerer med sin ekstremt åpne struktur, store frihet og imponerende, dynamiske verden. Brukergrensesnittet kan være vanskelig for en moderne spiller å venne seg til, men det er ingen grunn til ikke å få med seg denne perlen av et spill. Sannheten er nemlig at selv om Ultima 7 ble laget med ekstremt begrenset teknologi, er det langt mer ambisiøst enn de fleste moderne rollespill, og på flere områder fremstår det faktisk fortsatt som nyskapende.

På Good Old Games selges Ultima 7: The Black Gate for seks dollar (cirka 33 kroner), og ikke bare det: Du får oppfølgeren, Ultima 7 Part Two: The Serpent's Isle med på kjøpet. Dette spillet er langt mer historiedrevet og lineært enn sin forgjenger, så selv om de fleste systemene er de samme byr det på en ganske annerledes spillopplevelse. The Serpent's Isle har også fått massevis av lovord, og du kan med andre ord se frem til to av tidenes mest kritikerroste rollespill, med hundrevis av timers underholdning, for prisen av en typisk bussbillett.

Sid Meier's Alpha Centauri.

Sid Meier's Alpha Centauri

Lite er så tilfredsstillende som å bygge opp ditt eget imperium fra grunnen av. Civilization-serien er det mest kjente eksempelet på hvor vanedannende og denne aktiviteten kan være, men alle som har latt seg hekte av et Total War-spill eller brukt time etter time på å bygge opp et intergalaktisk rike i Master of Orion II eller Endless Space vet hva jeg snakker om. Sid Meier's Alpha Centauri tok det herlige Civilization-konseptet til et helt annet solsystem, hvor du fikk i oppgave å kolonisere en fremmed planet. Men selv om planeten virket øde og tom, var den langt fra livløs – og det å temme den var ingen enkel sak. At du i tillegg måtte konkurrere med rivaliserende fraksjoner fra jordkloden, gjorde ikke ting lettere.

Alpha Centauri er et dypt og utfordrende strategispill, der hvert valg du gjør kan få store konsekvenser. Det er kanskje ikke et spill du bør hoppe rett inn i hvis du ikke har prøvd deg på Civilization-serien først, men om du har litt erfaring gjør det såpass mye nytt og spennende at du utvilsomt vil elske det – selv om brukergrensesnittet nok føles litt foreldet. Det er bare ett skår i gleden: Spillet er enda bedre med ekspansjonen Alien Crossfire, og selv om originalspillet er tilgjengelig fra GOG er ekspansjonen langt vanskeligere å oppdrive. Dette er noe vi håper EA og GOG kan få orden på.

Les også
PC er hovedplattformen for Dark Souls II
Theme Hospital.

Theme Hospital

Peter Molyneux fremstår kanskje som, vel, la oss si «noe eksentrisk». Men det er en grunn til at vi lytter til ham likevel, og den finner vi hvis vi drar tilbake i tid. Molyneux var nemlig sjefen for Bullfrog, en spillutvikler som under hans ledelse skapte spill som ikke bare var helt unike, men også ga grunnlag for helt nye sjangre. Titler som Populous og Theme Park viste at strategi kunne komme i mange former, og sistnevnte førte til en stor oppblomstring av fredelige, forretningsdrevne strategispill. Et av sjangerens artigste spill kom fra Bullfrog selv, og het Theme Hospital.

I Theme Hospital måtte du bygge og drive et sykehus. Du måtte ansette renholdere, sykesøstre og doktorer, og kjøpe ulike typer utstyr som kunne hjelpe deg å stille diagnoser og forhåpentligvis også kurere en rekke merkelige lidelser – inkludert favoritten «bloaty head». Så var det bare å åpne dørene, og slippe pasientene inn. I teorien, i alle fall. Som alle som følger med på nyhetene vet, er det ikke lett å drive et effektivt og lønnsomt helseforetak. Spillet er ute på GOG.

Tomb Raider.

Tomb Raider

Om ikke veldig lenge får vi Crystal Dynamics etterlengtede omstart av Tomb Raider-serien, hvor vi stifter bekjentskap med en ung Lara Croft og finner ut hvordan hun gikk fra å være en uskyldig jente til å bli spillverdenens tøffeste dame. Men det kan også være en god anledning til å ta en titt på spillet som startet det hele. Da nå nedlagte Core Design viste frem Tomb Raider for første gang stoppet en hel spillverden opp. I likhet med Doom er nemlig Tomb Raider et spill som nærmest egenhendig la grunnlag for en hel sjanger. Lara Croft er de moderne tredjepersons actioneventyrenes mor.

Originale Tomb Raider er et enormt og variert spill, med noen svært minneverdige sekvenser. Det byr på skyteaction, plattformhopping og overraskende intrikate gåter, og leverer en herlig og tilfredsstillende følelse av å være på eventyr i livsfarlige miljøer. Grafikken er selvsagt ikke noe å skryte av lenger og det tar en stund å vende seg til kontrollsystemet – her har sjangerens utvikling mot stadig mer brukervennlige kontroller ødelagt litt av Tomb Raiders originale glans. Men det er fortsatt et flott og, kanskje mest av alt, viktig spill. Spillet selges på Steam og GOG. På GOG selges det i en samlepakke med Tomb Raider 2 og 3, som også er gode spill. På Steam selges spillene separat, og der koster hvert spill mer enn alle tre til sammen på GOG.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden