Anmeldelse

Forza Motorsport

Det er ikke enkelt å tilfredsstille alle samtidig, men Forza Motorsport kombinerer på en elegant måte troverdig fysikk og dybde med lettilgjengelig og fengende underholdning.

Side 1
Side 2

En kan ramse opp mengder av gode bilspill til Xbox, men den ene store tittelen har manglet, den alle andre sammenlignes med, selve referansepunktet. Til nå i alle fall. Forza kan nemlig fort ende opp med å bli Xbox sitt svar på Gran Turismo. Likhetene er også så mange og store at en fort ser hvor mye av inspirasjonen stammer fra. Men frykt ikke, Forza føles likevel aldri som noen kopi.

Kongen på haugen?
Kanskje er det uansett urettferdig å sammenligne med et toppspill som er eksklusivt for en annen plattform, men Gran Turismo er virkelig det eneste fornuftige sammenligningsgrunnlaget. Forza mot TOCA Race Driver 2 er rått parti, Project Gotham Racing 2 blir liggende igjen i første sving med mer grus enn olje i maskineriet, og Sega GT står igjen på startsstreken, innhyllet i en sort sky og stinker svidd clutch.

Som nykomling i baneracingens verden har du ikke den tykkeste lommeboka i depotet. Avhengig av hvilken verdensdel du velger som ditt hjemmeområde får du noen få biler å velge mellom. Godt plassert i førersetet på din første bil er det bare å sette kursen mot et løp eller fem. Hvilke du får tilgang til avhenger av bilen din og hvor langt i karrieren du har kommet. Kjør løp, vinn penger, trim bil, vinn mer penger, kjøp bedre bil, vinn enda mer penger. Den enkle sirkelen fra bilspillenes barndom fungerer enda.

Spennende bilutvalg
Forza har ikke 700 biler, slik som Gran Turismo 4, men så har det da heller ikke 15 mer eller mindre identiske versjoner av samme kjerre. Det loves i overkant av 230 modeller (nei, jeg har ikke kontrollert) fordelt på et femtitalls produsenter. Fint få av disse er der for å kunne pryde spillesken med et høyt tall, spillet formerlig kryr av spreke og interessante doninger. Lamborghini er riktignok ikke representert, men ellers burde de fleste finne favoritten, være seg det er Mazda RX7, Ford GT, Ferrari F40 eller Porsche 959. Kanskje er det til og med litt for mye av det gode. Du får fort tilgang på heftige biler, ja, selv de du starter med er relativt potente. Drømmebilen hadde nok smakt enda bedre om en måtte jobbet litt hardere for å komme dit.

Mange har hevdet at det er vanskelig å lage et godt skadesystem i slike massive bilspill. Vanskelig var det nok også, men i Forza får du endelig bulke og ripe millionbiler etter eget ønske. Skadesystemet er riktignok ikke like detaljert som i TOCA Race Driver 2, men det skal ikke rare sammenstøtet til før du får en bulk eller noen riper i lakken. Smeller det hardere kan deler løsne og falle av. Avhengig av hvor stor utfordring du vil ha kan du selv bestemme om du vil begrense skadesystemet til det visuelle, eller om du også vil at de skal påvirke bilens egenskaper.

Hjelp til å finne idealsporet
Vanskelighetsgrad kan forandres når som helst i en karriere, så du trenger ikke bekymre deg for om du valgte riktig i starten. Desto færre hjelpemidler du aktiverer jo større blir pengepremiene, så det betaler seg å justere opp nivået hvis utfordringene skulle utebli. Et av hjelpemidlene er ei kjørelinje som vises på veien. Denne følger idealsporet, og skifter farge ut fra om du bør gasse, slippe gassen eller bremse. Alt tilpasser seg etter bilen du kjører, slik at det fungerer godt som en veiledning. Du kan ikke forvente deg perfekte rundetider ved å følge den, men det kan klart være et nyttig verktøy når nye baner eller biler skal læres.

Å lære baner er essensielt i det meste av bilspill, men de forskjellige bilmodellene er sjelden så varierte som i Forza. De ulike karakteristikkene kommer godt frem, og to biler som på papiret ser relativt like ut kan være som natt og dag på banen. Resultatet er at hver enkelt bil må mestres på sitt vis. Rikelig med innstillingsmuligheter lar deg dessuten skreddersy opplevelsen etter eget ønske.

Folkesimulator er nok en passende merkelapp. Vi har med en detaljert og troverdig fysikkmotor å gjøre, og banene er som sugd ut av TV-en, men noe av råskapen virker å være temmet. Trolig for at spillet skal gjøre seg som bred underholdning, og på gamepad. Selv uten hjelpemidler kan det være overraskende enkelt å hente inn fatale feil, og det finnes ikke en eneste flaggvakt i mils omkrets. Det er med andre ord lite annet enn din egen samvittighet og frykt for egen bil som hindrer deg i å gå bananas. Gresset rundt banene er smurt inn med et spesialkomponert superlim, slik at bilen bråstopper når du kommer for langt ut, men det er likevel flere sjikaner som kan kuttes stygt. Du får riktignok lagt til straff i form av tid, men denne påvirker kun rundetiden din på topplister, ikke plasseringer.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden