Husker du Gold Box-rollespillene fra SSI?

Nytt studio vil lage åndelig oppfølger.

TSI

Man snakker ofte om en gullalder for rollespill, men når denne gullalderen faktisk var er man sjeldent enig om. Noen vil nok mene den var på slutten av nittitallet og starten av totusentallet, da BioWare og Black Isle herjet sjangeren. Andre vil kanskje påstå den var tidligere på nittitallet, representert av klassikere som Ultima VII.

Bilder fra Pool of Radiance (bilde: Wikipedia).

Så har vi dem som vil tilbake til perioden mellom 1988 og 1992, da Strategic Simulations Interactive – bedre kjent som SSI – ga ut sine Gold Box-rollespill. Disse var stort sett basert på Dungeons & Dragons, og med navn som Pool of Radiance, Curse of the Azure Bonds og Treasures of the Savage Frontier imponerte de med dype systemer, store verdener og avansert, taktisk kamp.

Da SSI ble oppkjøpt i 1994 var det begynnelsen på slutten for det tradisjonsrike selskapet, som i tillegg til rollespill også ga oss en bråte klassiske strategispill.

Fra SSI til TSI

Nå har en gruppe veteraner fra SSI startet et nytt studio, passende nok kalt Tactical Simulations Interactive, eller TSI. Deres første prosjekt er et rollespill i stil med de gamle Gold Box-spillene.

Bilder fra Champions of Krynn (bilde: Wikipedia).

Spillet heter Seven Dragon Saga, og lar spillerne skape en gruppe eventyrere som de så tar ut i en verden full av eldgamle skatter og farlige monstre. Der må de ikke bare forholde seg kamp, men også utfordrende sosiale og politiske situasjoner, og spillernes valg skal påvirke verden på ulike måter.

Kamp blir selvsagt avansert og turbasert, og det ser ut som spillet vil by på stor frihet og mange forskjellige miljøer å utforske.

Det er David Shelley og Keith Brors som har hovedansvaret for spillet, og med seg har de blant annet Paul Murray. Shelley og Brors har holdt sammen og spilt penn-og-papir-rollespill siden SSI-tiden, og underveis har de også designet sitt eget rollespillsystem. Dette systemet blir spillets fundament.

Å starte et nytt SSI-aktig selskap har lenge vært en drøm for utviklerne, men det er først nå – med suksessen til spill som Legend of Grimrock og Wasteland 2 – at de føler det er mulig å gjennomføre. De vil, i likhet med Wasteland 2-skaperne inXile, forsøke seg på folkefinansiering via Kickstarter. Kampanjen deres har imidlertid ikke startet enda.

Mange av årets største utgivelser i rollespillsjangeren er folkefinansierte. Vikingspillet The Banner Saga sparket året i gang på en solid måte, sommerlanseringen Divinity: Original Sin har vært en voldsom suksess, og straks kommer både Wasteland 2 og Pillars of Eternity i salg.

Siste fra forsiden