I gang med Gran Turismo 6

Polyphony Digital har allerede startet arbeidet på seriens neste spill.

Japanerne bak Gran Turismo-serien er kjent for å ikke ville lansere noe før de er hundre prosent fornøyd med det, noe som nok er grunnen til at Gran Turismo 5 har blitt utsatt så mange ganger i løpet av de siste årene.

Nå er det imidlertid snart klart for utgivelse, og utviklerne i Polyphony Digital kan endelig si seg ferdig med prosjektet som har tatt over fem år av livene deres.

Men de har selvsagt ikke tatt ferie. I stedet har de startet arbeidet med seriens neste spill. Dette bekrefter studiosjef Kazunori Yamauchi overfor bilmagasinet Autoweek. Men han vil ikke si for mye om prosjektet, og grunnen er forståelig:

– Det er ikke noe jeg kan snakke lett om. Det tok 2000 dager å få alle ideene vi ønsket inn i Gran Turismo 5, sier han.

Han forklarer også litt av grunnen til at Polyphony alltid bruker lang tid på spillene sine:

Bilporno.
Bilporno.

– Det første spillet jeg laget var Motor Toon Grand Prix for PlayStation. Det tok et og et halvt år å lage, og i de siste tre månedene før lansering fikk vi tre timers søvn hver natt for å få det ferdig. Så kom folk fra Sony til studioet, og fortalte oss at spillet var godt nok og kunne lanseres. Jeg var utslitt, og tenkte ikke klart. Så jeg overbeviste meg selv om at det var godt nok, og vi lanserte.

Men ting gikk ikke så bra:

– Men det hadde mye jeg tenkte ikke var godt nok enda, og når spillet kom ut påpekte brukerne akkurat det samme. Det angret jeg veldig på, fordi jeg visste at den kritikken ville komme. Siden det skjedde i starten av karrieren min sverget jeg på å aldri la det skje igjen.

Det har vært litt frem og tilbake om hvorvidt det nyeste Gran Turismo-spillet kommer i år eller ikke. Først kom rapporter om at det var utsatt til 2011, så sa Yamauchi at det var ferdigutviklet, og i dag har SCEA-mann Peter Dille bekreftet at spillet kommer i år (i alle fall i USA).

Vi tok en titt på det Gran Turismo 5 på Tokyo Game Show, og vår mann var imponert over detaljnivået, men følte selve kjøremodellen var litt for klinisk. Forhåpentligvis er det ikke veldig lenge til du får se om du er enig.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen