Den legendariske spillutvikleren Hideo Kojima, kjent for sjangerdefinerende spillserier som Metal Gear Solid og Death Stranding, har begynt å tenke på døden. Vel, sin egen død.
I et intervju med Edge Magazine fortalte Kojima at han ga assistenten en USB-minnepenn med spillideer som et slags kreativt testament, etter at han hadde blitt syk og operert da pandemien herjet som verst.
– Før det tenkte jeg aldri på meg selv som gammel. Jeg følte meg ikke slik, og tok det som en selvfølge at jeg alltid kom til å skape, sier Kojima.
– Men så ble jeg syk og mistet evnen til å jobbe. Da begynte jeg å tenke: «Hvor mange år har jeg igjen? Kanskje ti?»
Kojima ønsket å sikre arven til Kojima Productions, studioet han grunnla etter bruddet med Konami.
Kojima har alltid vært kjent for nyskapende ideer, og nylig delte han flere konsepter som aldri kom ble noe av.
Blant dem, et spill der figuren glemmer hvordan man spiller hvis man tar for lange pauser, og et konsept om aldring: Spillet starter med at du er et barn, og etter hvert som tiden går – i sanntid – blir karakteren eldre.
Lite tyder på at Kojima er ferdig med å jobbe, selv om han forbereder seg på det uunngåelige. I tillegg til det kommende Death Stranding 2, jobber han også med en spillefilm basert på universet.