Konsollfokus i Dragon Age-oppfølger

Konsollfokus i Dragon Age-oppfølger

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Ifølge en bruker på det offisielle Bioware-forumet uttalte nylig sjefsdesigner for Dragon Age 2, Mike Laidlaw, at oppfølgeren til fjorårets storsuksess ikke vil komme med nye modifiseringsverktøy, og heller ikke vil ha det taktiske oversiktskartet slik vi kjenner det fra før. Uttalelsene kom i et intervju i september-utgaven av det franske Joystick-magasinet der Laidlaw også kommenterte følgende:

– Av budsjettmessige årsaker har vi fokusert på en tredjepersonssynsvinkel som krever veldig detaljerte teksturer slik at spilleren kan beundre spillet på nært hold. Med en isometrisk synsvinkel måtte vi ha dekket et større område og laget flere teksturer. Det første spillet solgte best på konsoll, så vi velger å gå i samme retning som kundene.

Med mindre vi antar at noe har gått tapt i oversettelsen fra engelsk til fransk, tilbake til engelsk og så til norsk, gir Laidlaw tydelig nok uttrykk for at PC-versjonen ikke er det viktigste for Bioware i øyeblikket.

I konsollversjonen av spillet må vi nøye oss med det vanlige tredjepersonskameraet bak spilleren, uten den såkalte isometriske synsvinkelen. På Bioware-forumet ble det en viss oppstandelse blant tilhengerne, og Laidlaw så seg nødt til å legge til følgende om PC-versjonen:

– Vi jobber fortsatt med kameraet for å få med nøkkelelementene av den taktiske opplevelsen til PC-versjonen. Vi vil sannsynligvis ikke la kameraet gå så høyt som i DA:O. Jeg har alltid ment at nøkkelen til taktisk spilling egentlig er å frigjøre kameraet fra spillfiguren du styrer for å gi presise ordre. Dette finpusser vi nå. Det betyr at du fortsatt kan manøvrere kameraet rundt på slagmarken og gi ordre fra ulike steder, akkurat som i Origins.

Samme modifiseringsverktøy

Når det gjelder modifiseringsverktøyene beroliget Laidlaw sine kunder på følgende vis:

– Verktøyene vi bruker til å lage Dragon Age 2 er veldig, veldig like verktøyet dere allerede har brukt til å lage modfikasjoner til DA:O. De er ikke identiske, siden vi har gjort noen forbedringer internt, men de er nesten like. Derfor er det egentlig ikke noe nytt modifiseringsverktøy å gi ut.

Deretter la han til at det kan bli aktuelt å oppdatere verktøyet som kom med Dragon Age: Origins ved en senere anledning.

Dragon Age 2 kommer i mars 2011 til Xbox 360, Playstation 3 og Windows-PCer. Den første traileren til spillet ventes om en ukes tid.

Kommentarer (45)

Forsiden akkurat nå

Til toppen