Lag et helt spill med Sackboy

Lag et helt spill med Sackboy

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Oppfølgeren til kritikerfavoritt Littlebigplanet har vært det rene mysterium frem til nå. Men nok en gang takket være det amerikanske Game Informer vet vi endelig litt mer om hva vi kan forvente fra Sackboy neste gang.

Det meste som røpes i sniktitten til Gameinformer har med skapermodusen til spillet å gjøre. Littlebigplanet var en liten stor revolusjon, og lot wannabe-spillmakere lage sine helt egne nivåer på en forholdsvis enkel måte. I Littlebigplanet 2 derimot, tas denne filosofien hakket videre. I oppfølgeren kan man nemlig lage sitt eget fullstendige spill, ved å koble sammen nivåer og sekvenser i egen rekkefølge.

Og spillene trenger ikke lenger basere seg på Littlebigplanets egne grunnmekanikker. Takket være et konsept som kalles direct control seat kan vordende spilldesignere justere også på det rent spillmessige i detalj, deriblant kontrollmetode og til og med brukergrensesnittet til spillene.

Det skal være mulig å få Sackboy til å hoppe nøyaktig likt som Yoshi i Yoshi's Island, for eksempel. Eller vil du kanskje ha en bil som styres av PS3-kontrollerens bevegelsessensor? Også fullt mulig.

Spillene man lager er ikke begrensede av sjanger. De såkalte kontrollsetene, som kan plasseres på ethvert objekt i nivåene dine, gjør det mulig å lage det meste, deriblant skytespill, bilspill og rollespill. En av utviklerne skal visstnok ha lagd en Command and Conquer-klone, bare ved å bruke spillets egne verktøy.

De av dere med en forkjærlighet for historiefortelling vil også være interessert i å vite at det følger med videoredigeringsverktøy, som lar oss lage og regissere helt egne mellomsekvenser som binder sammen de ulike nivåene i spillet vårt. I tillegg skal det være mulig å bruke egenlagde lyder og musikk i spillene våre.

Sitter du på rettighetene til en ordentlig god-level fra det første spillet som du gjerne vil utvikle videre kan du også slappe av, alt egenlagd materiale fra det første spillet kan importeres. Man skal også ha større muligheter når det gjelder plassering av fiender i nivåene, og deres oppførsel, Media Molecule snakker om såkalte Sackbots.

Les også: Forsatt litt usikker på Sackboy?
Les også: Little Big Planet vokser videre
Les også: Anmeldelse av Little Big Planet


(Kilde: CvG)

LittleBigPlanet

PS3
Slippdato: 7. november 2008
Sjanger: Gåteløsning
Utvikler: Media Molecule
Utgiver: Scee

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen