Feature

Toppspill som ikke koster skjorta

Lei av mikrotransaksjoner, «loot crates» og sesongpass? Prøv disse spillene

Her er noen eksempler på at man fremdeles kan få store spillopplevelser til en billig penge.

Larian, Colourbox, Blizzard, montasje Gamer.no

I det siste har vi snakket en god del om forretningspraksis i dagens spillindustri, og om prisen på spill nå kontra for ti-femten år siden. Dette er en debatt som er høyst nødvendig å ta sett i lys av en tilsynelatende eskalering blant utgivere av storbudsjettsspill med tanke på nye, kyniske måter å tjene penger på.

De største utgiverne blir tilsynelatende enda mer kalkulerte og pengegriske enn før, og de som skal ta regningen for stadig mer påkostede spillprosjekter er tydeligvis oss spillere.

LES OGSÅ: Hvor langt kan utgiverne gå før vi sier stopp?

LES OGSÅ: Er spill en dyr hobby, eller setter vi for liten pris på spillopplevelser nå til dags?

I lys av dette tenkte vi det var på sin plass å trekke frem en knippe spill som ikke krever store summer fra spillerne – samtidig som de er noen av de beste spillene som har kommet ut den siste tiden. Hvis du er lei av mikrotransaksjoner, «loot crates», sesongpass, Gold-editions og lignende, tilbyr disse spillene timesvis med underholdende spilling og ekstraordinære opplevelser – uten at du trenger å tenke på å kjøpe ekstra ditt og datt i tillegg.

For ordens skyld: samtlige av disse spillene har solgtmegetgodt til tross for sin relativt beskjedne fremtreden, og til tross for at de er utgitt uten hjelp fra en utgiver – med unntak av ett av spillene, som er utgitt i samarbeid med en uavhengig utgiver. Disse spillene er altså tegn på at det går an å gjøre det sterkt kommersielt uten en stor utgiver i ryggen, og på at spill ikke trenger å være ekstremt påkostede for å selge godt i dagens marked.

Det får være nok politikk for nå. La oss snakke om noen skikkelig fantastiske spill.

Merk at prisene som er angitt, er gjeldende i skrivende stund, og at de derfor naturlig nok kan endre seg.

Divinity: Original Sin 2

Pris: 340 kroner på Steam

Divinity: Original Sin 2.
Mikkjel Lønning/Gamer.no

Et av kanskje tidenes beste spill tilhører dette året; det kom ut forrige måned og koster beskjedne 340 kroner på Steam. Dette er oppfølgeren til det opprinnelige Divinity: Original Sin fra 2014. Vi var temmelig fornøyde den gangen, da dette var et glimrende spill, men oppfølgeren klarer utrolig nok å toppe originalen.

Igjen skal vi til fantasiverdenen Rivellon, noen hundre år etter hendelsene i det første spillet. En ond religiøs autoritet har erklært at alle som kan trolldom er kriminelle, og setter følgelig i gang et korstog mot magi. Herfra utspiller det seg en meget oppslukende historie som kan oppleves alene som en ensom eventyrer, eller sammen med andre som en del av gruppen som skal styrte Alexandar the Innocent.

Flere av våre lesere har rettmessig trukket frem nettopp dette spillet som motvekten til overprisede spill med innhold låst bak ytterligere betaling. Divinity 2 renner mildt sagt over av innhold. Det er så mange valgmuligheter å ta, og så mange nydelige miljøer å oppdage. Mer enn nok til at vår anmelder, etter å ha brukt 100 timer fordelt på ni dager, ikke kunne vente med å starte en ny lagring. Ellers trakk vår anmelder frem nydelig grafikk og lydbilde; ekstremt tilfredsstillende gåter og et usedvanlig dypt kampsystem, og belønnet også da spillet med høyest mulig karakter.

Les også
Anmeldelse: Hellblade: Senua's Sacrifice

Selv spillere som ikke har sjangerens hjørnestener, som Neverwinter Nights, Baldur’s Gate og Icewind Dale, på samvittigheten, kan godt ende opp med å forelske seg i det klassiske rollespillet takket være den gjennomsyrende kvaliteten i Divinity 2: Original Sin.

Sjenerøsiteten, blandet med det voldsomme talentet, til utviklerstudioet Larian Studios er en meget hyggelig motvekt til strømninger blant utgivere av storbudsjettsspill akkurat nå. Med tanke på at Divinity: Original Sin 2 kanskje er årets aller beste spill, og samtidig koster betydelig mindre enn spill av samme omfang, er dette definitivt årets røverkjøp.

Les vår anmeldelse av Divinity: Original Sin 2

Hellblade: Senua’s Sacrifice

Pris: 200 på Steam og 249 kroner i PlayStation Store

Hellblade: Senua's Sacrifice.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Over til et helt annet spill som også er såpass bra at vi måtte frem med den aller høyeste karakteren på skalaen vår. Hellblade: Senua’s Sacrifice er utviklet av Ninja Theory, som tidligere har stått for storspill som Dmc: Devil May Cry, Enslaved: Odyssey to the West og Heavenly Sword. Denne gangen har det britiske studioet droppet de store utgiverne og heller gitt ut spillet selv.

Hellblade: Senua’s Sacrifice handler om krigeren Senua og hennes ferd for å bringe sin elsker tilbake fra Helvete. Litt som de mytologiske historiene om Orfeus og Balder, bare langt mer tvetydig og urovekkende. Denne mytologiske verdenen, som vi egentlig kun får et lite glimt av, er en sammenslåing av nordisk og keltisk mytologi, og utgjør en fantastisk fascinerende verden. Det faktum at dette ikke er et åpen verden-spill, gjør ikke noe med innlevelsen, men pirrer bare nysgjerrigheten for hva som er rundt neste sving. Følelsen av å gå dypere ned i det ukjente klarer dette spillet bedre enn noe annet.

Senuas reise er, som du kanskje har gjettet, langt fra enkel. Senua har nemlig ikke bare lys levende demoner foran seg; hun har ganske mange demoner i sitt eget hode også. Spillets umiddelbare vri går ut på at Senua er plaget av sinnsforstyrrelse, og derfor er det uklart hva av det hun opplever som faktisk er ekte, og hva som bare er sinnforvirring i hennes eget hode. Hellblade gjør dette såpass bra – blant annet gjennom sitt lyddesign – at jeg neimen ikke var sikker selv etter endt spilling. Ekstremt ubehagelig var det uansett.

Blant spillene vi trekker frem i denne saken, er nok Hellblade det korteste av dem, men samtidig kanskje det som setter størst inntrykk. Dette spillet tar et nådeløst tak i oss og slipper ikke taket før det er over. De få timene det tar å komme gjennom Hellblade føles som en evighet – et rent helvete – og det er da også hele poenget. Dette er ikke en hyggelig opplevelse; dette er en opplevelse som det tar tid å hente seg fra, og en opplevelse vi alt for sjelden ser i spillmediet.

Les vår anmeldelse av Hellblade: Senua’s Sacrifice

Stardew Valley

Pris: 100 kroner på Steam, 120 kroner i PlayStation Store og Nintendo eShop, og 99 kroner i Microsoft Store

Stardew Valley.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Denne høyst elskverdige livssimulatoren fra 2016, utviklet av Eric Barone (kjent som ConcernedApe), er en slags oppdatert utgave av den klassike serien Harvest Moon, med den samme typen Super Nintendo-grafikk og livlige lydspor, men med en langt større grad av frihet med tanke på hva spilleren kan gjøre.

I Stardew Valley drifter du gården din, sanker avlinger, graver etter ressurser under bakken, slåss mot montre (!) og stifter en familie – alt i ditt eget tempo, naturligvis. Årstidene går mens Barones eget lydspor akkompagnerer dem på aldeles nydelig vis. Det er fantastisk å kjenne på sinnsroen som setter inn mens bitene i gårdslivet faller på plass. Valgfriheten er enorm, og mengden ting man kan gjøre er langt større enn i mange spill som skryter av å ha nettopp dette som sin største styrke.

Alt i alt handler vel Stardew Valley om livet. Vi har sett mange spill som simulerer det dagligdagse livet på ulike måter, men ingen gjør det mer sjarmerende og på mer tiltalende vis enn Stardew Valley. Jo mer man spiller, desto flere muligheter og mekanikker får man tilgang til.

Det er rett og slett så mye å gjøre, så mye penger som skal tjenes, slik at man nesten ikke har tid til alt! Med en gang man tenker slik, sier spillet stopp, og du besvimer og våkner opp i sengen din neste dag, nettopp fordi du har brukt for mye energi på de gale tingene, uten å tenke på din egen helse. Da går det slik. Stardew Valley handler om å jobbe for å leve, ikke om å leve for å jobbe.

Nå som spillet har funnet veien til Nintendo Switch vil forhåpentligvis enda flere finne veien til denne aldeles praktfulle spillverdenen. Stardew Valley gjør seg perfekt på et håndholdt system, samtidig som det fortjener all den oppmerksomheten det kan få. Med tanke på hvor mange timer som kan gå med til dette spillet, er prisen på 100 kroner (pluss eller minus 20 kroner) meget sympatisk.

Stardew Valley.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Hollow Knight

Pris: 100 kroner på Steam

Hollow Knight.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Vi har dessverre ikke dekket Hollow Knight noe særlig hos oss, men anmeldelsene – og tilbakemeldingen fra brukerne på Steam – er usedvanlig positive, og det er ikke uten grunn.

Selv om jeg ikke er så veldig glad i benevnelsen «Metroidvania», så er det en benevnelse som brukes ofte om Hollow Knight. I praksis betyr dette at Hollow Knight er et ikke-lineært plattformspill med flere veier å gå, skjulte skatter og unike sjefskamper. Målet er ganske enkelt å overleve og utforske, og til slutt overvinne alt av fiendlighet i en verden infestert av gigantiske insekter og andre forvridde monstre.

Hollow Knight er mer actionfylt enn Ori & the Blind Forest, og mer fokusert og mindre Dark Souls-tilbedende enn Salt and Sanctuary. Dette spillet drar riktignok en del inspirasjon fra Dark Souls, men utvikler Team Cherry har gjort nok til å få spillet til å føles unikt. Spillet har også en nydelig visuell stil som kan kalles for en krysning av Binding of Isaac og Child of Light. Selv om spillet setter en veldig dyster tone, er det hele gjort med såpass sjarm og humor, slik at man – akkurat som i Binding of Isaac – føler at man går gjennom et helvete som ikke tar seg selv fullt så høytidelig.

Blant spillene i denne artikkelen stikker nok Hollow Knight, kanskje sammen med Stardew Valley, av med prisen for det beste lydsporet. Komponist Christpher Larkin har her kokt sammen Super Nintendo-nostalgi med Wagnersk orkestermusikk, og resultatet er et av de lydsporene du bør legge til på Spotify og høre på også utenom spilløktene.

Hvis du er på utkikk etter skjulte skatter fra 2017, samtidig som du har 100 kroner igjen i spillbudsjettet ditt, bør du virkelig vurdere Hollow Knight.

Undertale

70 kroner på Steam og 129 kroner i PlayStation Store

Undertale.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Toby Fox’ to år gamle bisarre mesterverk er et av de best mottatte spillene gjennom tidene, og har siden lansering samlet opp en temmelig hengiven tilhengerskare. Spillet kom nylig ut til PlayStation 4, og har i prosessen ikke mistet et snev av sjarmen som gjør denne merkelige affæren så utrolig forlokkende.

Noe av det vanskeligste med å skrive om Undertale, er å forsøke å forklare hva spillet faktisk går ut på, men for artikkelens skyld bør jeg jo prøve. Undertale er hovedsakelig et rollespill, hvor den nærmeste referansen blant kjente spill nok er den (nesten) like bisarre Super Nintendo-klassikeren EarthBound.

Man befinner seg i en underverden befolket av monstre som tidligere har levd sammen med mennesker på overflaten. Gjennom en rekke hendelser i starten må man spillerne velge om de skal løse konfliktene gjennom spillet med vold eller med diplomati. Valgene påvirker spillets gang i meget stor grad – nok til at man hovedsakelig har to ulike spill å spille gjennom.

Dette er et av de spillene som ellers er vanskelig å beskrive, men likevel veldig enkelt å anbefale. Det er et spill man nesten må spille selv for å forstå hva det dreier seg om, og hvorfor folk som har spilt det har blitt så fryktelig glad i det. Bare vit at i Undertale vil du finne masse sjarmerende rollefigurer, rørende og morsomme øyeblikk, tonnevis med metafiksjon og latterlig fengende musikk komponert av Fox selv.

Hvis du er på jakt etter noe annerledes, uten å helt vite hva slags type «annerledes» du ønsker deg, er det godt mulig det er nettopp Undertale du har lett etter.

Les vår anmeldelse av Undertale »

Det går an

Hollow Knight.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Her har vi altså noen høyst anbefalte spill som samtidig er snille mot lommeboken. Det er meget betryggende å vite at vågale spill fra indie-utviklere lever i beste velgående, og at de støttes økonomisk fra oss forbrukere.

De viser at det går an, og at vi forbrukere fremdeles setter pris på det som ikke er den fastsatte normen i mediet vårt. La oss fortsette å støtte opp under unike spillopplevelser, slik at de fortsetter å plutselig dukke opp på Steam og PlayStation Store, og ender opp med å bli noen av de beste spillene i de årene de kommer ut.

Fordi et liv med bare griske utgivere og deres generiske storbudsjettsspill, med sesongpass, nedlastbart innhold og «loot crates», ville på sin side vært en tristere, dyrere og mindre spennende spilltilværelse.

Er du enig i utvalget vårt? Ta til kommentarfeltet, og anbefal gjerne andre spill du mener gir god valuta for pengene.

Siste fra forsiden