Sniktitt

Mad Max

Den originale ørkenråneren er endelig tilbake.

LOS ANGELES (Gamer.no): Det er ikke ofte en film produsert for 400 000 australske dollar tjener inn over hundre millioner dollar på verdensbasis. I 1979 gjorde Mad Max nettopp dette, og siden har filmen med sine oppfølgere preget vårt syn på hvordan verden vil se ut etter at samfunnet faller sammen.

Det nærmer seg 20 år siden sist vi hørte noe fra den gærne veikrigeren, men nå er de kloke hodene i Warner Bros. i gang med å gjenopplive den aldrende tøffingen. Tom Hardy har hovedrollen i filmen som etter planen skal være ferdigstilt til neste år. Samtidig får også dataspillere leke seg i postapokalypsens tørre og ubarmhjertige omgivelser.

Få actionhelter er tøffere enn gærne Max.

Åpen ødemark

Under årets E3 avslørte Warner Bros. at Mad Max er under utvikling til både Windows og konsoller. Som om ikke det var nok hadde det svenske utviklerfirmaet Avalanche jobbet såpass lenge på det at de kunne vise frem litt av spillet. Det vi fikk se var åpenbart et svært begrenset utsnitt av spillet, men det ga noen indikasjoner på hvor fokuset kommer til å ligge.

Det var ikke uventet at bilkjøring blir en viktig del av vårt neste møte med Max. Store, for ikke å si enorme landområder ble vist frem, og det ser ut til at man vil ha muligheten til å fritt kjøre rundt og utforske. Nye områder låses opp etter hvert som historien i spillet går sin gang, men hvilke utfordringer helten vår møter fikk vi ingen innsikt i. Det blir interessant å se om spillet blir historietungt, eller om de velger å lage en ren sandkasseopplevelse med valgfrie oppdrag. Så langt kan det se ut til at Mad Max blir en ganske fri opplevelse.

Ikke overraskende var spillets omgivelser preget av sanddyner og golde områder. Lite liv var å spore, men små enklaver av bygninger var spredt ut over det store kartet. Det ble uttalt at denne versjonen av den australske klassikeren ville finne sted i en moderne utgave av ødemarken. Nøyaktig hva dette innebærer var litt vanskelig å få grep om, men kanskje handler det om hva slags biler og våpen som er tilgjengelig.

Forvent deg ville biljakter og store eksplosjoner.

Den ensomme rytter, eller?

Mens Max tøffet avgårde i ødemarken kom det plutselig noen tvilsomme typer med skumle intensjoner kjørende opp på siden. Med ett var helten vår i en kampsituasjon, og denne utspant seg utelukkende i høy hastighet. Bilene braket sammen, skudd ble avfyrt, alt vi forventer fra en biljakt i Mad Max. Denne gangen måtte ikke veikrigeren hanskes med slemmingene alene, for på et rudimentært lasteplan på bilen stod nemlig en storvokst type som hjalp til. Kanskje har Max en partner i dette spillet?

Det skal finnes et utvalg av kjøretøy å velge mellom i ødemarka, og mange muligheter til å oppgradere dem. Ved å samle opp deler fra nedkjempede landeveisrøvere vil Max kunne forbedre ytelsen på bilen sin, og også mekke sammen mer effektive våpen. Det å holde liv i kjøretøyet ditt virker som en viktig oppskrift for å overleve i de fiendtlige omgivelsene..

Den robuste ødemarksfareren vil ikke være begrenset til førersetet i en bil. Vi fikk se Max til fots også, hvor han tok knekken på slemminger med ulike våpen. Han skal kunne bruke nevene, kniver, og hagler, og trolig stopper ikke arsenalet hans der. På et tidspunkt observerte vi ham liste seg innpå en intetanende fiende. Utviklerne presiserte at det på tross av dette ikke kommer til å være store muligheter for sniking i spillet, men at litt lusking kan forekomme.

Veikrigeren kan å sparke fra seg.

«And it was here, in this blighted place, that he learned to live again»

Les også
Anmeldelse: Mad Max

Mad Max-filmene har på mange måter definert en egen post-apokalyptisk estetikk. Det ressursløse og ubarmhjertige ødelandet inspirert av australske omgivelser, kombineres med en «crust punk»-stil hvor nagler og lærklær møter hanekammer og ansiktsmasker. Kast inn noen psykotiske gærninger så har man en setting vi kjenner igjen fra spill som Fallout, Rage og Borderlands.

Et spørsmål det er verdt å stille er om ikke denne stilen begynner å bli litt oppbrukt? Jeg skulle gjerne sett flere nye settinger i spill, men samtidig er det vanskelig å være for kritisk når det tross alt er snakk om opphavet til denne stilen. Så vidt meg bekjent har det ikke kommet ut noe Mad Max-spill siden NES-spillet fra 1990. Siden spillere verden over tydelig har trykket denne estetikken til sitt bryst, burde kanskje dette spillet ha vært laget for flere år siden?

Min største frykt er at spillet skal ende opp som Rage. Der forsøkte utviklerne å blande bilkjøring med førstepersonsskyting, og endte opp med at ingen av delene var ordentlig tilfredsstillende. Spillet trenger også en levende verden som man ønsker å utforske, og ikke minst interessante personligheter som spilleren ønsker å lære mer om. Klarer de å få dette til ender de raskt opp med å prikke inn det spillet som Rage kunne vært.

Kinofilmene ble som kjent spilt inn i Australia med lokale skuespillere. I denne spillmatiseringen har utviklerne droppet den australske aksenten, og dette har skapt en del furore på Internett. Trolig vil ikke spillopplevelsen svekkes nevneverdig av mangelen på utbrudd som «blimey!» og «crikey!», men du bør stålsette deg for en mer amerikansk utgave av den originalt australske actionhelten.

Spillet skal komme ut en gang til neste år.

Konklusjon

Det er deilig at Max endelig vender tilbake med nye eventyr. Dette er et spill mange har ønsket seg lenge, og flere har forsøkt å lage tilsvarende opplevelser med blandet hell. En av utfordringene spillet står ovenfor er nå å skille seg ut fra de andre spillene som har tatt i bruk stilen og følelsen som Mad Max representerer.

Den svenske utvikleren Avalance som har ansvaret for utviklingen, har tidligere produsert de elleville sandkassespillene i Just Cause-serien. Mad Max-demonstrasjonen bar ikke preg av å ha de samme overdrevne elementene i seg, men vi kan håpe at de klarer å fylle den store verdenen med spennende innhold på samme måte som de gjorde i Just Cause 2.

Vi ble vist litt bilkjøring og litt kamp med ulike våpen, men fikk ikke et godt overblikk over hvordan det hele skal sys sammen. Siden spillet ikke har tatt undertittelen «Fury Road» som den nye filmen har er det naturlig å tro at vi får servert en unik historie. Hvordan vil den knytte sammen de løse elementene vi nå har fått se? Vil Max måtte kjempe mot de harde omgivelsene i tillegg til fiendene i spillet? Hvordan balanseres «bilspillet» med andre elementer?

På dette stadiet er det langt flere spørsmål enn svar, og derfor er det vanskelig å være kritisk. Det er moro at Warner forsøker å gjenopplive Mel Gibsons gamle actionikon, og det blir svært spennende å se hva slags spill dette ender opp med å bli. Så langt kan vi i grunn bare konstatere at utviklerne ser ut til å skjønne hvilke grunnelementer som bør være på plass i et Mad Max-spill, og håpe at de klarer å sette disse sammen riktig slik at vi får den fullverdige veikrigeropplevelsen vi alle ønsker.

Les også: Sniktitt på åpen verden-satsingen Watch Dogs
Les også: Mirror's Edge 2 blir åpen verden-spill

Trailer for Mad Max-spillet.

Siste fra forsiden