Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

En stemingsfull mytefortelling leder an mobilspillene.

1: Side 1
2: Side 2

Påsketiden er snart over oss. Noen tar med bøker på påskefjellet, andre er mer interessert i å trekke frem radioen. Selv lader jeg opp telefonen og nettbrettet med spennende apps som skal hjelpe meg å komme meg gjennom ferietiden. Etter en lang og strabasiøs ute på fjellet er det nemlig ypperlig å krype inn i hytta, slenge skrotten foran ovnen og sveipe på berøringsskjermen.

Denne måneden kan vi blant annet by på et spill basert på en gammel svensk skikk som bør spilles alene i et mørkt rom, helsprø fisking der du veksler mellom å lirke med sluken og plaffe ned fisk med våpen, samt en etterlengtet oppfølger til et supert golfspill.

Year Walk

Year Walk.

Sjanger: Gåtespill Pris: 28 kr Type: iPad og iPhone Utvikler: SimogoKan kjøpes her

Er det én ting Simogos nye mobilspill Year Walk kan skryte av, er det den intense stemningen. Fra å stå bak det sjarmerende idyllspillet Bumpy Road og rytmespillet Beat Sneak Bandit har nemlig den svenske utvikleren tatt steget mot en helt annen type opplevelse – førstepersons horror.

Du vandrer gjennom et snøkledt landskap og , med en smådiffus historie som bakteppe. Enkle sveip i alle retninger dirigerer figuren din gjennom landskapet. Anbefalt pensum er Year Walk Companion – en gratisapp som fyller inn mye bakgrunsinfo og kontekst, omtrent som et oppslagsverk for denne nordiske verdenen.

Year Walk-trailer.

Ja, for selv den skarveste nordmann vil kjenne igjen noen distinkte enkelte konsepter og myter her, slik som huldre og ulykkebringende ravner. Simogo har laget en enkel, men detaljert stemningsfull verden som det er en fryd å leve i, selv om opplevelsen er over etter kort tid.

Myst-lignende gåter står for utfordringen her, og sitter du fast kan det være verdt å ta en titt i Companion-appen. Det er likevel ikke gåtene som er fokuset her. Med vakker og ikonisk grafikk, samt et svært passende og sombert lydspor trekkes du inn i spillet, og Simogo slipper ikke taket før de har loset eg gjennom årsgangen.

Ridiculous Fishing

Ridiculous Fishing.

Sjanger: Arkade Pris: 21 kr Type: iPad og iPhone Utvikler: VlambeerKan kjøpes her

Les også
Sniktitt:

Det spørs om utvikler Vlambeer har sett seg lei på dramaet og intrigene rundt Ridiculous Fishing, nå som de endelig har fått produktet ut døra. Nå bør det være spillet som er i fokus, og ikke Gamenauts’ uheldige konsepttyveri.

Spilltittelen er i dette tilfellet svært beskrivende; du kaster ut et snøre, lar det synke så langt ned som mulig uten å treffe på fisk. Du manøvrerer det hele ved å tilte på telefonen. Når du så er på tur opp igjen gjelder det å huke tak i så mange amfibier som mulig. Helsprøtt blir det likevel ikke før du når overflaten – fiskeren tar frem tung skyts og plaffer ned fiskene som farer opp mot himmelen. Etterpå strømmer pengene inn.

Ridiculous Fishing-trailer.

Du kan bruke pengene på å oppgradere alt fra snørelengde til krok og arsenal. Ved å huke tak i stadig nye fisk avanserer du mot ukjent vannterreng og nye utfordringer.

Ridiculous Fishing prøver aldri å være mer enn det er; et hyggelig og sjarmerende lite mobilspill. Rytmen mellom de ulike aktivitetsstadiene er svært velfungerende, og bygger en form for spenning for hvert eneste kast. Det hjelper også at musikken og grafikken er svært tiltalende.

Super Stickman Golf 2

Super Stickman Golf 2.

Sjanger: Arkade Pris: 7 kr Type: iPad, iPhone og Android Utvikler: Noodlecake StudiosKan kjøpes her

Oppfølgeren til ett av de bedre golfspillene som er å få på mobilplattformer byr på mye av det samme som forgjengeren. Super Stickman Golf 2 knabber både kontrolloppsett, fysikkfølelse og grafikk fra lillebror, men makter dog å ta det hele en smule lenger.

I det todimensjonale spillet bruker du to piler for å bestemme slagretning, og et standardisert kraftmeter som aktiveres ved trykking. Det lønner seg sjelden å bare kline til, og man belønnes om man tar det mer med ro og vurderer terrenget.

Super Stickman Golf 2-trailer.

Sandbunkere, vanndammer og bunnløse avgrunner ligger mellom golferen og «greenen». I tillegg slenger utvikleren inn noen uventede terrengvarianter, slik som klistrete vegger og portaler. Det er dog litt synd at det ikke tar av før man har pløyd gjennom en god del brett. Vanskelighetsgraden kan bli litt på den krasse siden også, selv om jeg setter pris på en god utfordring.

Det hele toppes med spesialballer som kan få deg ut av kniper. Disse har man et begrenset antall av, men det føles ikke ut som om spillet knuger for hardt. Til syvende og sist er ikke Super Stickman Golf 2 en stor forbedring over forgjengeren, men mer av det samme.

Gravity Duck

Gravity Duck.

Sjanger: Plattform Pris: 7 kr Type: iPad og iPhone Utvikler: Ravenous GamesKan kjøpes her

League of Evil-gjengen i Ravenous Games prøver seg på noe nytt. Det todimensjonale perspektivet vedvarer, likeså den polerte pikselgrafikken og d-pad-navigeringen. Det som likevel skiller Gravity Duck fra sitt spillsøskenbarn er tyngdekraftfokuset.

Som snytt ut av Terry Cavanaghs design for superdupre VVVVV snur du nemlig opp ned på verdenen for å navigere fra A til B. Vel og merke er ikke Gravity Duck i nærheten av å nå den nevnte indieyndlingen til knærne, ikke bare fordi det er et mye mindre gjennomført spill, men også fordi formelen aldri utvikler seg.

Gravity Duck-trailer.

De første brettene virker å love en utvikling som aldri kommer. Gravity Duck forblir enkelt hele veien gjennom, og kunne nok hatt godt av litt mer inspirerte brett etter hvert. Det er mye fullstoff her.

Likevel er det verdt å ta en snartitt på hva Ravenous Games har kokt sammen her. I en måned med et stort spenn i kvalitet på mobilspill er Gravity Duck verdt å prøve, men kun om du ikke har brynet deg på tyngdekraftmoro i They Need to be Fed eller andre lignende konkurrenter i det siste.

1001 Attempts

1001 Attempts.

Sjanger: Arkade Pris: 7 kr Type: iPad og iPhone Utvikler: Clickgamer.comKan kjøpes her

Et litt mer positivt utsalg på tyngdekraftskalaen finner vi i 1001 Attempts. Dette enkle arkadespillet omfavner det enkle, og ber deg om å leve så lenge som mulig ved å hoppe fra bunn til topp etter som nye hindringer dukker opp på skjermen. Det krever mye timing og øving.

Underveis skal du plukke opp små poengnoder som dukker opp jevnlig. Målet er å karre til seg en så stor poengsum som mulig før du før eller siden går av med en kjapp død som følge av misilangrep, uhumske tagger eller laserstråler.

1001 Attempts-trailer.

Estetisk sett ligner 1001 Attempts mye på en mer minimalistisk utgave av Super Crate Box. Enkel pikselgrafikk skaper et oversiktlig bilde av spillsituasjonen til en hver tid, og gagner hvert eneste frenetiske øyeblikk.

Med 1001 Attempts gjelder det nemlig å holde tunga rett i munnen for å unngå farene som spretter veggimellom. Som et enkelt arkadespil fungerer det helt ypperlig, og hver runde er som regel over på under et par minutter. Det er ikke et dypt spill, men er så gøy at det heller ikke trenger å være det.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden