Mario Kart: Double Dash!!

I 1992 kom det første Mario Kart-spillet ut på SNES og ble med sin utrolige spillbarhet, fantastiske grafikk og strålende multiplayer kombinert med sjarmen fra alle de gode og kjente Nintendo-figurene.

Rare valg
Nintendo har tatt noen mild sagt rare valg med Mario Kart: Double Dash!!. For det første har de fjernet muligheten til å hoppe som du har hatt i alle de andre Mario Kart-spillene noe jeg synes er veldig synd. De har også fjernet spøkelset. For å stjele andres ting nå må du kjøre inni dem, enten mens du bruker en stjerne eller en sopp. Du kan også slå ut våpnene fra hånden til de andre - noe som er veldig gøy. Likevel savner jeg et spøkelse som i hvert fall kunne gjort deg usynlig. Det må også nevnes at når du kjører alene har du to knapper til å avfyre et våpen, men ingen til å se deg bakover som kunne vært veldig nyttig når du skal kaste våpen bakover.

Det siste rare valget Nintendo har foretatt seg er at du ikke kan kjøre kun én bane samtidig som du kjører mot datastyrte konkurrenter. Vil du kjøre alene mot dataen er "Grand Prix" det eneste valget. Vi har "time trial", men det kan bli litt kjedelig til tider når det verken er konkurrenter eller våpen med. Dette kunne ikke ha vært vanskelig å få til. Du kan kjøre hvilken bane du vil hvis det er flere spillere, men heller ikke her har du muligheten til å ha med datastyrte konkurrenter noe som må sies å være skuffende.

Middels teknisk
Grafikkmotoren som benyttes i spiller er den samme som "Super Mario Sunshine" brukte og selv om det ikke er den mest teknisk overbevisende grafikken vi har sett er den langt fra dårlig. Akkurat som "Super Mario Sunshine" er spillet utrolig livlig og fargerikt. Spillet holder hele tiden en stabil framerate på 60 bilder i sekundet gjennom hele spillet, også i multiplayer. I et spill som Mario Kart: Double Dash!! er det viktigere at det ikke kommer plutselige fall i frameraten eller at tingene går sakte enn grensesprengende grafikk. Det er tross alt spillbarheten som har gjort serien legendarisk. Ellers passer grafikken veldig bra til det tegneserieaktige uttrykket som spillet har.

Musikken er det derimot mer å trekke ned på. Her henger mye igjen etter gamle dager med cartridge og lite plass. Det har vært liten utvikling fra N64 sine dager og det er det samme som blir spilt om og om igjen hele tiden. Hver karakter har et par kommentarer de sier når de kommer over mål. Disse er ganske morsomme, men etter en stund har du hørt dem alle sammen. Musikken er også for så vidt grei om den ikke hadde blitt spilt om igjen et ukjent antall ganger. På den andre siden kan du jo dette få fram litt av den gode retro-følelsen.

Så er det banene. Banene stammer selvsagt enten fra kjente og kjære Nintendo-spill eller så er de basert på en Nintendo-karakter. Mange av banene her er veldig gode og utfordrende, men dessverre gjelder ikke det alle. Noen av banene er for trange, lite oppfinnsomme og krever mer flaks enn ferdighet for å vinne. Trange baner gjør at våpen raskt blir viktigere enn kjørekunnskaper. Jeg skulle også ønske Nintendo kunne også ha gitt oss noen flere baner. Dette hadde vært en flott ting å låse opp og forbedret holdbarheten. De fleste battle-banene er gode, men heller ikke her hadde litt mer oppfinnsomhet og flere baner gjort noe.

Multiplayer: Den store styrken
Mario Kart: Double Dash!! er for så vidt et godt spill i singleplayer, men det er når du får i gang multiplayer det virkelig begynner å svinge. I tillegg til å kjøre to stykker (evt. fire på to biler) i Grand Prix-modusen har vi den vanlige multiplayer-modusen hvor opptil fire stykker han kjøre mot hverandre uten datastyrte motstandere. Vi har også tre sinnsykt morsomme "battle"-moduser. Vi har selvsagt den klassiske kampen hvor hver spiller har tre ballonger, alle de vanlige våpnene pluss et par spesialvåpen er tilgjengelig. Hver gang du blir truffet av et våpen mister du en ballong og det er om å gjøre å være den siste som sitter igjen med mist en ballong. En nyhet her er at det faktisk går an å stjele en ballong fra motstanderen. I tillegg har vi nå fått "Bob-omb Blaster" der våpnene er byttet ut med bomber og hver spiller kan bære mangfoldige bomber på en gang. Det er om å gjøre å være førstemann til å få tre stjerner. Man får en stjerne hver gang man treffer en av de andre, men mister også en når andre treffer deg. Med fire spillere på hver sin bil blir dette er fyrverkeri av eksploderende bomber.

Siste, og undertegnede sin favoritt, er "Shine battle" hvor det er om å gjøre å holde en "shine" fra Super Mario Sunshine når tiden går ut. Når en person har "shine"-en tikker tiden nedover fra ett minutt, og de andre spillerne skal prøve å stoppe dette ved å slå og kaste våpen på personen som har "shine"-en. Når de har truffet ham mister han den, deretter er det førstemann til mølla. Ettersom hvilket våpen du bruker for å stjele "shine"-en går tiden enten oppover eller står stille mens den ligger på bakken og ingen har den, men tiden overstiger aldri 60 sekunder. To biler med to stykker på skaper en utrolig stor stemning i alle de tre "battle"-spillene.