Sniktitt

Mafia 2

Mer gangstermoro på vei

Dette blir et av årets største spill.

1: Side 1
2: Side 2

Vakkert utseende

Blant de klart viktigste nyvinningene i dette spllet finner man den rykende ferske grafikkmotoren Illusion Engine, som har vært under utvikling i tre år spesielt for Mafia 2. Denne legger til rette for nydelig grafikk og fantastiske mellomsekvenser som er genert av motoren alene. Figurmodellene er nærmest skremmende realistiske, og med et spekter av 250 ulike modeller som igjen eldes og forandrer seg etter hvert som spillet utvikler seg lover 2K Czech en helt unik glød og livlighet i Empire Bay.

Fysikkmotoren er heller ingenting å kimse av. Blant mulighetene den åpner for finner vi en svært detaljert bilfysikk som realistisk skildrer skader og slitasje, noe som ble demonstrert gjennom en heftig hinderløype som tydelig viste hvor detaljert skadesimuleringen er. Den generelle biloppførselen er også gjort på en bra måte, og forskjellen mellom de blodferske sportsbilene fra starten av femtitallet og de gamle sørpetrege luksusbilene fra trettitallet er svært tydelig.

Et annet aspekt av fysikkmotoren er kampsystemet. Her kan man bruke omgivelsene som våpen og ødelegge de med fienden din som våpen. Det finnes også 70 forskjellige dødsanimasjoner som bestemmes av hvilket våpen du bruker og hvor du treffer. Et hodeskudd er ikke et hodeskudd, og det er spennende hvor mange kreative måter å dø på de har greid å skvise inn i et i utgangspunktet enkelt kampsystem..

Dype oppdrag

Eksempelet vi fikk fra selve spillet var et sentralt oppdrag fra begynnelsen av historien. Du og barndomsvennen din Joe blir beordret til å ta livet av en sentral mafiasjef, og vi ble vist hvor komplekse mange av oppdragene i dette spillet visstnok skal bli.

Oppdragene er gjerne delt inn i flere sekvenser, og i vårt eksempel ble vi sendt på tur for å hente forkledninger, kompanjonger og det aktuelle våpenet. I motsetning til hvordan oppdragene i for eksempel Grand Theft Auto-serien har fungert er det her satt fokus på lengre og mer innholdsrike oppdrag. Store mengder dialog, muligheten til å utføre oppdrag på flere måter og større oppdrag generelt skal være stikkord her, og det lover godt.

Det nevnte attentatet gikk ikke som planlagt, og man ender opp med å måtte løpe etter målet for å likvidere det på mer konvensjonelle måter. Her fikk vi et godt innblikk i hvordan skuddvekslingene i spillet forekommer, og de var definitivt av det oppsiktsvekkende slaget. Blant nøkkelpunktene finner man et avansert dekningsystem som lar deg bevege deg fra sted til sted uten å ta skade. Dessuten var det herlig hvor merkbar den grundige fysikkmotoren var når skuddene ikke traff målet. Trebjelkjer splintres, flasker knuses og stedet så etter kort tid ut som et bombemål.

Suveren detaljrikdom

Siden dette spillet hovedsakelig fokuserer på historiefortelling har utviklerne lagt ned utrolig mye arbeid i omgivelsene fremfor å legge energien i å lage en lekeplass i bystørrelse. Resultatet er en unik detaljrikdom over hele fjøla. Historien er fullstendig lineær og åpner for få personlige valg, men utviklerne insisterer på at dette er nødvendig for å kunne gjennomøfre spillet på den måten de ønsker. Målet til 2K Czech har vært å skape en filmlignende opplevelse, og alt tyder på at de lykkes med det.

Et av eksemplene på hvor ekte dette spillet skal oppleves er hvordan innbyggerne interagerer med hverandre. Ingen av de mange figurene som spaserer i gatene skal være hardkodet oppførselsmessig, og de er like tilbøyelige til å stoppe opp for å tenne på en sigarett som de er til å spasere ned til den lokale skopussergutten på hjørnet for å få seg en billig skopuss. På samme måte følger ikke bilene direkte instruksjoner, men oppfører seg i forhold til omgivelsene.

Også omgivelsene er dynamiske og i konstant forandring, noe som ble demonstrert ved at vi fikk se den samme leiligheten med flere års mellomrom. Store forandringer som ulike innredningsstiler oppdages enkelt, men også trivialiteter som ulike ukeblader og baderomstepper ble vist. 2K Czech har gjort hjemmeleksene sine, og jeg er ikke rent lite spent på hvordan byen i sin helhet ender opp.

Konklusjon

Det er ingen tvil om at det har vært store forventninger til Mafia 2 helt siden det ble annonsert, og det vi har sett gjør ingen skam på den fantastiske forgjengeren. Med en klart definert stilretning, realisme i høysetet og en tilsynelatende solid historie er etter all sannsynlighet duket for et nytt godt eventyr i sann Mafia-stil. Det gjenstår riktignok en god del arbeid for at dette spillet skal være klart for butikkhyllene, men jeg har all tro på at når vi kommer til høsten sitter vi med et av årets største spill i hendene.

Diskuter artikkelen i forumet

Mafia II
Windows
Mafia II
PlayStation 3
Mafia II
Xbox 360
1: Side 1
2: Side 2

Les også

Siste fra forsiden