– Metacritic burde være irrelevant

Utviklerveteranen Warren Spector liker ikke å redusere suksess til tall.

Spilldesigner Warren Spector har ikke mye til overs for nettstedet Metacritic. Dette kommer frem i en spalte i nyeste utgave av GamesIndustry International (via PC Gamer).

Metacritic er et nettsted som samler anmeldelseskarakterer fra forskjellige nettsted og regner ut et snitt. Siden opererer med en egen algoritme for hvilke nettsteder som teller tyngre enn andre.

Spector myser skeptisk på praksisen om å legge sammen nettsteders poengsummer og karakterer i en smeltedigel, og smi ut en totalsum av resultatet. Denne poengsummen blir som oftest stående som et kvalitetsstempel. Dette er ikke en gangbar måte å vurdere artistisk suksess på, mener den godlynte spilldesigneren.

Warren Spector under GDC 2013 (Foto: Audun Rodem, Gamer.no)
Audun Rodem, Gamer.no

– På sitt beste belønner Metacritic de spillene som er konvensjonelle og lettforståelige blant kritikere og spillere. Nye og utfordrende idéer er naturlig nok splittende og lett å misforstå. Å samle meninger på denne måten tilbyr i beste fall håp og veiledning for de som ønsker få mest mulig profitt, men for alle andre er det lite å hente, skriver Spector.

Den mye omtalte utvikleren forteller videre at hans to siste spill, Epic Mickey og Epic Mickey 2: The Power of Two er de spillene som har solgt best i løpet av hans karriére, på tross av de ligger i middels-sjiktet på Metacritic.

– Anmeldere og noen spillere foretrakk sikkert Deus Ex og Thief (og jeg har nok av fanbrev som beviser det!), men jeg har fått betydelig flere brev og mer inderlig respons ut av Epic Mickey-spillene en jeg har fått på grunn av Deus Ex.

– Min definisjon av suksess – det å gi spilleren muligheten til å forme unike opplevelser og å tilby ting de aldri har sett eller gjort tidligere i spill – ble gjort best i spill som ikke har tatt av på Metacritic, sier han.

Epic Mickey-serien har solgt bedre enn noen andre av Spectors spill.

Var ett poeng unna bonus

Deus Ex- og Epic Mickey-skaperen setter fingeren på et betent område. En Metacritic-poengsum er en kvantifisering av meninger, noe som mange mener er problematisk. River man karakteren ut av konteksten den har i anmeldelsen, er det vanskeligere å vite hva den betyr.

Nettstedet fikk også en del negativ oppmerksomhet etter at det kjent at enkelte utgivere opererte med kontrakter som garanterte bonuser til utviklere, avhengig av hvilken poengsum spillet greide å oppnå på Metacritic. Fallout: New Vegas er nok det fremste eksemplet, der Obsidian ble lovet en bouns om spillet fikk over 85 på Metacritic. Dessverre for utvikleren nådde de bare opp til 84.

Les også: Stilling krever spill med Metacritic-snitt på 85
Les også: Telltale innrømmer juks på Metacritic

Siste fra forsiden