Blizzard - overlevelsesspill

Nye detaljer om Blizzards kansellerte overlevelsesspill

Hadde vært i utvikling i seks år.

Activision Blizzard

TLDR

  • I forbindelse med oppsigelsen av nesten 2000 ansatte hos Activision Blizzard, valgte Microsoft også å skrote et overlevelsesspill kalt Odyssey.
  • Odyssey, som hadde tatt seks år å utvikle av et team på over 100 utviklere, møtte utviklingsproblemer på grunn av ledelsens insistering på å bruke spillmotoren Synapse.
  • Blizzard har nå bestemt seg for å fokusere på prosjekter med større potensial for fremtidig vekst, og mange av utviklerne som jobbet med Odyssey skal ha vært blant de som ble avskjediget.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Torsdag kom nyheten om at Microsoft sier opp 1900 ansatte, primært hos Activision Blizzard. I den forbindelse gikk et overlevelsesspill Blizzard har jobbet med også i bøtta, og i dagene etter har det kommet flere detaljer om det kansellerte prosjektet.

Det er Bloomberg som kan fortelle at prosjektet gikk under arbeidstittelen Odyssey. Blizzard skal ha brukt de siste seks årene på å utvikle spillet, med et team som besto av mer enn 100 utviklere da Microsoft til slutt svingte med kanselleringsøksa.

Kilder med kjennskap til situasjonen forklarte at Odyssey skulle bli et spill på linje med Minecraft eller Rust. Med andre ord et overlevelsesspill der man jakter på monstre, sanker ressurser, bygger baser og holder seg i live så lenge som mulig. Spillet skulle støtte opptil 100 spillere på samme kart.

Konseptkunst fra det nå kansellerte spillet.
Activision Blizzard

Arbeidet støtte imidlertid på problemer knyttet til valg av spillmotor. Planen var å bruke Unreal Engine, men ledelsen insisterte på Synapse – Blizzards egenutviklede motor opprinnelig laget for mobilspill. Arbeidet gikk langsomt og da Odyssey ble offisielt avduket i 2022 var det enda mange år unna lansering.

Internt var det et lite håp om at Microsofts oppkjøp skulle føre til endringer. Sånn skulle det imidlertid ikke gå. Ifølge Blizzard skal selskapet i stedet fokusere på prosjekter som har mer potensial for fremtidig vekst. Angivelig var flere av de 100 som jobbet på Odyssey inkludert i gruppa som ble avskjediget denne uka.

LES OGSÅ: Unity sier opp en fjerdedel av alle ansatte »

Siste fra forsiden