Nyversjonen av Half-Life blir kommersielt spill

Gjenopplev Gordon Freemans første eventyr i Black Mesa.

Vi aner fortsatt ikke når Valve har tenkt å fortsette sagaen om Gordon Freeman og Half-Life-universet, men det er snart duket for et gjensyn med den nerdete spillhelten. Gratismodifikasjonen Black Mesa har nemlig utviklet seg til et kommersielt spill som skal lanseres på Steam.

Black Mesa ble opprinnelig lansert i fjor, og er et forsøk på å gjenskape det originale Half-Life i den nye Source-motoren. Dermed får vi oppleve Gordon Freemans første møte med de utenomjordiske skumlingene som har tatt kontroll over verden når Half-Life 2 starter, med ny grafikk og uten mange av de foreldede elementene fra originalspillet.

Klassiske sekvenser i ny drakt.

I utgangspunktet var Black Mesa et uoffisielt fritidsprosjekt, men I stedet for å sette foten ned og sende advokatene sine etter skaperne har Valve altså gitt skaperne tilgang på hele motoren og muligheten til å tjene penger på arbeidet sitt.

Vurderte å si nei

Utviklerne beskriver Valves tilbud som en utrolig ære, men samtidig et tilbud de hadde problemer med å akseptere:

– Vi hadde aldri penger i tankene da vi startet med Black Mesa. Teamet vårt er bygd opp av gjennomsnittlige, hardtarbeidende mennesker, og ingen av oss ble med på teamet for å tjene penger. For oss er dette et rent kjærlighetsprosjekt, og vi tror den filosofien har bidratt til spillets kvalitet, skriver teamet på det offisielle forumet.

Spillet ser langt bedre ut enn 1998-versjonen.

Det skal være to grunner til at utviklerne nå har valgt å godta tilbudet. Den første er full tilgang på Source-motoren lar dem takle og fikse begrensninger i stedet for å jobbe rundt dem, og at de mener dette vil gjøre spillet bedre. Den andre er enkelt og greit at de trenger finansiell støtte.

Planen skal nå være å lansere spillet til en «relativt lav pris», samtidig som det også vil komme en ny gratisutgave av modifikasjonen. Utgiverne ønsker også å legge ut kart og spillinnhold som «open source» slik at andre kan bruke det i sine prosjekter.

Det er uansett lenge til Black Mesa blir ferdig – den siste delen av spillet, som foregår i litt andre miljøer enn den første, er nemlig langt fra ferdigutviklet og utviklerne har i hovedsak brukt det siste året på å overføre Black Mesa til Source-motoren og fikse feil.

Hvis du fortsatt ikke har opplevd Half-Life-serien kan du lese våre anmeldelser av Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One og Half-Life 2: Episode Two. Du kan også ta en titt på hvordan det originale Half-Life artet seg ett år før lansering.

Siste fra forsiden