PC-spilling opp 20 prosent i 2010

Digital distribusjon får æren for økt spillsalg.

Trodde du PC-spillingens tid var på hell? Nei, det gjorde ikke vi heller. Og nå kan PC Gaming Alliance vise frem tall som understreker dette, ifølge IGN.

PC-spillmarkedets inntjening økte med hele 20 prosent i 2010, sammenlignet med året før – drøye 16 milliarder dollar dro PC-spill inn i fjor.

Det kinesiske spillmarkedet alene sto for 4,8 milliarder dollar, mens USA, Europa og Japan til sammen sørget for drøye sju milliarder dollar i inntjening – opp 19 prosent fra 2009.

Det er den digitale distribusjonen som får mye av æren for det økte spillsalget. Ved å unngå omveien om spillsjappa på hjørnet ender spillutviklerne selv opp med en større del av profittkaka.

– Søkelyset har definitivt blitt rettet tilbake mot PC-spillmarkedet. En av de største faktorene som driver denne bevegelsen fremover er innovative forretningsmodeller som gjør spill mer tilgjengelige via digital distribusjon. Store spilldistributører ser på digital inntjening på PC-plattformen som en av hovedområdene for vekst. De gode resultatene for PC-spillmarkedet i 2010 resulterer i at betydelige summer vil investeres tilbake i PC-spillmarkedet, forklarer PC Gaming Alliance-sjef og Intel-analytiker Matt Ployhar.

Det kan altså se ut som om Steam kan forvente seg konkurranse på den digitale fronten fremover.

Hva tror du? Står det fysiske spillmediet foran en vanskelig tid? Diskuter i forumet!

Siste fra forsiden