Prisen på Kinect avslørt

Nettbutikken til Microsoft viser hva du må betale for bevegelsessensoren.

(Spillmagasinet.no): Microsoft har ikke selv annonsert en pris på bevegelsessensoren Kinect, og når nett nettsider som Amazon, Walmart og Best Buy oppgir en pris på 150 dollar, kan Microsoft hevde det kun er snakk om spekulasjoner.

Kinect koster 150 dollar i nettbutikken Microsoft Store.
Kinect koster 150 dollar i nettbutikken Microsoft Store.
Kinect plassert foran den nye Xbox 360-modellen.
Kinect plassert foran den nye Xbox 360-modellen.

Men når Microsofts egen nettbutikk, Microsoft Store, oppgir den samme prisen? Da er det rimelig å anta at Kinect får en prislapp på 150 dollar.

Regnet om til norske kroner, blir det rett i underkant av 1000 kroner. Tradisjonelt blir kroneprisen høyere enn dollarprisen, og tommelfingerregelen er å gange prisen i USA med 10. Da havner vi et sted mellom 1000 og 1500 kroner her til lands.

1200 kroner på Game.no

Det stemmer godt overens med prisen butikkjeden Game opererer med. Ifølge spillkjedens norske nettside vil Natal koste 1200 kroner.

Game opererer med en såkalt webpris, og opplyser at «priser, tilbud og kampanjer kan variere mellom Game.no og i Games fysiske butikker».

Den svenske grenen av butikkjeden oppgir en pris på 1500 svenske kroner mens i Danmark vil butikken ha 1300 danske kroner.

I Norge er det butikkene selv som bestemmer prisen på et produkt, men prisen står naturlig nok i forhold til innkjøpsprisen.

– Koster 150 dollar å produsere

Prisen synes også sannsynlig i forhold til hva det skal koste å produsere Kinect. Nettsiden Develop siterer en «kilde høyt i Microsoft» som hevder at det koster rundt 150 dollar å produsere kameraene, og at det høye prisnivået på Kinect er en årsak til bekymring i selskapet.

Kinect, eller Natal som prosjektet ble kalt før det endelige navnet ble avduket på spillmessen E3 2010, er et avansert kamera som kobles til spillkonsollen Xbox 360 og registrerer bevegelse og lyd. Ved hjelp av Kinect kan spillere kontrollere både spill og programvare ved hjelp av stemmen og hånd- og kroppsbevegelser, uten bruk av tradisjonelle håndkontrollere.

Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen